Edukacja i myśl pedagogiczna w Drugiej Rzeczypospolitej. W stuletnią rocznicę odzyskania niepodległości
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.08Słowa kluczowe:
edukacja, myśl pedagogiczna, Polska międzywojenna, stuletnia rocznica odzyskania niepodległościAbstrakt
Artykuł stanowi próbę prezentacji dorobku w zakresie praktyki edukacyjnej (zarówno szkolnej, jak i pozaszkolnej) oraz myśli pedagogicznej w Polsce w latach 1918–1939. Ukazuje zarówno początkowy stan tej edukacji, jak i jej rozwój. Przedstawia również – w sposób syntetyczny i skrótowy – rozwój badań i myśli odnoszących do edukacji Został przygotowany z okazji obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Bibliografia
Araszkiewicz F. W. (1978) Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Bartnicka K. (1972) Wychowanie państwowe, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. XV, s. 61–132.
Google Scholar
Barycz H. (1949) Rozwój historii oświaty, wychowania i kultury w Polsce, Kraków, Polska Akademia Umiejętności.
Google Scholar
Bereźnicki F. (1984) Innowacje pedagogiczne w Polsce 1918–1939, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Google Scholar
Garbowska W. (1976) Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932–1939, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Hellwig J. (2001) Dzieje historii wychowania w Polsce i jej twórcy, Poznań, Eruditus.
Google Scholar
Historia wychowania w XX wieku. Dorobek i perspektywy (1998), T. Gumuła (red.), J. Krasuski, S. Majewski, Kielce, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego.
Google Scholar
Historycy wychowania II Rzeczypospolitej (2000), W. Szulakiewicz (red.), Warszawa, Studio Wydawnicze Familia.
Google Scholar
Jakubiak K., Jamrożek W. (2007) Idea wychowania obywatelskiego w polskiej nowożytnej myśli pedagogicznej do 1939 r. w: Historyczne konteksty edukacji obywatelskiej w społeczeństwach wielokulturowych, A. Szerląg (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 153–168.
Google Scholar
Jamrożek W. (2008) Praktyka i myśl edukacyjna Drugiej Rzeczypospolitej – w 90 rocznicę odzyskania niepodległości, „Biuletyn Historii Wychowania”, nr 24, s. 121–127.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/bhw.2008.24.9
Jamrożek W. (2015) Kongresy i zjazdy pedagogiczne w rozwoju polskiej myśli i praktyki edukacyjnej (do 1939 roku), Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Michalski S. (1994) Praca naukowo-badawcza nauczycieli w Drugiej Rzeczypospolitej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
O szkołę polską. Pierwszy Ogólnopolski Wielki Zjazd Nauczycielski w dniach 14, 15, 16 i 17 kwietnia MCMXIX w Warszawie (MCMXX), Lwów–Warszawa, Książnica Polska.
Google Scholar
Osiągnięcia polskiej psychologii w okresie międzywojennym (1981), K. Czarnecki (red.), Katowice, Uniwersytet Śląski.
Google Scholar
Roszkowski W. (2003) Najnowsza historia Polski 1914–1945, Warszawa, Świat Książki.
Google Scholar
Sobczak J. (1978–1979) Recepcja idei „nowego wychowania” w polskiej pedagogice okresu między wojnami, Bydgoszcz, Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Google Scholar
Sośnicki K. (1933) Podstawy wychowania państwowego, Lwów–Warszawa, Książnica Atlas.
Google Scholar
Stopińska-Pająk A. (1994) Andragogika w Drugiej Rzeczypospolitej, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Sutyła J. (1982) Miejsce kształcenia dorosłych w systemie oświatowym II Rzeczypospolitej, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Trzebiatowski K. (1969) Problem powszechności nauczania w Polsce w latach 1918–1931, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. XII, s. 49–87.
Google Scholar
Wołoszyn S. (1982) Korczak, Warszawa, Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Wołoszyn S. (1998), Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, Dom Wydawniczy Strzelec.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.