Czy sektor usług biznesowych opartych na wiedzy jest "crisis‑resilient", czy "crisis‑robust"? Badanie porównawcze krajów Unii Europejskiej

Autor

  • Joanna Wyszkowska‑Kuna University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of World Economy and European Integration image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-2008.26.32

Słowa kluczowe:

usługi, KIBS, kryzys, resilience, robustness, UE

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie crisis robustness oraz crisis resilience sektora KIBS. W pracy weryfikowana jest hipoteza, że sektor KIBS należy uznać raczej za crisis‑robust niż crisis‑resilient. Badanie obejmuje lata 2000–2021, podzielone na dwa okresy kryzysowe (globalny kryzys finansowy i pandemia COVID–19) oraz trzy okresy pozakryzysowe. Przedmiotem badania jest porównanie zmian w wartości dodanej i zatrudnieniu w różnych sektorach gospodarki oraz w wyróżnionych okresach. Badanie oparte jest na danych Eurostatu i odnosi się do krajów UE–27, co umożliwia porównanie krajów UE, a ponadto krajów członkowskich sprzed 2004 roku (UE–14 lub „stare” kraje UE) z krajami członkowskimi po 2004 roku (UE–13 lub „nowe” kraje członkowskie). Praca wnosi wkład w dotychczasowe badania poprzez wskazanie na konieczność odróżnienia pojęć crisis resilience i crisis robustness zarówno w badaniach naukowych, jak i w strategiach politycznych, a ponadto zwracania większej uwagi na kwestię crisis robustness. Wkładem pracy jest również wskazanie istotnego potencjału KIBS w zakresie budowania crisis resilience i crisis robustness w przedsiębiorstwach wykorzystujących KIBS oraz w całym systemie gospodarczym. Wyniki badania pokazują, że podsektory KIBS, tj. usługi komputerowe i informacyjne oraz profesjonalne, naukowe i techniczne są crisis robust, czego nie można powiedzieć o sektorze przetwórczym. Sektor KIBS utrzymał bardziej stabilny wzrost w okresach kryzysowych niż inne sektory usługowe. Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne w Polsce wykazały się najbardziej stabilną tendencją wzrostową we wszystkich analizowanych okresach. Polska notowała również imponujący wzrost wartości dodanej w usługach komputerowych i informacyjnych w okresie pandemii, ale w całym analizowanym okresie inne kraje UE, np. Rumunia, osiągnęły lepsze rezultaty w tym obszarze.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Ariu, A. (2016), Crisis‑proof services: Why trade in services did not suffer during the 2008–2009 collapse, “Journal of International Economics”, 98, pp. 138–149, https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2015.09.002
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2015.09.002

Association of Business Service Leaders, The Adecco Group, Colliers, Mercer (2021), Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce, https://shop‑absl.pl/Sektor‑Nowoczesnych‑Uslug ‑Biznesowych‑w‑Polsce-2023‑p124 (accessed: 10.02.2022).
Google Scholar

Atkinson, P., Noord, P. (2001), Managing Public Expenditure: Some Emerging Policy Issues and a Framework for Analysis, “OECD Economics Department Working Papers”, No. 285, https://www.oecd‑ilibrary.org/economics/managing‑public‑expenditure_066436018532 (accessed: 20.05.2022).
Google Scholar

Baldwin, R., Venables, A.J. (2013), Spiders and snakes: Offshoring and agglomeration in the global economy, “Journal of International Economics”, 90 (2), pp. 245–254, https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2013.02.005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2013.02.005

Beyers, W. (1991), Trends in producer services in the USA: The last decade, [in:] P.W. Daniels (ed.), Services and Metropolitan Development, Routledge, London, pp. 146–172, https://doi.org/10.4324/9780203402115_chapter_7
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203402115_chapter_7

Beyers, W. (1992), Producer services and metropolitan growth and development, [in:] E.S. Mills, J.F. McDonald (eds.), Sources of metropolitan growth, Rutgers, New Brunswick, pp. 125–146.
Google Scholar

Beyers, W.B., Lindahl, D.P. (1996), Explaining the demand for producer services: Is cost‑driven externalization the major factor?, “Papers in Regional Science”, 75 (3), pp. 351–374, https://doi.org/10.1111/j.1435-5597.1996.tb00669.x
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF02406758

Borchert, I., Mattoo, A. (2010), The crisis resilience of services trade, “The Service Industries Journal”, 30 (13), pp. 2115–2136, https://doi.org/10.1080/02642060903289944
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02642060903289944

Brandon‑Jones, E., Squire, B., Autry, C.W., Petersen, K.J. (2014), A Contingent Resource‑Based Perspective of Supply Chain Resilience and Robustness, “Journal of Supply Chain Management”, 50 (3), pp. 55–73, https://doi.org/10.1111/jscm.12050
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/jscm.12050

Capano, G., Woo, J.J. (2016), Resilience and robustness in policy design: a critical appraisal, “Policy Sciences”, 50, pp. 399–426, https://doi.org/10.1007/s11077-016-9273‑x
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s11077-016-9273-x

Davies, R.B., Markusen, J.R. (2021), What do multinationals do? The structure of multinational firms’ international activities, “The World Economy”, 44, pp. 3444–3481, https://doi.org/10.1111/twec.13199
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/twec.13199

Dean, G. (2021), W tajemnicy pracują na dwa etaty i świetnie zarabiają. Pandemia sprzyja przebiegłym?, “Business Insider”, 28.09.2021.
Google Scholar

Dingel, J.I., Neiman, B. (2020), How Many Jobs Can Be Done at Home?, “NBER Working Paper”, 26948, https://doi.org/10.3386/w26948
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3386/w26948

EU COM (2020), Circular Economy Action Plan, https://ec.europa.eu/environment/circulareconomy/(accessed: 20.06.2022).
Google Scholar

European Commission (2020), Recovery plan for Europe, https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery‑plan‑europe_en (accessed: 10.04.2022).
Google Scholar

Eurostat (2022a), National accounts aggregates industry (up to NACE A*64), https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nama_10_a64/default/table?lang=en (accessed: 26.10.2022).
Google Scholar

Eurostat (2022b), National accounts employment data by industry (up to NACE A*64), https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nama_10_a64_e/default/table?lang=en (accessed: 2.11.2022).
Google Scholar

Eurostat (2022c), International trade in services (since 2010) (BPM6), https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/bop_its6_det/default/table?lang=en (accessed: 2.11.2022).
Google Scholar

Eurostat (2022d), Production in services – quarterly data, https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sts_sepr_q/default/table?lang=en (accessed: 10.10.2022).
Google Scholar

Gallouj, F. (2002), Knowledge‑intensive Business Services: Processing Knowledge and Producing Innovation, [in:] J. Gadrey, F. Gallouj (eds.), Productivity, Innovation and Knowledge in Services.
Google Scholar

New Economic and Socio‑Economic Approaches, Edward Elgar Publishing, Cheltenham–Northampton, pp. 256–284, https://doi.org/10.4337/1840649690.00021
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4337/1840649690.00021

Harrison, B. (1994), Lean and mean: The changing landscape of corporate power in the age of flexibility, Basic Books, New York.
Google Scholar

Holm, J.R., Østergaard, Ch.R. (2010), Sources of Regional Resilience in the Danish ICT Sector, “DRUID Working Papers”, No. 10–28.
Google Scholar

Houses of the Oireachtas, Parliamentary Budget Office (2021), Ireland’s dual economy, https://data.oireachtas.ie/ie/oireachtas/parliamentaryBudgetOffice/2021/2021-09-15_ireland‑sdual‑economy_en.pdf (accessed: 30.10.2022).
Google Scholar

Hunter, M. (2021), Resilience, Fragility, and Robustness: Cities and COVID–19, “Urban Governance”, 1 (2), pp. 115–125, https://doi.org/10.1016/j.ugj.2021.11.004
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ugj.2021.11.004

Manelici, I., Pantea, S. (2021), Industrial policy at work: Evidence from Romania’s income tax break for workers in IT, “European Economic Review”, 133, 103674, https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2021.103674
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2021.103674

Miles, I., Belousova, V., Chichkanov, N., Krayushkina, Zh. (2021), The Impact of the Coronacrisis on KIBS Sector, “Foresight and STI Governance”, 15 (1), pp. 6–18, https://doi.org/10.17323/2500-2597.2021.1.6.18
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17323/2500-2597.2021.1.6.18

Miroudot, S. (2020), Resilience versus robustness in global value chains: Some policy implications, [in:] R. Baldwin, S.J. Evenett (eds.), COVID–19 and trade policy: Why turning inward won’t work, CEPR Press, London, pp. 117–130, https://cepr.org/voxeu/columns/resilience‑versus‑robustness‑global‑value‑chains‑some‑policy‑implications (accessed: 20.05.2022).
Google Scholar

Navarro‑Espigares, J.L., Martin‑Segura, J.A., Hernandez‑Torres, E. (2012), The role of the service sector in regional economic resilience, “The Service Industries Journal”, 32 (4), pp. 571–590, https://doi.org/10.1080/02642069.2011.596535
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02642069.2011.596535

OECD (2018), Going Digital: Policy Review of Sweden – Sweden in the Digital Transformation: Opportunities and Challenges, DSTI/CDEP(2018)4/CHAP1, https://one.oecd.org/document/DSTI/CDEP(2018)4/CHAP1/en/pdf (accessed: 31.10.2022).
Google Scholar

OECD (2021), Covid–19 and Well‑being, Life in the Pandemic, Paris.
Google Scholar

OECD (2022), Value added by activity, OECD Data, https://data.oecd.org/natincome/valueadded‑by‑activity.htm (accessed: 26.10.2022).
Google Scholar

Schnabl, E., Zenker, A. (2013), Statistical Classification of Knowledge‑Intensive Business Services (KIBS) with NACE Rev.2, “evoREG Research”, Note #25, Fraunhofer ISI, Karlsruhe.
Google Scholar

Schricke, E., Zenker, A., Stahlecker, T. (2012), Knowledge‑Intensive (Business) Services in Europe, no. EUR 25189: 52, European Commission, Luxembourg.
Google Scholar

Shingal, A. (2021), The COVID–19 Shock and Services Trade: Explaining the Heterogeneous Decline, “Robert Schuman Centre for Advanced Studies Research Paper”, No. RSC 2021/85, https://doi.org/10.2139/ssrn.3972308
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3972308

Swinney, R., Netessine, S. (2009), Long‑Term Contracts Under the Threat of Supplier Default, “Manufacturing & Service Operations Management”, 11 (1), pp. 109–127, https://doi.org/10.1287/msom.1070.0199
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1287/msom.1070.0199

Ultiro AB, National Board of Trade – Open Trade Gate Sweden (2021), The Swedish Market. IT services, https://www.kommerskollegium.se/globalassets/publikationer/market‑studies/market‑study‑it‑services.pdf (accessed: 26.10.2022).
Google Scholar

WTO (2020), Trade in services in the context of COVID–19, “Advanced Studies Research Paper”, no. RSC 2021/85.
Google Scholar

Wyszkowska‑Kuna, J. (2016), Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, https://doi.org/10.18778/7969-797-7
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-797-7

Wyszkowska‑Kuna, J., Przybyliński, M. (2021), The Content of Knowledge‑Intensive Business Services in International Trade: Evidence from European Union Countries, “Ekonomický časopis/Journal of Economics”, 69 (1), pp. 34–58.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31577/ekoncas.2021.01.03

Opublikowane

2023-12-27

Jak cytować

Wyszkowska‑Kuna, J. (2023). Czy sektor usług biznesowych opartych na wiedzy jest "crisis‑resilient", czy "crisis‑robust"? Badanie porównawcze krajów Unii Europejskiej. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 26(4), 79–103. https://doi.org/10.18778/1508-2008.26.32

Numer

Dział

Artykuły