Komunikacja i działanie: odczytywanie Habermasa na nowo w dobie aktywizmu
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.16Słowa kluczowe:
teoria działania komunikacyjnego, zmiana społeczna, kampanie, komunikacja strategiczna, komunikacja rozwojowaAbstrakt
Technologie komunikacji cyfrowej, światowe wstrząsy polityczne, fale silnego aktywizmu i protesty spowodowały, że badania nad komunikacją znów stały się niezbędne. Można dyskutować, jak teoria komunikacji jest w stanie odpowiedzieć na to wyzwanie i czy stare teorie są adekwatne w stosunku do nowo zaistniałych warunków. Niniejszy artykuł jest w zamierzeniu częścią tej dyskusji i zwraca się ponownie do pragmatyki Habermasa, jednego z klasyków komunikacji XX w., aby podjąć refleksję nad tym, jak komunikacja i inne formy aktywności oddziałują na siebie w kampaniach dotyczących zmian społecznych, w kontekście rosnącego zasięgu komunikacji strategicznej oraz rosnącej roli mediów społecznościowych w aktywizmie. Artykuł zaczyna się od przedstawienia teoretycznego rozłamu jako problemu wielu podobszarów komunikacji, takich jak komunikacja publiczna, PR, komunikacja dla zmiany społecznej oraz komunikacja rozwojowa, którą opisuję jako szczególny przykład. Nowsze badania odstąpiły od tej problematyki. W zamian badacze podkreślają potrzebę przyjęcia nieliniowych modeli komunikacji dla zmiany społecznej i decydują się na przyjęcie hybrydowości jako rozwiązania teoretycznego zamętu w ramach tej dziedziny. Celem analizy przedstawionej w niniejszym artykule jest wykazanie, że pragmatyka komunikacji Habermasa dobrze objaśnia skomplikowane praktyki prowadzenia kampanii w sposób spójny, a także ekspansywny teoretycznie. Odczytanie Habermasa na nowo umożliwia również udzielenie odpowiedzi na postulaty wysuwane przez badaczy ruchów społecznych, aby wyjść poza granice strategii i uznać znaczenie szerszych konwersacji i skryptów kulturowych. Konceptualizacja publicznych kampanii jako ciągów aktów mowy, zdefiniowanych tutaj jako akty językowe i pozajęzykowe, daje nam narzędzie analityczne do pracy na różnych poziomach, w różnych miejscach oraz z różnymi aktorami zaangażowanymi w działania promujące społeczną zmianę, a także uprzywilejowuje komunikację jako mechanizm wyjaśniający współczesną praktykę zmiany społecznej. I wreszcie, powrót do dzieł Habermasa podkreśla znaczenie uzasadnionej pozycji, z której wchodzimy w reakcję z innymi w świecie społecznym, stawiające ją ponad pożądaną tożsamość. Zachęca to do poświęcenia uwagi działaniu i jego podstawie (pozycji moralnej), a nie atrybutom przypisanym organizacji i działaczom (tożsamość). A zatem, nacisk przesuwa się z pytania „Czy lubisz mnie/ufasz mi wystarczająco, aby za mną podążyć?” na ważniejsze pytanie „Czy to jest dobre działanie?”.
Bibliografia
Austin J. (1962) How to Do Things with Words, Oxford, Oxford University Press.
Google Scholar
Baxter H. (2011) Habermas: the Discourse Theory of Law and Democracy, Stanford, CA, Stanford University Press.
Google Scholar
Bennett L. and Segerberg A. (2012) The Logic of Connective Action, “Information, Communication & Society”, 15 (5): 739–768.
Google Scholar
Cacciottolo M. (2012) Occupy London: What did the St Paul’s protest achieve? 28 February. Available at http://www.bbc.co.uk/news/uk-17188327
Google Scholar
Chadwick A. (2017) The Hybrid Media System: Politics and Power, 2nd ed., Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Ciszek E. (2017) Activist Strategic Communication for Social Change: A Transnational Case Study of Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Activism, “Journal of Communication”, 67: 702–718.
Google Scholar
Doherty B. and Hayes G. (2019) Tactics and strategic action in: The Wiley Blackwell Companion to Social Movements, D. Snow, S. Soule, H. Kriesi and H. McCammon (eds.), 2nd ed., Oxford, Wiley Blackwell.
Google Scholar
Edwards L. (2018) Understanding Public Relations: Theory, Culture and Society, London, Sage.
Google Scholar
Fairclough N. (2000) New Labour, New Language?, London, Routledge.
Google Scholar
Forchtner B., Krzyzanowski M. and Wodak R. (2013) Mediatization, right-wing populism and political campaigning; the case of Austrian freedom party in: Media Talk and Political Elections in Europe and America, M. Ekstrom and A. Tolson (eds.), Houndsmill, Hampshire, Palgrave Macmillan: 205–228.
Google Scholar
Gamson W. and Modigliani A. (1989) Media discourse and public opinion on nuclear power: A Constructionist Approach, “American Journal of Sociology”, 95 (1): 1–37.
Google Scholar
Green D. (24 February 2012) An Open Letter to the St Paul’s Protesters [Blog] New Statesman. Retrieved from http://www.newstatesman.com/blogs/david-allen-green/2012/02/city-cathedral-camp-occupy
Google Scholar
Habermas J. (1976/2002) What is universal pragmatics? in: On the Pragmatics of Communication, M. Cooke (ed.), Cambridge, Polity: 21–103.
Google Scholar
Habermas J. (1984) The Theory of Communicative Action, vol. 1, Cambridge, Polity Press.
Google Scholar
Habermas J. (1987) The Theory of Communicative Action, vol. 2, Cambridge, Polity Press.
Google Scholar
Habermas J. (1988/2002) Actions, speech acts, linguistically mediated interaction, and the Lifeworld in: On the Pragmatics of Communication, M. Cooke (ed.), Cambridge, Polity: 215–255.
Google Scholar
Habermas J. (1996/2002) Some further clarification of the concept of communicative rationality’ in: Habermas J. On the Pragmatics of Communication, M. Cooke (ed.), Cambridge, Polity: 307–342.
Google Scholar
Hodges D. (28 October 2011) What Occupy LSX are getting wrong [Blog]. Total Politics. Retrieved from at: http://www.totalpolitics.com/blog/268367/what-occupy-lsx-are-getting-wrong.thtml
Google Scholar
Hallahan K., Holtzhausen D., van Ruler B., Verčič D. and Sriramesh K. (2007) Defining Strategic Communication, “International Journal of Strategic Communication”, 1: 3–35.
Google Scholar
Lahausen C. (1996) The Rhetoric of Moral Protest: Public Campaigns, Celebrity Endorsement and Political Mobilization, Berlin, de Gruyter.
Google Scholar
Mihelj S. and Stayner J. (2019) Theorizing media, communication and social change: towards a processual approach,“Media, Culture & Society”, 41 (4): 482–501.
Google Scholar
Neuman R. (2016) The Digital Difference: Media Technology and the Theory of Communication Effects, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Google Scholar
Occupy London Statement [Website] http://occupylondon.org.uk/about-2/ accessed: 28.05.2014
Google Scholar
Occupy Wall Street [Website] http://occupywallst.org/about/ accessed: 2.06.2014
Google Scholar
Rice R. and Atkins C. (2013) Public Communication Campaigns, 4th ed, Los Angeles, CA, Sage.
Google Scholar
Scannell P. (2007) Media and Communication, Los Angeles, CA, London, Sage.
Google Scholar
Schmidt V. (2012) Discursive institutionalism in: The Argumentative Turn Revisited: Public Policy as Communicative Practice, F. Fisher and H. Gottweis (eds.), Durham and London, Duke University Press: 85–113.
Google Scholar
Searle J. (1969) Speech Acts, Cambridge, Cambridge University Press.
Google Scholar
Sennett R. (2012) Together: The Rituals, Pleasures and Politics of Cooperation, London, Allen Lane.
Google Scholar
Smith N. (1997) Strong Hermeneutics: Contingency and Moral Identity, London, Routledge.
Google Scholar
Torp S. M. (2015) The Strategic Turn in Communication Science in: The Routledge Handbook of Strategic Communication, D. Holtzhauzen and A. Zerfass (eds.), New York, Routledge: 35–53.
Google Scholar
Tufte T. (2017) Communication and Social Change: A Citizen Perspective, Cambridge, UK, Polity Press.
Google Scholar
Waisbord S. (2014) The Strategic Politics of Participatory Communication in: The Handbook of Development Communication and Social Change, K. Wilkins T. Tufte and R. Obregon (eds.), Chichester, UK, Wiley Blackwell: 147–167.
Google Scholar
Wilkins K., Tufte T. and Obregon R. (eds.) (2014) The Handbook of Development Communication and Social Change, Chichester, UK, Wiley Blackwell.
Google Scholar
Witte K. (2000) A meta-analysis of fear appeals: implications for effective public health campaigns, “Health Education and Behavior”, 27 (5): 591–615.
Google Scholar
http://www.theguardian.com/uk/2012/feb/28/police-evict-st-pauls-occupyprotesters accessed: May, 2014
Google Scholar
http://occupylondon.org.uk/occupylsx-general-assembly-minutes-8112011-7pm/ accessed: May, 2014
Google Scholar
https://www.facebook.com/sosayscotland/ accessed: May, 2014
Google Scholar
http://issuu.com/sosayscotland/docs/sosayscotland-treasuretrove-thinkin accessed: May, 2014
Google Scholar
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-scotland-politics-20546497 accessed: May, 2014
Google Scholar
http://cdn.yougov.com/cumulus_uploads/document/vb5ebifzi7/Copy%20of%20Results%20120229%20Occupy%20London.pdf accessed: May, 2014
Google Scholar
http://occupylondon.org.uk/about-2/ accessed: May, 2014
Google Scholar
http://occupylondon.org.uk/about-2/ accessed: May, 2014
Google Scholar
http://yougov.co.uk/news/2012/02/29/occupy-london-what-impact-has-it-made/ accessed: May, 2014
Google Scholar
https://www.antislavery.org/wp-content/uploads/2019/03/Anti-Slavery-Accounts-2017-18.pdf accessed: May, 2014
Google Scholar
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+CRE+20111214+ITEM-018+DOC+XML+V0//EN accessed: May, 2014
Google Scholar
http://www.antislavery.org/english/ accessed: regularly between June and October 2014
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.