Kompetencje planowania procesu edukacyjnego w kształceniu przyszłych nauczycieli

Autor

  • Zdenka Gadušová Constantine the Philosopher University in Nitra, Slovakia
  • L’ubica Predanocyová

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.13

Słowa kluczowe:

nauczyciel, kompetencje, planowanie procesu edukacyjnego, kształcenie przyszłych nauczycieli

Abstrakt

Słowacki system edukacji wymaga troski o wysoką jakość, która zależna jest od poziomu kształcenia nauczycieli. Przygotowanie zawodowe nauczycieli musi odpowiadać bieżącym oczekiwaniom w zakresie ich kompetencji zawodowych. Zarządzanie i planowanie procesu kształcenia jest jedną z podstawowych umiejętności planowania pracy nauczyciela w szkole. Kwestia ta jest częścią projektu badawczego „Ocena kompetencji nauczyciela” (APVV-14-0446). Planowanie jest początkową czynnością i elementem zarządzania edukacją. Jest to skomplikowany proces, który jest wdrażany przez nauczycieli na kilku poziomach. Artykuł koncentruje się na analizie istoty i składników kompetencji niezbędnych do planowania procesu dydaktycznego. Przedstawiono w nim wyniki badań empirycznych przeprowadzonych ze studentami na poziomie studiów magisterskich na Wydziale Sztuki na Uniwersytecie Konstantego Filozofa w Nitrze. Potrzeba wysokiej jakości kształcenia nauczycieli zanim podejmą pracę zawodową wymaga przygotowania merytorycznego. Aspekt teoretyczny oraz znajomość charakteru i znaczenia związanej z tym kompetencji poznawczej (kognitywnej) wymaga bezpośredniego powiązania jej z praktycznym kształceniem studentów. Formacja i rozwój profesjonalizmu przyszłego nauczyciela zakłada rozwój jego/jej umiejętności nauczania, które są wspierane przez różne moduły doświadczenia pedagogicznego podczas studiów uniwersyteckich. W kontekście rozwijania kompetencji planowania procesu nauczania, umiejętność tworzenia modelowej lekcji jest uważana za podstawową umiejętność w kształceniu innych, która bazuje na odpowiednim wyborze tematu. Zadania dydaktyczne i edukacyjne powinny zapewniać osiągnięcie wyznaczonych celów przez uczniów.

Biogramy autorów

Zdenka Gadušová - Constantine the Philosopher University in Nitra, Slovakia

Dr hab., doświadczony menedżer uniwersytecki, koordynator projektów, badacz i trener nauczycieli w zakresie metodologii nauczania języków obcych. Jest autorką 5 monografii i szeregu artykułów. Regularnie prezentuje wyniki swoich badań na konferencjach i innych imprezach naukowych.

L’ubica Predanocyová

Profesor nadzwyczajny, doktor habilitowany, nauczyciel akademicki, badacz i trener nauczycieli w zakresie metodologii nauczania filozofii i edukacji obywatelskiej. Jest autorką 4 monografii i licznych artykułów. Regularnie przedstawia wyniki swoich badań na konferencjach oraz innych wydarzeniach naukowych i specjalnych.

Bibliografia

Anderson L.-W., Krathwohl D. R. (2001) A. Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing. A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives, New York, Longman.
Google Scholar

European Commission (2013) Supporting Teacher Competence Development for Better LearningOutcomes, http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/policy /school/doc/teachercomp_en.pdf
Google Scholar

Kasáčová B. (2006) Kariérový systém rozvoja profesionality učiteľov, „Pedagogické rozhľady”, 15 (4–5): 24–27.
Google Scholar

Kasáčová B., Kosová B. (2007) Európske trendy a slovenský prístup k tvorbe učiteľských kompetencií a spôsobilostí ako východisko k profesijným štandardom „Pedagogické rozhľady”, 16 (3): 1–5.
Google Scholar

Kosová B. (2011) Celoživotný rozvoj učiteľa „Pedagogické rozhľady”, 20 (4): 1–5.
Google Scholar

Lindmeier A. (2011) Modeling and Measuring Knowledge and Competencies of Teachers: A threefold Domain-Specific Structure Model for Mathematics. Empiri-sche Studien zur Didaktik der Mathematik, vol. 7. Münster, Waxmann Verlag.
Google Scholar

Neuweg G. H. (2016) Zurkompetenzorientierten Weiterentwicklung der Leistungsbeurteilung. Gehalten am 26. Jänner 2016 vor den Direktorinnen und Direktoren der humanberuflichen Schulen Österreichs in Christkindl bei Steyr.
Google Scholar

Pavlov I. (2013) Štandardizácia profesijných kompetencií učiteľov (východiská a perspektívy), Prešov, Škola plus s.r.o.
Google Scholar

Pavlov I., Dragulová A. (2013) Kompendium na prípravu pedagogických zamestnancov na vykonanie druhej atestácie, Bratislava, MPC.
Google Scholar

OECD (2009) Teacher Evaluation in Portugal. Assessment and Conlusions. Directorate for Education, Education and Training Policy Division, https://www.oecd.org/edu/school/45399553
Google Scholar

PISA (2015) Draft reading literacy framework, http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/Draft%20PISA%202015%20Reading%20Framework%20.pdf
Google Scholar

Predanocyová Ľ. (2016) Rozvoj kompetencie vymedzenia a naplnenia cieľov edukácie in: Kompetencie učiteľov a ich overovanie (so zameraním na učiteľov občianskej náuky), Nitra, UKF: 19–32.
Google Scholar

Slabeciusová E. (2014) Kritéria hodnotenia pedagogických zamestnancov, Bratislava, Metodicko-pedagogické centrum.
Google Scholar

Suchožová E. (2014) Rozvíjanie a hodnotenie kľúčových kompetencií v edukačnom procese, Bratislava, Metodicko-pedagogické centrum.
Google Scholar

Šnídlová M. (2011) Tvorba profesijných štandardov a nástrojov hodnotenia rozvoja profesijných kompetencií, „Pedagogické rozhľady”, 20 (3): 2–3.
Google Scholar

Učiace sa Slovensko. Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 226 s., www.minedu.sk
Google Scholar

Vališová A., Kasíková H. (2011), Pedagogika pro učitele, Praha: Grada Publishing, a.s. Výsledky slovenských 15-ročných žiakov sú podľa medzinárodnej štúdie PISA 2015 podpriemerom krajín OECD, www.minedu.sk
Google Scholar

White J. (2010) The Aims of Education Restated, „International Library of the Philosophy of Education”, 22.
Google Scholar

Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov schválenom NR SR 22. 5. 2008.
Google Scholar

Zákon z 9. decembra 2014, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Google Scholar

Opublikowane

2018-10-19

Jak cytować

Gadušová, Z., & Predanocyová, L. (2018). Kompetencje planowania procesu edukacyjnego w kształceniu przyszłych nauczycieli. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 161–179. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.13