Badanie wpływu zmiany sposobu nauczania matematyki na jednego z moich uczniów. Joseph – studium przypadku

Autor

  • Anne T. Mulligan Middlesex University, London

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.12

Słowa kluczowe:

badanie w działaniu, uogólnienie, współtworzone środowisko, strategie

Abstrakt

Analizowane studium przypadku powstało w ramach badania w działaniu obejmującego uczniów szkoły podstawowej, w wieku 6 i 7 lat. Celem tego badania było zmierzenie wpływu zmian moich praktyk nauczania matematyki na moich uczniów. W moich badaniach skupiłam się na uczniu o imieniu Joseph, który osiągał bardzo dobre wyniki w szkole, i zbadałam, jak jego zachowanie zmieniło się pod wpływem zmiany sposobu mojego nauczania. Moje pytania badawcze koncentrowały się na zadaniach, które przygotowywałam dla uczniów. Ponadto skupiłam się na strategiach używanych przez moich uczniów do znalezienia rozwiązań. W pytaniach badawczych skoncentrowałam się na moim sposobie zadawania pytań, aby pobudzić uczniów do myślenia. Dane, wykorzystywane w badaniach, pochodziły z obserwacji lekcji, transkrypcji prac uczniów i notatek z moich badań. Metody jakościowe, takie jak analiza tematyczna i analiza porównawcza, zostały wykorzystane do analizy danych przy zastosowaniu podejścia metodologii teorii ugruntowanej. To studium przypadku nie dowodzi zmiany, z uwagi na fakt, że doświadczył tych zmian jeden uczeń, nie wpływaliśmy poprzez zmianę na wszystkich uczniów. To studium przypadku pokazuje zmiany, które są możliwe, gdy współtworzone jest środowisko wspólnego rozwiązywania problemów.

Biogram autora

Anne T. Mulligan - Middlesex University, London

Doktor, starszy wykładowca na Middlesex University w Londynie. Kształci w zakresie podstaw matematyki i geografii nauczycieli szkół podstawowych. Ma ponad dwudziestoletnią praktykę w szkole podstawowej, w tym 4-letnią jako zastępca dyrektora. Przedmiotem zainteresowania badawczego są kwestie rozwiązywania problemów lękowych u uczniów na lekcjach matematyki.

Bibliografia

Altrichter R., Feldman A., Posch P., Somekh B. (2008) Teachers Investigate their Work (2 ed.), London, Routledge.
Google Scholar

Anghileri J. (1989) An Investigation of Young Children’s Understanding of Multiplication, “Educational Studies in Mathematics”, 20: 367–385.
Google Scholar

Bassey M. (1999) Case study research in educational settings, Open University Press.
Google Scholar

Carpenter T. P., Ansell E., Franke M. L., Fennema E., Weisbeck L. (1993) Models of Problem Solving: A Study of Kindergarten Children’s Problem-Solving Processes, “Journal for Research in Mathematics Education”, 24: 428–444.
Google Scholar

Carpenter T. P., Levi L. (2000) Developing conceptions of algebraic reasoning in the primary grades, Res. Rep. 00-2.Univ. Madison, WI: National Centre for Improving Student Learning and Achievement in Mathematics and Science.
Google Scholar

Carpenter T. P., Moser J. M. (1984) The Acquisition of Addition and Subtraction Concepts in Grades One through Three, “Journal for Research in Mathematics Education”, 15: 179–202.
Google Scholar

Cohen L., Manion L., Morrison K. (2005) Research Methods in Education, London, Routledge Falmer.
Google Scholar

Corbin J., Strauss A. (2008) Basics of Qualitative Research (3 ed.), London, Sage Publications Ltd.
Google Scholar

Denscombe M. (2005) The Good Research Guide, Maidenhead, Open University Press.
Google Scholar

Gerring J. (2007) Case study research: principles and practices, Cambridge University Press.
Google Scholar

Goos M., Galbraith P., Renshaw P. (2004) Establishing a community of practice in a secondary mathematics classroom in: B. Allen, S. Johnston-Wilder (eds.), Mathematics Education: Exploring the Culture of Learning, Falmer Pr.
Google Scholar

Herbert A., Feldman A., Posch P., Somekh B. (2008) Teachers Investigate Their Work: An Introduction to Action Research Across the Professions, 2nd Edition, New York, Routledge.
Google Scholar

Hewitt D. (1994) Train spotters’ paradise, “Teaching Mathematics”: 47–51.
Google Scholar

Kaput J., Blanton M. (1999) Algebraic reasoning in the context of elementary mathematics: making it implementable on a massive scale, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED441663.pdf
Google Scholar

Kilpatrick M. (2003) Why did you say right angles?, The place of questioning in mathematics, ACE Papers,https://researchspace.auckland.ac.nz/bitstream/handle/2292/25116/ACE_Paper_5_Issue_12.pdf?sequence=1
Google Scholar

Macdonald B., Walker R. (1974) Case-study and The Social Philosophy of Educational Research, “Cambridge Journal of Education”, 5 (1): 2–11.
Google Scholar

Martino A. M., Maher C. A. (1999) Teacher Questioning to Promote Justification and Generalization in Mathematics: What Research Practice Has Taught Us, “The Journal of Mathematical Behavior”, 18: 53–78.
Google Scholar

Mason J. (1999) Learning and doing mathematics, (2 ed.), York, QED.
Google Scholar

Mercer N., Sams C. (2006) Teaching children how to use language to solve maths problems, “Language and Education”, 20 (6): 507–528.
Google Scholar

Mitchelmore M. C. (2002) The role of abstraction and generalisation in the development of mathematical knowledge, “Mathematics Education for a Knowledge-Based Era”, 2: 157–167.
Google Scholar

Mulligan J., Watson J. (1998) A developmental multimodal model for multiplication and division, “Mathematics Education Research Journal”, 10: 61–86.
Google Scholar

Nicholls J. G., Cobb P., Wood T., Yackel E., Patashnick M. (1990) Assessing students’ theories of success in mathematics: Individual and classroom differences, “Journal for Research in Mathematics Education”, 21: 109–122.
Google Scholar

Nolas Sevasti-Melissa (2011) Grounded theory in: Frost Nollaig (ed.), Qualitative Research Methods in Psychology: Combining Core Approaches, Maidenhead, Open University Press: 16–43.
Google Scholar

Rojas-Drummond S., Mercer N. (2003) Scaffolding the development of effective collaboration and learning, “International Journal of Educational Research”, 39:99–111.
Google Scholar

Rowley J. (2002) Using case studies in research, “Management Research News”, 25: 16–27.
Google Scholar

Secada W. G., Fuson K. C., Hall J. W. (1983) The Transition from Counting-all to Counting-on in Addition, “Journal for Research in Mathematics Education”, 14: 47–57.
Google Scholar

Simons H. (1996) The paradox of case study, “Cambridge Journal of Education”, 26. Stake R. E. (1978) The Case Study Method in Social Inquiry, “Educational Researcher”,7: 5–8.
Google Scholar

Stake R. E. (1995) The art of case study research, Sage Publications, Inc.
Google Scholar

Steinberg R. M. (1985) Instruction on Derived Facts Strategies in Addition and Subtraction, “Journal for Research in Mathematics Education”, 16: 337–355.
Google Scholar

Sullivan P., Warren E., White P. (2000) Students’ responses to content specific openended mathematical tasks, “Mathematics Education Research Journal”, 12: 2–17.
Google Scholar

Tobin K. (1987) The Role of Wait Time in Higher Cognitive Level Learning, “Review of Educational Research”, 57: 69–95.
Google Scholar

Wegerif R., Littleton K., Dawes L., Mercer N., Rowe D. (2004) Widening access to educational opportunities through teaching children how to reason together, “Westminster Studies in Education”, 27 (2): 143–156.
Google Scholar

Yin R. K. (2009) Case study research: Design and methods, 4th ed., Thousand Oaks, Sage Publications, Inc.
Google Scholar

Zazkis R., Liljedahl P., Chernoff E. J. (2008) The role of examples in forming and refuting generalizations, “ZDM Mathematics Education”, 40: 131–141.
Google Scholar

Opublikowane

2018-10-19

Jak cytować

Mulligan, A. T. (2018). Badanie wpływu zmiany sposobu nauczania matematyki na jednego z moich uczniów. Joseph – studium przypadku. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 143–160. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.12