Pricing-to-market jako przykład zróżnicowania cen na rynkach europejskich
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-2008.28.09Słowa kluczowe:
pricing-to-market, strategia cenowa, różnicowanie cenAbstrakt
Celem podjętych badań jest ocena stopnia stosowania strategii pricing-to-market (PTM) w wybranych krajach europejskich, ze szczególnym uwzględnieniem tego zjawiska w odniesieniu do określonych grup dóbr konsumpcyjnych.
W artykule wykorzystano przegląd literatury z zakresu makroekonomii i finansów międzynarodowych oraz metody statystyczne i ekonometryczne.
Wyniki przeprowadzonych badań potwierdziły występowanie zjawiska PTM w wybranych krajach europejskich, choć poziom tego zjawiska różnił się istotnie pomiędzy krajami. Wykazano dodatnią korelację pomiędzy poziomem PTM a poziomem rozwoju gospodarczego kraju. Najwyższy poziom PTM występował w przypadku dóbr konsumpcyjnych jednorodnych, a nie heterogenicznych.
Wyniki badań są niezwykle istotne, szczególnie z punktu widzenia firm międzynarodowych. Zrozumienie elastyczności popytu na różnych rynkach pomaga firmom ustalać ceny, które maksymalizują przychody. Ustalanie zbyt niskich lub zbyt wysokich cen może mieć wpływ na postrzeganie marki na rynku. Stosując strategię PTM, przedsiębiorstwa dążą do zrównoważenia rentowności z konkurencyjnością na rynku. Do chwili obecnej nie przeprowadzono kompleksowych badań nad zjawiskiem strategii pricing-to-market na rynkach europejskich. Tym samym niniejsze badanie wypełnia istniejącą lukę w tym obszarze, stanowiąc istotny wkład w badania empiryczne z zakresu strategii cenowych.
Pobrania
Bibliografia
Adolfson, M. (1999), Swedish Export Price Determination: Pricing to Market Shares?, “SSE/EFI Working Paper Series in Economics and Finance”, 306, February, https://swopec.hhs.se/hastef/papers/hastef0306.pdf (accessed: 15.03.2024).
Google Scholar
Anderson, K. (2023), The emergence of lower-alcohol beverages: The case of beer, “Journal of Wine Economics”, 18 (1), pp. 66–86, https://doi.org/10.1017/jwe.2023.8
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/jwe.2023.8
Anderton, R., Baldwin, R.E., Taglioni, D. (2003), The Impact of Monetary Union on Trade Prices, “European Central Bank Working Paper”, 238, June, https://doi.org/10.2139/ssrn.457305
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.457305
Antras, P., Staiger, R.W. (2012), Trade Agreements and the Nature of Price Determination, “American Economic Review”, 102 (3), pp. 470–476, https://doi.org/10.1257/aer.102.3.470
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1257/aer.102.3.470
Bergin, P.R., Feenstra, R.C. (2001), Pricing-to-market, staggered contracts, and real exchange rate persistence, “Journal of International Economics”, 54 (2), pp. 333–359, https://doi.org/10.1016/S0022-1996(00)00091-X
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0022-1996(00)00091-X
Dornbusch, R. (1987), Open Economy Macroeconomics: New Directions, “NBER Working Papers Series”, 2372, National Bureau of Economic Research, Cambridge, https://doi.org/10.3386/w2372
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3386/w2372
Fedoseeva, S. (2013), Do German exporters ptm? Searching for right answers in sugar confectionery exports, „Justus-Liebig Universität Gieße Zentrum für Internationale Entwicklungs und Umweltforschung Discussion Paper”, 62, https://www.econstor.eu/bitstream/10419/74451/1/746888481.pdf (accessed: 15.02.2024).
Google Scholar
Feenstra, R.C., Gagnon, J.E., Knetter, M.M. (1996), Market share and exchange rate pass-through in world automobile trade, “Journal of International Economics”, 40 (1–2), pp. 187–207, https://doi.org/10.1016/0022-1996(95)01402-0
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0022-1996(95)01402-0
Froot, K.A., Klemperer, P.P. (1989), Exchange rate pass-through when market share matters, “American Economic Review”, 79 (4), https://doi.org/10.3386/w2542
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3386/w2542
Gagnon, J.E., Knetter, M.M. (1995), Markup adjustment and exchange rate fluctuations: evidence from panel data on automobile exports, “Journal of International Money and Finance”, 14(2), pp. 289-310, https://doi.org/10.1016/0261-5606(94)00004-K
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0261-5606(94)00004-K
Ghosh, A.R., Wolf, H.C. (1994), Pricing in international markets: Lessons from The Economist, “NBER Working Paper Series”, 4806, National Bureau of Economic Research, Cambridge, https://doi.org/10.3386/w4806
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3386/w4806
Gil-Pareja, S. (2003), Pricing to market behaviour in European car markets, “European Economic Review”, 47 (6), pp. 945–962, https://doi.org/10.1016/S0014-2921(02)00234-9
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0014-2921(02)00234-9
Goldberg, P.K., Knetter, M.M. (1997), Goods prices and exchange rates: What have we learned?, “NBER Working Paper Series”, 5862, National Bureau of Economic Research, Cambridge, https://doi.org/10.3386/w5862
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3386/w5862
Herzberg, V., Kapetanios, G., Price, S. (2003), Import Prices and Exchange Rate Pass-Through: Theory and Evidence from the United Kingdom, “Bank of England Working Paper”, 182, https://doi.org/10.2139/ssrn.425783
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.425783
Kasa, K. (1992), Adjustment costs and pricing-to-market theory and evidence, “Journal of International Economics”, 32(1–2), pp. 1-30, https://doi.org/10.1016/0022-1996(92)90034-H
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0022-1996(92)90034-H
Kenny, G., McGettigan, D. (1996), Exchange Rate Pass-Through and Irish Import Prices, “Central Bank of Ireland Technical Paper”, December, https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=5b26634c16e73a4ab110fc34c8c648d1957892f7 (accessed: 25.02.2024).
Google Scholar
Khalaf, L., Kichian, M. (2000), Testing the Pricing-to-Market Hypothesis: Case of the Transportation Equipment Industry, “Bank of Canada Working Paper”, May, 8, https://www.banqueducanada.ca/wp-content/uploads/2010/01/wp00-8.pdf (accessed: 11.02.2024).
Google Scholar
Knetter, M.M. (1989), Price discrimination by U.S. and German exporters, “American Economic Review”, 79 (1), pp. 198–211.
Google Scholar
Knetter, M.M. (1993), International comparisons of pricing-to-market behavior, “NBER Working Paper Series”, 4098, National Bureau of Economic Research, Cambridge, https://doi.org/10.3386/w4098
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3386/w4098
Krugman, P. (1987), Pricing to market when the exchange rate changes, [in:] S.W. Arndt, J.D. Richardson (eds.), Real-financial linkages among open economics, MIT Press, Cambridge, pp. 1–41.
Google Scholar
Leigh, D., Rossi, M. (2002), Exchange Rate Pass-Through in Turkey, “International Monetary Fund Working Paper”, 204, https://doi.org/10.2139/ssrn.880852
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5089/9781451874518.001
Marczewski, K. (2002), Zmiany kursu walutowego a ceny i reakcje przedsiębiorstw w handlu zagranicznym, Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego, Warszawa.
Google Scholar
Marston, R. (1990), Pricing to market in Japanese manufacturing, “Journal of International Economics”, 29 (3–4), pp. 217–236, https://doi.org/10.1016/0022-1996(90)90031-G
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0022-1996(90)90031-G
Ok-Sun, S. (2006), Pricing to market when exchange rate changes and output level matters, https://www.proquest.com/docview/305310285/ (accessed: 5.01.2024).
Google Scholar
Penkova, E. (2005), Exchange rates and transition economies’ export prices: Is there evidence for pricing-to-market behavior?, „Wirtschaftstheoretische Diskussionsbeiträge” 05–02, pp. 1–18, https://www.econstor.eu/bitstream/10419/39436/1/611891018.pdf (accessed: 25.05.2023).
Google Scholar
Rama, A., Vika, I. (2019), Pricing to market effects in Albania: How competitive is the external sector?, “International Journal of Economics, Commerce & Management”, 4, pp. 1–30.
Google Scholar
Rollo, V. (2012), Determinants of Tanzanian Export Prices, “World Bank Policy Research Working Paper”, 6225, pp. 1–28, https://doi.org/10.1596/1813-9450-6225
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1596/1813-9450-6225
Schill, R., Nixon, M. (2024), The seven ‘C’s of strategic pricing in international markets, “Journal of Cultural Marketing Strategy”, 8 (2), pp. 175–191, https://doi.org/10.69554/OCWL9175
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.69554/OCWL9175
Statistisches Bundesamt (2023), https://www.destatis.de/EN/Home/_node.html (accessed: 25.01.2024).
Google Scholar
Tantirigama, M. (2003), Exchange rate pass-through and pricing-to-market in the international trade market: The study of New Zealand exports, The Annual Conference of NZ Association of Economists, New Zealand, https://researcharchive.lincoln.ac.nz/entities/publication/933134c7-4027-4380-8f07-772d46698c5f (accessed: 25.12.2012).
Google Scholar
The Ultimate Guide to Pricing Structured Products: A Comprehensive Overview (n.d.), https://quadrawealth.com/articles/structured-product-pricing-guide/ (accessed: 5.01.2024).
Google Scholar
Victor, V., Thoppan, J.J., Fekete-Farkas, M., Grabara, J. (2019), Pricing strategies in the era of digitalisation and the perceived shift in consumer behaviour of youth in Poland, “Journal of International Studies”, 12 (3), pp. 74–91, https://doi.org/10.14254/2071-8330.2019/12-3/7
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14254/2071-8330.2019/12-3/7
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.