Oczekiwania pracodawców w zakresie kompetencji absolwentów studiów ekonomicznych. Wyniki badania bezpośredniego

Autor

  • Tomasz Dorożyński University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of International Trade
  • Janusz Świerkocki
  • Wojciech Urbaniak

DOI:

https://doi.org/10.1515/cer-2016-0015

Słowa kluczowe:

szkolnictwo wyższe, pracodawcy, absolwenci, ekonomia i ochrona środowiska

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie opinii pracodawców w kwestii kompetencji, w które powinien być wyposażony absolwent studiów ekonomicznych o profilu uwzgledniającym problematykę ochrony środowiska przyrodniczego. Dla jego realizacji przebadano przy pomocy kwestionariusza kierownictwo 200 podmiotów z województwa łódzkiego, w tym 194 przedsiębiorstwa oraz 6 jednostek niebędących przedsiębiorstwami, których przedmiot działalności wiąże się bezpośrednio lub pośrednio z ochroną środowiska. Wyniki ankiet wskazują, że kompetencje miękkie i zawodowe uzyskiwane na studiach są ważne dla pracodawców. Respondenci jednak wyżej cenili sobie zestaw tych pierwszych, aczkolwiek indywidualnie największe znaczenie przypisali znajomości języków obcych, a zaskakująco duże – posługiwaniu się językiem polskim. Oceniając program studiów uznali, że przedmioty ogólne, stanowiące podstawę wyższego wykształcenia, są nadal ważne dla podnoszenia kwalifikacji

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Barwińska-Małajowicz A. (2012), Analiza porównawcza oczekiwań pracodawców wobec absolwentów szkół wyższych w Polsce i w Niemczech, Studia Ekonomiczne, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, http://www.ue.katowice.pl/uploads/media/4_A.Baranska-Malajowicz_Analiza_Porownawcza....pdf.
Google Scholar

Cieślik A., Michałek J., Michałek A. (2013), Determinanty działalności eksportowej polskich przedsiębiorstw, ‘Gospodarka Narodowa’ No 7-8.
Google Scholar

EFIGE (2011), The global operations of European firms: the second EFIGE policy report, Bruegel, Brussels, http://bruegel.org/2011/07/the-global-operations-of-european-firms-the-second-efige-policy-report/.
Google Scholar

European Commission Education and Training 2020 Work programme (2012), Thematic Working Group 'Assessment of Key Competences' Literature review, Glossary and examples, http://ec.europa.eu/education/policy/school/competences_pl.htm (downloaded on 12.09.2015).
Google Scholar

Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy (2012), Wyniki badania przeprowadzonego przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie, Amerykańską Izbę Handlu w Polsce oraz Ernst & Young, Warszawa, http://firma.sgh.waw.pl/pl/Documents/RKPK_raport_2012.pdf.
Google Scholar

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowe Ramy Kwalifikacji uczenia się przez całe życie, http://www.nauka.gov.pl/krajowe-ramy-kwalifikacji-szkolnictwo/ (downloaded on 12.09.2015).
Google Scholar

Sobczyk M. (2000), Statystyka. Podstawy teoretyczne, przykłady, zadania, UMCS, Lublin.
Google Scholar

van Weerden L., Vonk F. (2014), Readiness for the international business practice: which competences students should learn to prepare for their first international job?, Paper presented at the 40th Annual Conference of the European International Business Academy (EIBA) Uppsala University, 11–13th December 2014.
Google Scholar

Opublikowane

2016-06-30

Jak cytować

Dorożyński, T., Świerkocki, J., & Urbaniak, W. (2016). Oczekiwania pracodawców w zakresie kompetencji absolwentów studiów ekonomicznych. Wyniki badania bezpośredniego. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 19(2), 93–109. https://doi.org/10.1515/cer-2016-0015

Numer

Dział

Artykuły