Antymistrzowie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.10

Słowa kluczowe:

lokalna wspólnota badawcza, żywy dyskurs naukowy, Mistrz, antymistrzowie i ich narracje

Abstrakt

Nie unikając nuty autobiograficznej, autor poświęca swoje rozważania lokalnym wspólnotom badawczym, czyli wspólnotom, w których żywy dyskurs toczy się zwykle w obrębie jednego paradygmatu i wypełniającej go nauki Mistrza. Punktem wyjścia staje się tu obserwacja (odnosząca się głównie do szeroko pojętej humanistyki), że dyskurs wspólnoty skupionej wokół Mistrza niekiedy przenikają również – krytyczne czy wręcz opozycyjne – narracje antymistrzów. W relacji pierwotnej anty mistrzowie i Mistrz konfrontują się jako żywi ludzie: badacze czasem toczący jawne spory, a czasem oddzielający się polem krytycznego milczenia. Autor wyróżnia w związku z tym cztery kategorie antymistrzów, uwzględniając skalę i treść tej konfrontacji. Zwraca zarazem uwagę na to, że rola antymistrzów w lokalnych wspólnotach badawczych często bywa jednak, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej, pożyteczna. Ich narracje mogą inspirować i rozwijać naukowe horyzonty wspólnoty, także – co się zdarza – poglądy mądrych Mistrzów i ich wiernych uczniów.

Biogram autora

Andrzej Paweł Wejland - University of Lodz

Wejland Andrzej Paweł – socjolog i antropolog kultury, metodolog badań społecznych, emerytowany profesor Uniwersytetu Łódzkiego.

Bibliografia

Balandier G. (1984) Ład tradycyjny i kontestacja, transl. by J. Kurczewski in: J. Kurczewska & J. Szacki (Eds.), Tradycja i nowoczesność, Warszawa, Czytelnik: 179–212.
Google Scholar

Bokszański Z. (1989) Tożsamość. Interakcja. Grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Pawłowski T. (1977) Pojęcia i metody współczesnej humanistyki, Wrocław–Warszawa– Kraków–Gdańsk, Ossolineum.
Google Scholar

Pawłowski T. (1978) Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Wejland A. P. (2004) Jak żegnać lokalne paradygmaty. O metodologii wywiadu i naukowych wspólnotach dyskursu, “Kultura i Społeczeństwo”, 1: 207–220.
Google Scholar

Wejland A. P. (2010) Dyskurs i tożsamość. Opowieści we wspólnocie naukowej in: Okolice socjologicznej tożsamości. Księga poświęcona pamięci Wojciecha Sitka, I. Taranowicz & Z. Kurcz (Eds.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego: 155–182.
Google Scholar

Wejland A. P. (2013) O definiowaniu w humanistyce – między retoryką a etyką in: Nie tylko o wsi... Szkice humanistyczne dedykowane Profesor Marii Wieruszewskiej- Adamczyk, D. Kasprzyk (Ed.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 197–225.
Google Scholar

Wejland A. P. (2016) Spojrzeć na świat jak antropolog. Wyzwanie autobiograficzne in: Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, M. Kafar (Ed.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 33–47.
Google Scholar

Willis P. (2005) Wyobraźnia etnograficzna, transl. by E. Klekot, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Wejland, A. P. (2019). Antymistrzowie. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 148–157. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.10