Edukacja dla rozwoju w świetle różnych podejść teoretycznych w naukach o wychowaniu

Autor

  • Adnan Tufekčić Department of Pedagogy and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Tuzla Bosnia and Herzegovina

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.10

Słowa kluczowe:

edukacja dla rozwoju, teorie wychowania, holistyczne kształcenie, kształcenie osoby, uspołecznienie

Abstrakt

Koncepcja edukacji dla rozwoju, obok innych podejść do wychowania, podlega wielu próbom redefinicji. Wynika to z przesłanek odmiennych pragmatycznie i ideologicznie. Jest zatem możliwe, że ta niezwykle ważna koncepcja stanie się częściowo swoją antytezą. W związku z powyższym analizuję w tym artykule modele edukacji dla rozwoju zgodnie z wyłanianiem się w pedagogice różnych teorii. Możemy je postrzegać jako teorie normatywne w naukach pedagogicznych jako lokujące się w pedagogice duchowej (pedagogice kultury), osadzone w pedagogice krytycznej czy teorii systemowej. Ukazuję także w swojej analizie edukację dla rozwoju jako teorię kształcenia holistycznego. W jej ramach pojęcie edukacji dla rozwoju łączy w sobie kształcenie indywidualności z uspołecznieniem jednostki.

Biogram autora

Adnan Tufekčić - Department of Pedagogy and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Tuzla Bosnia and Herzegovina

Posiada tytuł doktora w zakresie pedagogiki i jest profesorem nadzwyczajnym z „Teoretycznej naukowej dyscypliny pedagogicznej” na Wydziale Humanistycznym i Nauk Społecznych Uniwersytetu w Tuzli w Bośni i Hercegowinie. Jest członkiem rady pedagogicznej Akademii Nauk i Sztuk w Bośni i Hercegowinie. Jego zainteresowania naukowe to teorie wychowania, etnopedagogika i antropologia pedagogiczna.

Bibliografia

Bilton T., Bonnett K., Jones P., Lawson T., Skinner D., Stanworth M., Webster A. (2002) Introductory Sociology, Fourth edition, New York, Palgrave Macmillan.
Google Scholar

Bourdieu P. (1996) Distinction – A Social Critique of the Judgement of Taste, London, Routledge.
Google Scholar

Browne K. (1998) An introduction to Sociology, Second edition, Cambridge, Polity Press.
Google Scholar

Freire P. (2000) Pedagogy of the Oppressed, New York/London, Continuum.
Google Scholar

Giddens E. (2001) Sociology, Cambridge, Polity Press.
Google Scholar

Gudjons H. (1994) Pedagogija: Temeljna znanja [Basic knowledge pedagogy], Zagreb, Educa.
Google Scholar

Haralambos M., Holborn M. (2000) Sociology: Themes and Perspectives, Fifth edition, London, Harper Collins.
Google Scholar

Hatcher R., Hirtt N. (1999) The Business Agenda Behind Labour’s Policy in: Business, Business, Business, A. Martin at all. (eds.), New Labour’s Education Policy: 12–23.
Google Scholar

Henting H. (2007) Kakav odgoj želimo? O odgoju za 21. stoljeće [Ah, the values! About an Education for the 21st century], Zagreb, Educa.
Google Scholar

Henting H. (2008) Što je obrazovanje. Esej [Education: an Essay], Zagreb, Educa.
Google Scholar

Hess B. B., Markson E. W., Stein P. J. (1993) Sociology, Fourth edition, New York, Macmillan Publishing Company, Inc.
Google Scholar

Klajn N. (2003) Ne logo [No logo], Beograd, Reč.
Google Scholar

Köning E., Zedler P. (2001) Teorije znanosti o odgoju. Uvod u osnove, metode i praktičnu primjenu [Theories of Educational Science: Introduction to the fundamentals, methods and practical applications], Zagreb, Educa.
Google Scholar

Lenzen D. (2002) Vodič za studij znanosti o odgoju [Guide for the study of the educational science], Zagreb, Educa.
Google Scholar

Liessman K. P. (2006) Theorie der Unbildung. Die Irtümer der Wissensgesellschaft [Theory of uneducated. Misconceptions of knowledge society], Wien, Zsolnay Verlag.
Google Scholar

Macionis J. J. (1995) Sociology, Fifth edition, New Jersey, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
Google Scholar

Macionis J. J., Plummer K. (2002) Sociology: A Global Introduction, Second edition, London, Pearson Education Limited.
Google Scholar

Schaefer T. R., Lamm R. P. (1992) Sociology, Fourth edition, New York, McGRAW-Hill, Inc.
Google Scholar

Slatina M. (2001) Škola između odgoja kao ljudske i odgoja kao društvene potrebe [School between Education as Human Need and Education as Social Need], “Zbornik Radova Behram-Begove Medrese”, 3/4: 65–90.
Google Scholar

Slatina M. (2005) Od individue do ličnosti – Uvođenje u teoriju konfluentog obrazovanja [A Person to A Personality – Introduction to The Theory of Confluent Education], Zenica, Dom štampe.
Google Scholar

Thio A. (1992) Sociology: An Introduction, Third edition, New York, HarperColins Publishers Inc.
Google Scholar

Hill D. (2003) Global Neo-Liberalism, the Deformation of Education and Resistance, “Journal for Critical Education Policy Studies”, vol. 1, no 1, /on line/ downloaded from the Internet 31st July 2006. from http://www.jceps.com/?pageID=article&articleID=7.
Google Scholar

Opublikowane

2018-10-19

Jak cytować

Tufekčić, A. (2018). Edukacja dla rozwoju w świetle różnych podejść teoretycznych w naukach o wychowaniu. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 115–127. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.10