Zwroty z edukacji w trakcie i po kryzysie gospodarczym: dane dla Łotwy 2006–2012
DOI:
https://doi.org/10.1515/cer-2017-0008Słowa kluczowe:
zwroty z edukacji, współczynnik Mincera, modele zróżnicowania płac, premia płacowa z wykształcenia wyższego, zmienne instrumentalneAbstrakt
W artykule wykorzystano dane dla Łotwy, pochodzące z europejskiego badania warunków życia ludności (EU-SILC), celem zbadania jak kształtowały się zwroty z edukacji w czasie kryzysu ekonomicznego 2008–2009 i w latach następnych. Stwierdzono, że zwroty z edukacji znacznie wzrosły w czasie kryzysu a następnie nieznacznie spadły w trakcie późniejszego ożywienia gospodarczego. Efekt antycykliczny był widoczny w niemal wszystkich grupach ludności. Po zakończeniu kryzysu edukacja bardziej niż dotychczas związana była z wydłużeniem tygodnia pracy i większym prawdopodobieństwem zatrudnienia. Ponadto wykazano, że zwroty z edukacji na Łotwie są generalnie wyższe w stolicy i w jej okolicach niż poza tym regionem, jak również są one wyższe dla obywateli Łotwy niż dla rezydentów niebędących obywatelami i dla obywateli innych krajów, ale niższa w przypadku mężczyzn i młodzieży. Modele zróżnicowania płac wskazują na stosunkowo wysoką premię płacową za wyższe wykształcenie i raczej niską premię za średnie wykształcenie. Oszacowania uzyskane przy zastosowaniu modeli zmiennych instrumentalnych znacznie przekraczają szacunki uzyskane za pomocą zwykłej metody najmniejszych kwadratów.
Pobrania
Bibliografia
Ashenfelter O. & Zimmerman D.J. (1997), Estimates of the Returns to Schooling from Sibling Data: Fathers, Sons, and Brothers, “Review of Economics and Statistics”, no. 79(1).
Google Scholar
Badescu, M., D’Hombres B., & Villalba E. (2011), Returns to education in European countries, Ispra Italy, European Commission – JRC.
Google Scholar
Blundell R., Dearden L. & Sianesi B. (2005), Evaluating the effect of education on earnings: models, methods and results from the National Child Development Survey, “Journal of the Royal Statistical Society: Series A (Statistics in Society)”, no. 168(3).
Google Scholar
Card D. (2001), Estimating the Return to Schooling: Progress on Some Persistent Econometric Problems, “Econometrica”, no. 69(5).
Google Scholar
Card D. (1999), The causal effect of education on earnings. “Handbook of Labor Economics”, no. 3(A).
Google Scholar
Fadejeva L.& Krasnopjorovs O. (2015), Labour Market Adjustment During 2008–2013 in Latvia: Firm Level Evidence. Latvijas Banka Working Paper, no. 2/2015.
Google Scholar
Flabbi L., Paternostro S. & Tiongson E.R. (2008), Returns to education in the economic transition: A systematic assessment using comparable data, “Economics of Education Review”, no. 27 (6).
Google Scholar
Hanushek E. A., Schwerdt G., Wiederhold S. & Woessmann L. (2015), Returns to skills around the world: Evidence from PIAAC, “European Economic Review”, no. 73.
Google Scholar
Harmon C., Oosterbeek H. & Walker I. (2000), The Returns to Education A Review of Evidence, Issues and Deficiencies in the Literature. London School of Economics and Political Science.
Google Scholar
Hazans M. (2003), Returns to Education in Baltic Countries. GDNet Knowledge Base Working Paper no. DOC16801.
Google Scholar
Leigh A. & Ryan C. (2008), Estimating returns to education using different natural experiment techniques, “Economics of Education Review”, no. 27(2).
Google Scholar
Mincer J. (1974), Schooling, Experience and Earnings. New York, NY: Columbia University Press.
Google Scholar
Ministry of Welfare (of the Republic of Latvia), 2006. Wages and the Factors That Impact Wages.
Google Scholar
Montenegro C.& Patrinos H.A. (2014), Comparable Estimates of Returns to Schooling around the World. The World Bank, Policy Research Working Paper Series, no. 7020.
Google Scholar
Psacharopoulos G. & Patrinos H.A. (2004), Returns to investment in education: a further update, “Education Economics”, no. 12(2).
Google Scholar
Romele L.(2014), Private and Social Returns to Education in Latvia. PhD dissertation, University of Latvia, Riga, Latvia.
Google Scholar
Strauss H. & De La Maisonneuve C. (2010), The Wage Premium on Tertiary Education: New Estimates for 21 OECD Countries, “OECD Journal: Economic Studies”, no. 2009(1).
Google Scholar
Trostel P., Walker I. & Woolley P. (2002), Estimates of the economic return to schooling for 28 countries, “Labour Economics”, no. 9(1).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.