Pamięć i tożsamość w konstruowaniu narracji jednostki oraz wspólnoty
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.03Słowa kluczowe:
narracja wspólnoty, narracja jednostki, tożsamość, uznanie, odmowa uznania, pogardaAbstrakt
W artykule przedstawię dwie funkcjonujące dzisiaj obok siebie diagnozy polskiej współczesności. Jedna to separatystyczna, podkreślająca rozłam, bez nadziei na zgodę wizja dwóch odmiennych, zwaśnionych plemion, różniących się stosunkiem do przeszłości i historii. Historia i pamięć są tutaj kryterium podziału. Druga wizja zakłada możliwość porozumienia się, wskazując na relacyjny, oparty na potrzebie uznania charakter obecnego konfliktu. Pamięć nie jest tutaj narzędziem podziału, ale dobrem i wartością wspólną, a szansą na porozumienie się są relacje uznania.
Bibliografia
Arendt H. (2008) Korzenie totalitaryzmu, transl. by D. Grinberg, M. Szawiel, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Bauman Z., Tester K. (2003) O pożytkach wątpliwości. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, Warszawa, Wydawnictwo Sic!
Google Scholar
Bruner J. (1960) Myth and mythmaking in: Myth and mythmaking, H. Murray (ed.), New York, George Braziller.
Google Scholar
Bruner J. (1971) O poznawaniu, transl. by E. Krasińska, Warszawa, PIW.
Google Scholar
Cielemęcka O. (2014) Kto zabiega o uznanie? Moralna logika konfliktu społecznego według Axela Honnetha, “Etyka”, 48: 157–163.
Google Scholar
Gieysztor A. (1982) Mitologia Słowian, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Honneth A. (2012) Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych, transl. by J. Duraj, Kraków, Zakład Wydawniczy “Nomos”.
Google Scholar
Janion M. (2007) Niesamowita Słowiańszczyzna, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Kwaśnica R. (2014) Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu edukacyjnego. O potrzebie refleksyjności, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar
Luckman T. (2011) Niewidzialna religia: problem religii w nowoczesnym społeczeństwie, transl. by L. Bluszcz, Kraków, Zakład Wydawniczy “Nomos”.
Google Scholar
Łowmiański, (1979) Religia Słowian i jej upadek, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
MacIntyre A. (1996) Dziedzictwo cnoty, transl. by A. Chmielewski, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Modzelewski K. (2004) Barbarzyńska Europa, Warszawa, Iskry.
Google Scholar
Nowak-Dziemianowicz M. (2016) Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar
Ortega y Gasset J. (2006) Bunt mas, Warszawa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie “Muza”.
Google Scholar
Skarga B. (2006) Inteligencja zamilkła, “Gazeta Wyborcza”, 12.
Google Scholar
Skrok Z. (2006) Słowiańska moc, czyli o niezwykłym wkroczeniu naszych przodków na europejską arenę, Warszawa, Iskry.
Google Scholar
Strzelczyk J. (2002) Słowianie Połabscy, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Sucharski T. (2008), Marii Janion zmagania się z polskimi traumami, “Teksty Drugie”, 6: 224–238.
Google Scholar
Szlendak T., Olechnicki K. (2018) Nowe praktyki kulturowe Polaków, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Szyjewski A. (2003) Religia Słowian, Kraków, Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Wasilewski J. (2012) Opowieść o Polsce. Retoryka narracji, Warszawa, Wydawnictwo Hademade.
Google Scholar
Witkowska A. (1969) Słowiański mit początku, “Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, 60 (2): 3–39.
Google Scholar
https://www.film.org.pl/prace/machulski/solidarnosc.html [accessed: 09.07.2019].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.