Znaczące życie akademickie: zaimprowizowane, zabawne, zdestabilizowane
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.17Słowa kluczowe:
autoetnografia ewokacyjna, praca pamięci, nauczanie współczujące, opowieści transformujące, Arthur P. BochnerAbstrakt
Prezentowany esej, w którym Profesor Arthur Bochner dokonał krótkiego przeglądu znaczeń nadawanych trwającemu prawie pół wieku doświadczeniu pracy na uczelni, został zaprezentowany audytorium złożonemu z koleżanek i kolegów, studentów oraz naukowców z uniwersytetu. Podkreślono w nim improwizację obecną w akademickim życiu zawodowym, przywołano anegdoty o ważnych postaciach, które Profesor miał okazję obserwować i z którymi często pracował. Wskazano również na często destabilizujące, a prawie zawsze poruszające wymiary życia uniwersyteckiego, których doświadczył, krocząc po uniwersyteckiej drodze. Zainspirowany przez wyzwania stojące przed całościową edukacją osoby, umysłu i serca, jak również pełen pasji w odniesieniu do etycznych, emocjonalnych i literackich potrzeb nauk humanistycznych, Profesor przedstawia plan dalszych badań nad samowyjaśniającymi, ewokacyjnymi i potencjalnie transformującymi opowieściami.
Bibliografia
Becker E. (1973) The Denial of Death, New York, The Free Press.
Google Scholar
Behar R. (1996) The Vulnerable Observer: Anthropology That Breaks Your Heart, Boston, MA, Beacon.
Google Scholar
Bochner A. P. (1981) Forming Warm Ideas in: Rigor & Imagination: Essays from the Legacy of Gregory Bateson, C. Wilder-Mott & J. H. Weakland (Eds.), New York, NY, Praeger: 65–81.
Google Scholar
Bochner A. P. (1993) The Coercive Grip of Neutrality: Can Psychology Escape?, “Contemporary Psychology,” 38: 537–538.
Google Scholar
Bochner A. P. (2002) Love Survives, “Qualitative Inquiry,” 8 (2): 161–170.
Google Scholar
Bochner A. P. (2009) Vulnerable Medicine, “Journal of Applied Communication Research,” 37: 159–166.
Google Scholar
Bochner A. (2012a) Suffering Happiness: On Autoethnography’s Ethical Calling, “Qualitative Communication Research,” 2 (1): 209–229.
Google Scholar
Bochner A. P. (2012b) Bird on the Wire: Freeing the Father Within Me, “Qualitative Inquiry,” 18 (2): 168–173.
Google Scholar
Bochner A. (2012c) Between Obligation and Inspiration: Choosing Qualitative Inquiry, “Qualitative Inquiry,” 18 (7): 535–543.
Google Scholar
Bochner A. (2014) Coming to Narrative: A Personal History of Paradigm Change in the human Sciences, Walnut Creek, CA, Left Coast Press.
Google Scholar
Goodall H. L. (2005) Narrative Inheritance: A Nuclear Family with Toxic Secrets, “Qualitative Inquiry,” 11: 492–513.
Google Scholar
LeGuin U. (1989) Dancing at the Edge of the World: Thoughts on Words, Women, Places, New York, NY, Grove Press.
Google Scholar
Lodge D. (1975) Changing Places: A Tale of Two Campuses, London, Secker & Warburg.
Google Scholar
Lodge D. (1984) Small World: An Academic Romance, London, Secker & Warburg.
Google Scholar
Lodge D. (1988) Nice Work, London, Secker & Warburg.
Google Scholar
Rorty R. (1979) Philosophy and the Mirror of Nature, Princeton, NJ, Princeton University Press.
Google Scholar
Rose D. (1990) Living the Ethnographic Life, Thousand Oaks, CA, Sage.
Google Scholar
Tompkins J. (1996) A Life in School: What the Teacher Learned, Reading, MA, Addison- Wesley.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.