Czy sektor usług biznesowych opartych na wiedzy jest "crisis‑resilient", czy "crisis‑robust"? Badanie porównawcze krajów Unii Europejskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-2008.26.32Słowa kluczowe:
usługi, KIBS, kryzys, resilience, robustness, UEAbstrakt
Celem artykułu jest zbadanie crisis robustness oraz crisis resilience sektora KIBS. W pracy weryfikowana jest hipoteza, że sektor KIBS należy uznać raczej za crisis‑robust niż crisis‑resilient. Badanie obejmuje lata 2000–2021, podzielone na dwa okresy kryzysowe (globalny kryzys finansowy i pandemia COVID–19) oraz trzy okresy pozakryzysowe. Przedmiotem badania jest porównanie zmian w wartości dodanej i zatrudnieniu w różnych sektorach gospodarki oraz w wyróżnionych okresach. Badanie oparte jest na danych Eurostatu i odnosi się do krajów UE–27, co umożliwia porównanie krajów UE, a ponadto krajów członkowskich sprzed 2004 roku (UE–14 lub „stare” kraje UE) z krajami członkowskimi po 2004 roku (UE–13 lub „nowe” kraje członkowskie). Praca wnosi wkład w dotychczasowe badania poprzez wskazanie na konieczność odróżnienia pojęć crisis resilience i crisis robustness zarówno w badaniach naukowych, jak i w strategiach politycznych, a ponadto zwracania większej uwagi na kwestię crisis robustness. Wkładem pracy jest również wskazanie istotnego potencjału KIBS w zakresie budowania crisis resilience i crisis robustness w przedsiębiorstwach wykorzystujących KIBS oraz w całym systemie gospodarczym. Wyniki badania pokazują, że podsektory KIBS, tj. usługi komputerowe i informacyjne oraz profesjonalne, naukowe i techniczne są crisis robust, czego nie można powiedzieć o sektorze przetwórczym. Sektor KIBS utrzymał bardziej stabilny wzrost w okresach kryzysowych niż inne sektory usługowe. Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne w Polsce wykazały się najbardziej stabilną tendencją wzrostową we wszystkich analizowanych okresach. Polska notowała również imponujący wzrost wartości dodanej w usługach komputerowych i informacyjnych w okresie pandemii, ale w całym analizowanym okresie inne kraje UE, np. Rumunia, osiągnęły lepsze rezultaty w tym obszarze.
Pobrania
Bibliografia
Ariu, A. (2016), Crisis‑proof services: Why trade in services did not suffer during the 2008–2009 collapse, “Journal of International Economics”, 98, pp. 138–149, https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2015.09.002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2015.09.002
Association of Business Service Leaders, The Adecco Group, Colliers, Mercer (2021), Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce, https://shop‑absl.pl/Sektor‑Nowoczesnych‑Uslug ‑Biznesowych‑w‑Polsce-2023‑p124 (accessed: 10.02.2022).
Google Scholar
Atkinson, P., Noord, P. (2001), Managing Public Expenditure: Some Emerging Policy Issues and a Framework for Analysis, “OECD Economics Department Working Papers”, No. 285, https://www.oecd‑ilibrary.org/economics/managing‑public‑expenditure_066436018532 (accessed: 20.05.2022).
Google Scholar
Baldwin, R., Venables, A.J. (2013), Spiders and snakes: Offshoring and agglomeration in the global economy, “Journal of International Economics”, 90 (2), pp. 245–254, https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2013.02.005
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2013.02.005
Beyers, W. (1991), Trends in producer services in the USA: The last decade, [in:] P.W. Daniels (ed.), Services and Metropolitan Development, Routledge, London, pp. 146–172, https://doi.org/10.4324/9780203402115_chapter_7
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203402115_chapter_7
Beyers, W. (1992), Producer services and metropolitan growth and development, [in:] E.S. Mills, J.F. McDonald (eds.), Sources of metropolitan growth, Rutgers, New Brunswick, pp. 125–146.
Google Scholar
Beyers, W.B., Lindahl, D.P. (1996), Explaining the demand for producer services: Is cost‑driven externalization the major factor?, “Papers in Regional Science”, 75 (3), pp. 351–374, https://doi.org/10.1111/j.1435-5597.1996.tb00669.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02406758
Borchert, I., Mattoo, A. (2010), The crisis resilience of services trade, “The Service Industries Journal”, 30 (13), pp. 2115–2136, https://doi.org/10.1080/02642060903289944
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02642060903289944
Brandon‑Jones, E., Squire, B., Autry, C.W., Petersen, K.J. (2014), A Contingent Resource‑Based Perspective of Supply Chain Resilience and Robustness, “Journal of Supply Chain Management”, 50 (3), pp. 55–73, https://doi.org/10.1111/jscm.12050
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/jscm.12050
Capano, G., Woo, J.J. (2016), Resilience and robustness in policy design: a critical appraisal, “Policy Sciences”, 50, pp. 399–426, https://doi.org/10.1007/s11077-016-9273‑x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11077-016-9273-x
Davies, R.B., Markusen, J.R. (2021), What do multinationals do? The structure of multinational firms’ international activities, “The World Economy”, 44, pp. 3444–3481, https://doi.org/10.1111/twec.13199
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/twec.13199
Dean, G. (2021), W tajemnicy pracują na dwa etaty i świetnie zarabiają. Pandemia sprzyja przebiegłym?, “Business Insider”, 28.09.2021.
Google Scholar
Dingel, J.I., Neiman, B. (2020), How Many Jobs Can Be Done at Home?, “NBER Working Paper”, 26948, https://doi.org/10.3386/w26948
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3386/w26948
EU COM (2020), Circular Economy Action Plan, https://ec.europa.eu/environment/circulareconomy/(accessed: 20.06.2022).
Google Scholar
European Commission (2020), Recovery plan for Europe, https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery‑plan‑europe_en (accessed: 10.04.2022).
Google Scholar
Eurostat (2022a), National accounts aggregates industry (up to NACE A*64), https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nama_10_a64/default/table?lang=en (accessed: 26.10.2022).
Google Scholar
Eurostat (2022b), National accounts employment data by industry (up to NACE A*64), https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nama_10_a64_e/default/table?lang=en (accessed: 2.11.2022).
Google Scholar
Eurostat (2022c), International trade in services (since 2010) (BPM6), https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/bop_its6_det/default/table?lang=en (accessed: 2.11.2022).
Google Scholar
Eurostat (2022d), Production in services – quarterly data, https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sts_sepr_q/default/table?lang=en (accessed: 10.10.2022).
Google Scholar
Gallouj, F. (2002), Knowledge‑intensive Business Services: Processing Knowledge and Producing Innovation, [in:] J. Gadrey, F. Gallouj (eds.), Productivity, Innovation and Knowledge in Services.
Google Scholar
New Economic and Socio‑Economic Approaches, Edward Elgar Publishing, Cheltenham–Northampton, pp. 256–284, https://doi.org/10.4337/1840649690.00021
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4337/1840649690.00021
Harrison, B. (1994), Lean and mean: The changing landscape of corporate power in the age of flexibility, Basic Books, New York.
Google Scholar
Holm, J.R., Østergaard, Ch.R. (2010), Sources of Regional Resilience in the Danish ICT Sector, “DRUID Working Papers”, No. 10–28.
Google Scholar
Houses of the Oireachtas, Parliamentary Budget Office (2021), Ireland’s dual economy, https://data.oireachtas.ie/ie/oireachtas/parliamentaryBudgetOffice/2021/2021-09-15_ireland‑sdual‑economy_en.pdf (accessed: 30.10.2022).
Google Scholar
Hunter, M. (2021), Resilience, Fragility, and Robustness: Cities and COVID–19, “Urban Governance”, 1 (2), pp. 115–125, https://doi.org/10.1016/j.ugj.2021.11.004
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ugj.2021.11.004
Manelici, I., Pantea, S. (2021), Industrial policy at work: Evidence from Romania’s income tax break for workers in IT, “European Economic Review”, 133, 103674, https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2021.103674
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2021.103674
Miles, I., Belousova, V., Chichkanov, N., Krayushkina, Zh. (2021), The Impact of the Coronacrisis on KIBS Sector, “Foresight and STI Governance”, 15 (1), pp. 6–18, https://doi.org/10.17323/2500-2597.2021.1.6.18
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17323/2500-2597.2021.1.6.18
Miroudot, S. (2020), Resilience versus robustness in global value chains: Some policy implications, [in:] R. Baldwin, S.J. Evenett (eds.), COVID–19 and trade policy: Why turning inward won’t work, CEPR Press, London, pp. 117–130, https://cepr.org/voxeu/columns/resilience‑versus‑robustness‑global‑value‑chains‑some‑policy‑implications (accessed: 20.05.2022).
Google Scholar
Navarro‑Espigares, J.L., Martin‑Segura, J.A., Hernandez‑Torres, E. (2012), The role of the service sector in regional economic resilience, “The Service Industries Journal”, 32 (4), pp. 571–590, https://doi.org/10.1080/02642069.2011.596535
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02642069.2011.596535
OECD (2018), Going Digital: Policy Review of Sweden – Sweden in the Digital Transformation: Opportunities and Challenges, DSTI/CDEP(2018)4/CHAP1, https://one.oecd.org/document/DSTI/CDEP(2018)4/CHAP1/en/pdf (accessed: 31.10.2022).
Google Scholar
OECD (2021), Covid–19 and Well‑being, Life in the Pandemic, Paris.
Google Scholar
OECD (2022), Value added by activity, OECD Data, https://data.oecd.org/natincome/valueadded‑by‑activity.htm (accessed: 26.10.2022).
Google Scholar
Schnabl, E., Zenker, A. (2013), Statistical Classification of Knowledge‑Intensive Business Services (KIBS) with NACE Rev.2, “evoREG Research”, Note #25, Fraunhofer ISI, Karlsruhe.
Google Scholar
Schricke, E., Zenker, A., Stahlecker, T. (2012), Knowledge‑Intensive (Business) Services in Europe, no. EUR 25189: 52, European Commission, Luxembourg.
Google Scholar
Shingal, A. (2021), The COVID–19 Shock and Services Trade: Explaining the Heterogeneous Decline, “Robert Schuman Centre for Advanced Studies Research Paper”, No. RSC 2021/85, https://doi.org/10.2139/ssrn.3972308
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3972308
Swinney, R., Netessine, S. (2009), Long‑Term Contracts Under the Threat of Supplier Default, “Manufacturing & Service Operations Management”, 11 (1), pp. 109–127, https://doi.org/10.1287/msom.1070.0199
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1287/msom.1070.0199
Ultiro AB, National Board of Trade – Open Trade Gate Sweden (2021), The Swedish Market. IT services, https://www.kommerskollegium.se/globalassets/publikationer/market‑studies/market‑study‑it‑services.pdf (accessed: 26.10.2022).
Google Scholar
WTO (2020), Trade in services in the context of COVID–19, “Advanced Studies Research Paper”, no. RSC 2021/85.
Google Scholar
Wyszkowska‑Kuna, J. (2016), Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, https://doi.org/10.18778/7969-797-7
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-797-7
Wyszkowska‑Kuna, J., Przybyliński, M. (2021), The Content of Knowledge‑Intensive Business Services in International Trade: Evidence from European Union Countries, “Ekonomický časopis/Journal of Economics”, 69 (1), pp. 34–58.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31577/ekoncas.2021.01.03
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.