Narodowe kultury biznesowe jako czynnik systemotwórczy „Trójkąta Lubelskiego”
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-2008.25.09Słowa kluczowe:
narodowe kultury biznesowe, analiza porównawcza, „Trójkąt Lubelski”, Europa Środkowo‑Wschodnia, Polska, Litwa, Ukraina, przedsiębiorczość, integracja międzynarodowa, Unia EuropejskaAbstrakt
Opierając się na rozważaniu ewolucji kształtowania się wiedzy naukowej w historii rozwoju badanego problemu, autorka określiła definicję „narodowych kultur biznesu” jako złożonego, interdyscyplinarnego, podstawowego zjawiska współczesnych studiów porównawczych i przedsiębiorczości międzynarodowej jest podawany. W oparciu o ogólnie przyjętą na świecie metodologię badań porównawczych: indykatywne parametry narodowych kultur biznesowych oraz z uwzględnieniem odpowiadających im szczegółowych opracowań empirycznych przeprowadzonych przez autorów w ramach realizacji wspólnego polsko‑ukraińskiego ministerialnego projektu, systematyczne przeprowadzana jest analiza narodowych kultur biznesowych krajów założycielskich nowej platformy współpracy w Europie Środkowo‑Wschodniej – „Trójkąt Lubelski” (Polska, Litwa i Ukraina). Ujawniono cechy bliskiego podobieństwa i dużej komplementarności narodowych kultur biznesowych tych krajów. W dużej mierze determinuje to nie tylko ich wspólna wielowiekowa historia, ale także szereg innych uwarunkowań instytucjonalnych, a także naturalnych i ekonomicznych. Priorytetowe sektory i sfery integracji Polski, Litwy i Ukrainy są określane zarówno na poziomie międzypaństwowym, jak i na poziomie interakcji ich struktur biznesowych. Realizacja tego podejścia zapewni wzrost pozycji konkurencyjnej Polski, Litwy i Ukrainy, a tym samym całego „Trójkąta Lubelskiego” w systemie współczesnego międzynarodowego podziału pracy. Na podstawie podobieństwa i komplementarności narodowych kultur biznesowych wybrano grupę innych krajów Europy Środkowo‑Wschodniej (Łotwę, Estonię, Słowację, Rumunię i Bułgarię), które pod pewnymi warunkami mogą również zostać członkami Trójkąta, co w naturalny sposób doprowadzi do dalszego wzmocnienia i rozwoju Unii Europejskiej.
Pobrania
Bibliografia
Cohen, M. (2005), Why customers do what they do: Who they are, why they buy, and how you can anticipate their every move, McGraw‑Hill Education, New York.
Google Scholar
Deutscher, G. (2010), Through the Language Glass: Why the World Looks Different in Other Languages, William Heinemann Ltd., London.
Google Scholar
Erdman, K.M. (2017), An Analysis of Geert Hofstede’s Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutes and Organizations Across Nations, Routledge, London, https://doi.org/10.4324/9781912128334
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781912128334
Glinkowska, B. (2018), Internacjonalizacja polskich i ukraińskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Glinkowska, B., Chebotarov, V.A. (2018), Comparative Cross Cultural Analysis of the Profile of a Modern Ukrainian Manager: The Imperatives of the Future in the Context of Internationalization, “Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe”, 21 (3), pp. 63–74, https://doi.org/10.2478/cer-2018-0019
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/cer-2018-0019
Glinkowska, B., Chebotarov, V. (2019), Establishing a business in Ukraine – the Initial regulatory organizational and legal aspects for Polish entrepreneurs, “Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe”, 22 (1), pp. 75–86, https://doi.org/10.2478/cer-2019-0005
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/cer-2019-0005
Glinkowska‑Krauze, B., Chebotarov, І., Chebotarov, V. (2020), Comparative studies of national business cultures in the countries of Central and Eastern Europe: the basics for Improving International entrepreneurship in Poland and Ukraine, “Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe”, 23 (1), pp. 7–18, https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.01
Glinkowska‑Krauze, B., Kaczmarek, B., Chebotarov, V. (2020), Współczesne problemy zarządzania. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, https://doi.org/10.18778/8142-054-9.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-054-9.01
Hampden‑Turner, Ch., Trompenaars, F. (2011), Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business, Nicholas Brealey Publishing, Hachette, London.
Google Scholar
Hofstede, G. (1984), National cultures revisited, “Asia Pacific Journal of Management”, 2 (1), pp. 22–28, https://doi.org/10.1007/BF01732507
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01732507
Hofstede Insights, Country comparison: Bulgaria, Estonia, Latvia, Romania, https://www.hofstede‑insights.com/country‑comparison/bulgaria,estonia,latvia,romania/ (accessed: 21.09.2020).
Google Scholar
Hofstede Insights, Country comparison: Lithuania, Poland, Slovakia, Ukraine, https://www.hofstede‑insights.com/country‑comparison/lithuania,poland,slovakia,ukraine/ (accessed: 21.09.2020).
Google Scholar
Hofstede Insights, Country comparison: Lithuania, Poland, Ukraine, https://www.hofstede‑insights.com/country‑comparison/lithuania,poland,ukraine/ (accessed: 21.09.2020).
Google Scholar
Hofstede Insights, National culture, https://hi.hofstede‑insights.com/national‑culture (accessed: 21.09.2020).
Google Scholar
Katan, D. (2014), Translating cultures: An introduction for translators, interpreters and mediators, Routledge, London.
Google Scholar
Lewis, R.D. (2019), The cultural imperative: Global trends in the 21st century, “Training, Language and Culture”, 3 (3), pp. 8–20, https://doi.org/10.29366/2019tlc.3.3.1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.29366/2019tlc.3.3.1
Minkov, M., Hofstede, G. (2014), Clustering of 316 European regions on measures of values: Do Europe’s countries have national cultures?, “Cross‑Cultural Research”, 48 (2), pp. 144–176, https://doi.org/10.1177/1069397113510866
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1069397113510866
Mooij, M. de (2015), Cultural marketing: Maximising business effectiveness in a multicultural world, “Journal of Cultural Marketing Strategy”, 1 (1), pp. 11–18.
Google Scholar
Rapaille, C. (2019), Kod kulturowy. Jak zrozumieć preferencje współczesnego konsumenta, motywacje wyborców czy zachowania tłumu, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
Google Scholar
Rozkwitalska, M. (2018), Thriving in mono‑and multicultural organizational contexts, „International Journal of Contemporary Management”, 17 (1), pp. 233–247, https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.18.013.8392
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.18.013.8392
Rutkovska, K., Smetona, M., Smetonienė, I. (2017), Vertybės lietuvio pasaulėvaizdyje, Vilniaus universiteto, Akademinė leidyba, Vilnius.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.