Intermedialne warsztaty twórcze "Przestrzenie Mixmedialne", czyli kształcenie wyobraźni z wyobraźnią

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.04

Słowa kluczowe:

warsztat twórczy, metafora wizualna, metafora multimodalna, wyobraźnia twórcza, zdolności twórcze

Abstrakt

W artykule przedstawiono trzy eksperymenty, w których ważne było myślenie metaforyczne, wizualizacja i ekspresja plastyczna. Charakterystyczną cechą pierwszego eksperymentu było wykorzystanie myślenia przez analogię i myślenia metaforycznego z ekspresją werbalną i wizualną, w drugim eksperymencie związanym z wyobraźnią twórczą dominowała metafora wizualna. W trzecim, mającym charakter intermedialnych warsztatów twórczych, znaczącymi elementami były metafory multimodalne i zabawa z konkretną fabułą. Ważnym czynnikiem było także łączenie przestrzeni fizycznej, wirtualnej i mentalnej, przemieszczanie się uczestników w mieszanej, rozszerzonej przestrzeni realnej i wirtualnej. Intermedialne warsztaty twórcze realizowane były przez studentów edukacji artystycznej w dwóch etapach. Na pierwszym studenci tworzyli projekty warsztatów, na drugim warsztat realizowano wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Biogram autora

Wiesława Limont - Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Profesor nauk humanistycznych, wieloletni kierownik Zakładu Edukacji Artystycznej UMK w Toruniu, aktualnie pracuje w PWSZ w Płocku. Jej badania związane są z pedagogiką zdolności, z uzdolnieniami kierunkowymi, potencjałem rozwojowym i wzmożoną pobudliwością psychiczną. Jest autorką programów edukacyjnych stymulujących rozwój wyobraźni i zdolności twórczych oraz koncepcji intermedialnych warsztatów twórczych, przeznaczonych dla studentów kierunków pedagogicznych i dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Bibliografia

Amabile T. M. (1996) Creativity in context Update to the social psychology of creativity, Boulder, CO, Westview Press.
Google Scholar

Bauman Z. (2000) Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa, Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Beuys J. (1987) Każdy artystą w: Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny, tom 2, S. Morawski (red.), tłum. K. Krzemień, Warszawa, Czytelnik, s. 262–271.
Google Scholar

Bühler Ch. (1933) Dziecięctwo i młodość. Geneza świadomości, tłum. W. Ptaszyńska, Warszawa, Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Callois R. (1973) Żywioł i ład, tłum. A. Tatarkiewicz, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Calvert S. L., Valkenburg P. M. (2013) The influence of television, video games, and the internet on children’s creativity w: The Oxford handbook of the development of imagination, M. Taylor (ed.), New York, Oxford University Press, s. 438–450.
Google Scholar

Dziadkiewicz A. (2015) Social media and start-ups, ,,Zarządzanie Mediami”, t. 3, nr 4, s. 257–267.
Google Scholar

Dziedziewicz D. (2010) Śladami wyobraźni twórczej. Bajka i działanie plastyczne jako metoda stymulowania i analizowania twórczości najmłodszych w: Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej w: M. Karwowski, A. Gajda (red.), Warszawa, Wydawnictwo APS, s. 120–143.
Google Scholar

Forceville Ch. J. (1996) Pictorial metaphor in advertising, New York, Routledge.
Google Scholar

Forceville Ch. J., Urios-Aparisi E. (eds.) (2009) Multimodal metaphor, Berlin, Walter de Gruyter GmbH & Co.KG.
Google Scholar

Glăveanu V. P. (2018) Educating which creativity?, “Thinking Skills and Creativity”, 27, s. 25–32
Google Scholar

Gordon W. J. J. (1961) Synectics: The development of creative capacity, New York, Harper and Brothers Publishers.
Google Scholar

Higgins D. (2000) Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, tłum. K. Brzeziński i in., oprac. P. Rypson, Gdańsk, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Huizing J. (1967) Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa, Czytelnik.
Google Scholar

Hurlock E. B. (1960) Rozwój dziecka, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Jankowska D. M. (2016) Trajektorie rozwoju i identyfikacja wyobraźni twórczej w okresie dzieciństwa. Badania psychopedagogiczne (niepublikowana praca doktorska), Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Google Scholar

Johnson M. (2015) Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Józefowski E. (2017) Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce, Warszawa, Difin S.A.
Google Scholar

Kaufman J. C., Beghetto R. A. (2009) Beyond big and little: The four C model of creativity, “Review of General Psychology”, 13 (1), s. 1–12.
Google Scholar

Koestler A. (1956) The act of creation, London, Pan Books Ltd.
Google Scholar

Lakoff G., Johnson M. (1988) Metafory w naszym życiu, tłum. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Libura A. (2010) Teoria przestrzeni mentalnych i integracji pojęciowej. Struktura modelu i jego funkcjonalność, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Limont W. (1994) Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Limont W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Limont W. (2017) Pułapki (nie tylko) w badaniach eksperymentalnych w: Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi radzić, Wykłady Profesorów wygłoszone na XXX Letniej Szkole Młodych Pedagogów przy KNP PAN, Wisła 2016, M. Dudzikowa, St. Juszczyk (red.), Katowice, Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego, s. 218–236.
Google Scholar

Matczak A., Jaworowska A., Stańczak J. (2000) Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K.K. Urbana i H.G. Jellena, Podręcznik, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar

Mednick S. A. (1962) The associative basis of the creative process, “Psychological Review”, 69, s. 220–232.
Google Scholar

Milgram P., Kishino A. F. (1994) Taxonomy of mixed reality visual displays, “IEICE Transactions on Information and Systems”, vol. E77-D, no 12, s. 1321–1329.
Google Scholar

Mithen S. (1998) A creative explosion? Theory of mind, language, and the disembodied mind of the Upper Paleolithic w: Creativity in human evolution and prehistory, S. Mithen (ed.), Routledge, London–New York, s. 165–193.
Google Scholar

Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B. (2005) Trening twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Olinkiewicz E. (2001) Warsztat – co to takiego? w: Warsztaty edukacji twórcze, E. Olinkiewicz, E. Repsch (red.), Wrocław, Wydawnictwo EUROPA, s. 11–17.
Google Scholar

Paivio A. (1971) Imagery and verbal processes, New York, Holt.
Google Scholar

Ribot Th. (1900) O wyobraźni twórczej. Studjum psychologiczne, Warszawa, Nakładem Redakcji ,,Głosu”.
Google Scholar

Rozet I. M. (1977/1982) Psychologia fantazji. Badania twórczej aktywności umysłowej, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Singer D. G., Singer J. L. (1992) The house of make-believe. Children’s play and developing imagination, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press.
Google Scholar

de Souza e Silva A., Sutko D. M. (2009) Digital Cityscapes: Merging digital and urban playspaces, New York, Peter Lang Publishing, Inc.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2013b) Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wydawnictwo HELION.
Google Scholar

Tatarkiewicz Wł. (1982) Dzieje sześciu pojęć. Sztuka. Piękno. Forma. Twórczość. Odtwórczość. Przeżycie estetyczne, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Turner M. (2014) The origin of ideas. Blending, creativity, and the human spark, New York, Oxford University Press.
Google Scholar

Wiśniewska E., Karwowski M. (2007) Efektywność treningów twórczości – podejście metaanalityczne, ,,Ruch Pedagogiczny”, nr 3–4, s. 31–50.
Google Scholar

Vygotsky L. S. (1930/2004) Imagination and creativity in childhood, “Journal of Russian and East European Psychology”, 1, s. 7–97.
Google Scholar

Vygotsky L. S. (1931/1991) Imagination and creativity in the adolescent, “Soviet Psychology”, 29, s. 73–88.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-02-28

Jak cytować

Limont, W. (2019). Intermedialne warsztaty twórcze "Przestrzenie Mixmedialne", czyli kształcenie wyobraźni z wyobraźnią. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 68–88. https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.04