Finanse osobiste a ogólne warunki gospodarcze: co napędza rynki giełdowe nowych państw członkowskich UE?

Autor

  • Ivana Lolić University of Zagreb, Faculty of Economics and Business Zagreb
  • Petar Sorić
  • Mirjana Čižmešija

DOI:

https://doi.org/10.1515/cer-2017-0031

Słowa kluczowe:

zaufanie konsumentów, badania biznesowe i konsumenckie, giełda, optymalizacja liczbowa

Abstrakt

W artykule przedstawiono analizę głównych cech wskaźnika zaufania konsumentów (CCI) w odniesieniu do stóp zwrotu z rynku papierów wartościowych dla 11 nowych państw członkowskich UE. Zaproponowano nowe wagi dla wskaźnika CCI, minimalizując średnie błędy kwadratowe z równań regresji, używając opóźnień CCI jako regresorów. Biorąc pod uwagę otrzymane wagi „optymalne”, badane kraje zostały zgrupowane w mikro‑ i makro‑zorientowane klastry. Zaobserwowano dużą zmianę wag będącą efektem niedawnej recesji. Aspekty mikro (odzwierciedlające efekt bogactwa) poważnie tracą na znaczeniu w czasie kryzysu a nastroje makroekonomiczne konsumentów zyskują na znaczeniu i stają się osobnym kanałem transmisji.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Batchelor R, Dua, P. (1998), Improving macro‑economic forecasts: The role of consumer confidence, ‘International Journal of Forecasting’, Elsevier, Amsterdam, Vol. 14.
Google Scholar

Carroll C.D., Fuhrer J.C., Wilcox D.W. (1994), Does Consumer Sentiment Forecast Household Spending? If So, Why?, ‘American Economic Review’, American Economic Association, New York, Vol. 84.
Google Scholar

European Commission (1997), The Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys: Reports and studies, ‘European Economy’, Directorate-General for Economic and financial affairs, Brussels, No. 6.
Google Scholar

European Commission (2016), The Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys: User Guide, ‘European Economy’, Directorate-General for Economic and financial affairs, Brussels.
Google Scholar

Fisher K.L., Statman M. (2002), Consumer Confidence and Stock Returns, ‘Journal of Portfolio Management’, Institutional Investor LLC, New York, Vol. 30.
Google Scholar

Garner A.C. (1991), Forecasting consumer spending: should economists pay attention to consumer confidence surveys?, ‘Federal Reserve Bank of Kansas City Economic Review’, Federal Reserve Bank of Kansas City, Kansas City, No. May/June.
Google Scholar

Goldfarb D., Idnani, A. (1982), Dual and Primal‑Dual Methods for Solving Strictly Convex Quadratic Programs [in:] Hennart, J.P. (eds), Numerical Analysis, Springer-Verlag, Berlin.
Google Scholar

Goldfarb D. and Idnani A. (1983), A numerically stable dual method for solving strictly convex quadratic programs, ‘Mathematical Programming’, Springer, Berlin, Vol. 27.
Google Scholar

Horvath R., Petrovski, D. (2013), International stock market integration: Central and South Eastern Europe compared, ‘Economic Systems’, Elsevier, Amsterdam, Vol. 37.
Google Scholar

Hsu C.C., Lin H.Y., Wu J.Y. (2011), Consumer Confidence and Stock Markets: The Panel Causality Evidence, ‘International Journal of Economics and Finance’, Canadian Center of Science and Education, Toronto, Vol. 3.
Google Scholar

Jansen W.J., Nahuis N.J. (2003), The stock market and consumer confidence: European evidence, ‘Economics Letters’, Elsevier, Amsterdam, Vol. 79.
Google Scholar

Kindleberger C.P., Aliber R.Z. (2011), Manias, Panics and Crashes: A history of financial crises, Palgrave Macmillan, UK.
Google Scholar

Kłopocka A.M. (2016), Does Consumer Confidence Forecast Household Saving and Borrowing Behavior? Evidence from Poland, ‘Social Indicators Research’, Springer, Berlin, Vol. 132(392)
Google Scholar

Lemmon M., Portniaguina E. (2006), Consumer Confidence and Asset Prices: Some Empirical Evidence, ‘The Review of Financial Studies’, Society for Financial Studies, Raleigh, Vol. 19.
Google Scholar

Ludvigson, S.C. (2004), Consumer Confidence and Consumer Spending, ‘Journal of Economic Perspectives’, American Economic Association, New York, Vol. 18.
Google Scholar

Matsusaka J.G., Sbordone A.M. (1995), Consumer confidence and economic fluctuations, ‘Economic Inquiry’, John Wiley & Sons, Ltd., London, Vol. 33.
Google Scholar

Otoo M.W. (1999), Consumer Sentiment and the Stock Market, ‘Federal Reserve System working paper’, https://www.federalreserve.gov/pubs/FEDS/1999/199960/199960pap.pdf (24.6.2016).
Google Scholar

Pretorius E. (2002), Economic determinants of emerging stock market interdependence, ‘Emerging Markets Review’, Elsevier, Amsterdam, Vol. 3.
Google Scholar

Turlach B.A., Weingessel, A. (2015), Quadprog: Functions to solve Quadratic Programming Problems, R package version 1.5–5, https://cran.r-project.org/web/packages/quadprog/quadprog.pdf (20.09.2016).
Google Scholar

Van Raaij, W.F., Gianotten H.J. (1990), Consumer confidence, expenditure, saving, and credit, ‘Journal of Economic Psychology’, Elsevier, Amsterdam, Vol. 11.
Google Scholar

Ypma J., Borchers H.W., Eddelbuettel D., Ypma M.J. (2014), Package ‘nloptr’: R interface to NLop.
Google Scholar

R package version 1.0.4., https://cran.r-project.org/web/packages/nloptr/nloptr.pdf (20.09.2016). Zagórski K., McDonnell J.S. (1995), Consumer Confidence Indexes as Social Indicators, ‘Social Indicators Research’, Springer, Berlin, Vol. 36.
Google Scholar

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Lolić, I., Sorić, P., & Čižmešija, M. (2017). Finanse osobiste a ogólne warunki gospodarcze: co napędza rynki giełdowe nowych państw członkowskich UE?. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 20(4), 125–142. https://doi.org/10.1515/cer-2017-0031

Numer

Dział

Artykuły