„Smak życia” jako mechanizm przezwyciężenia korupcji

Autor

  • Ihor Hurnyak Faculty of International Relations, Ivan Franko National University of Lviv, Lviv, Ukraine
  • Aleksandra Kordonska Institute of Political Science, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Olsztyn, Poland

DOI:

https://doi.org/10.2478/cer-2018-0012

Słowa kluczowe:

smak życia, szara strefa, decentralizacja, organy państwowe, wspólnota

Abstrakt

Kwestia pomiaru „smaku życia” jest jednym z głównych zadań procesu decentralizacji zarządzania w państwie. „Smak życia” definiowany jest jako stopień zadowolenia jednostki z życia, funkcjonowania i prowadzenia własnej działalności w społeczeństwie zgodnie z zasadami ekonomicznymi. W celu rozwiązania problemu tego pomiaru, zaproponowano trzy podejścia, biorąc pod uwagę „smak życia” w zależności od usług organów państwowych, działalności szarej strefy i budżetu komunalnego. Na podstawie modelowania matematycznego przetestowano modele w oparciu o wyniki eksperckich badań przeprowadzonych wśród 50 ukraińskich gmin. Zgodnie z wynikami, autorzy stwierdzili, że wyższy poziom zależności „smaku życia” od usług organów państwowych powoduje spadek powrotu osób przy możliwości pracy i zamieszkania za granicą. Im wyższy jest „smak”, tym mniejsza jest wrażliwość na instytucje szarej strefy. Jednocześnie „smak życia” w zależności od działalności szarej strefy koreluje negatywnie z wrażliwością na urzędowe zaangażowanie w sprawy przedsiębiorstw i karą za nieformalną działalność. Im wyższy jest ten segment, tym mniejsza jest wrażliwość. Innym jest zachowanie tych, którzy uważają usługi komunalne i pracę społeczności za podstawową zmienną. „Smak życia” na podstawie usług społecznościowych nie wyjaśnia wrażliwości na instytucje szarej strefy i dynamiki emigracji. W konsekwencji decentralizacja jest sposobem na przezwyciężenie korupcji w państwie.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bhattacharyya, D. K. (1999), On the economic rationale of estimating the hidden economy, ʽEconomic Journalʼ, Royal Economic Society, No. 109, pp. 348–359.
Google Scholar

Buehn, A., Karmann, A., Schneider, F. (2009), Shadow Economy and Do‑it‑yourself Activities: The German Case, ʽJournal of Institutional and Theoretical Economicsʼ, Mohr Siebeck GmbH & Co.KG, No. 165(4), pp. 701–722.
Google Scholar

Dell’Anno, R. (2007), The Shadow Economy in Portugal: An Analysis with the MIMIC Approach. Journal of Applied Economics, No. 10, pp. 253–277.
Google Scholar

Dell’Anno, R., Gomez‑Antonio, M., Alanon Pardo, A. (2007), Shadow Economy in three different Mediterranean Countries: France, Spain and Greece. A MIMIC Approach, ʽEmpirical Economics ʼ, Springer‑Verlag, No. 33(1), pp. 51–84.
Google Scholar

Dlouhý, M. (2014), Models of subsidy allocation among city districts, ʽPrague Economic Papersʼ, University of Economics, Prague, No. 1, pp. 108–120.
Google Scholar

Dreher, A., Schneider, F. (2009), Corruption and the Shadow Economy: An Empirical Analysis, ʽPublic Choiceʼ, Springer US, No. 144(2), pp. 215–277.
Google Scholar

Edelenbos, J., Meerkerk, I., Schenk, T. (2016), The evolution of community self‑organization in interaction with government institutions. Cross‑case insights from three countries, Erasmus University Rotterdam, Rotterdam.
Google Scholar

Feige, E. L. (1994), The Underground Economy and the Currency Enigma, Supplement to Public Finance, ʽFinances Publiquesʼ, No. 49, pp. 119–136.
Google Scholar

Frey, B. S., Pommerehne W. (1984), The Hidden Economy: State and Prospect for Measurement, ‘Review of Income and Wealth’, No. 30(1), pp. 1–23.
Google Scholar

Friedman, E., Johnson, S., Kaufmann, D., Zoido‑Lobaton, P. (2000), Dodging the Grabbing Hand: the Determinants of Unofficial Activity in 69 Countries, ʽJournal of Public Economicsʼ, No. 76, pp. 459–93.
Google Scholar

Gerxhani, K. (2003), The informal sector in developed and less‑developed countries: A literature survey. ʽPublic Choiceʼ, Springer US, No. 114(3–4), pp. 295–318.
Google Scholar

Schneider, F. (2005), Shadow Economies around the World: What Do We Really Know?, ʽEuropean Journal of Political Economyʼ, No. 21(4), pp. 598–642.
Google Scholar

Singh, A., Jain‑Chandra, S., Mohommad, A. (2012), Inclusive Growth, Institutions, and the Underground Economy, ‘IMF Working Paper’, WP/12/47, pp. 9–13.
Google Scholar

Varian, H. R. (2010), Intermediate Microeconomics. A Modern Approach, W. W. Norton & Company, New York, 806.
Google Scholar

Wan Abdul Aziz, R., Shuib, A., Nawawi, A. H., Mohd Tawil, N. (2015), Mathematical Model for Budget Planning and Execution, ʽJournal of Industrial and Intelligent Informationʼ, No. 3(2), pp. 91–96.
Google Scholar

Wolfram Math World, Central Limit Theorem, Retrieved from http://mathworld.wolfram.com/CentralLimitTheorem.html.
Google Scholar

Opublikowane

2018-10-02

Jak cytować

Hurnyak, I., & Kordonska, A. (2018). „Smak życia” jako mechanizm przezwyciężenia korupcji. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 21(2), 69–80. https://doi.org/10.2478/cer-2018-0012

Numer

Dział

Artykuły