Edukacja dla rozwoju w świetle różnych podejść teoretycznych w naukach o wychowaniu
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.10Słowa kluczowe:
edukacja dla rozwoju, teorie wychowania, holistyczne kształcenie, kształcenie osoby, uspołecznienieAbstrakt
Koncepcja edukacji dla rozwoju, obok innych podejść do wychowania, podlega wielu próbom redefinicji. Wynika to z przesłanek odmiennych pragmatycznie i ideologicznie. Jest zatem możliwe, że ta niezwykle ważna koncepcja stanie się częściowo swoją antytezą. W związku z powyższym analizuję w tym artykule modele edukacji dla rozwoju zgodnie z wyłanianiem się w pedagogice różnych teorii. Możemy je postrzegać jako teorie normatywne w naukach pedagogicznych jako lokujące się w pedagogice duchowej (pedagogice kultury), osadzone w pedagogice krytycznej czy teorii systemowej. Ukazuję także w swojej analizie edukację dla rozwoju jako teorię kształcenia holistycznego. W jej ramach pojęcie edukacji dla rozwoju łączy w sobie kształcenie indywidualności z uspołecznieniem jednostki.
Bibliografia
Bilton T., Bonnett K., Jones P., Lawson T., Skinner D., Stanworth M., Webster A. (2002) Introductory Sociology, Fourth edition, New York, Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Bourdieu P. (1996) Distinction – A Social Critique of the Judgement of Taste, London, Routledge.
Google Scholar
Browne K. (1998) An introduction to Sociology, Second edition, Cambridge, Polity Press.
Google Scholar
Freire P. (2000) Pedagogy of the Oppressed, New York/London, Continuum.
Google Scholar
Giddens E. (2001) Sociology, Cambridge, Polity Press.
Google Scholar
Gudjons H. (1994) Pedagogija: Temeljna znanja [Basic knowledge pedagogy], Zagreb, Educa.
Google Scholar
Haralambos M., Holborn M. (2000) Sociology: Themes and Perspectives, Fifth edition, London, Harper Collins.
Google Scholar
Hatcher R., Hirtt N. (1999) The Business Agenda Behind Labour’s Policy in: Business, Business, Business, A. Martin at all. (eds.), New Labour’s Education Policy: 12–23.
Google Scholar
Henting H. (2007) Kakav odgoj želimo? O odgoju za 21. stoljeće [Ah, the values! About an Education for the 21st century], Zagreb, Educa.
Google Scholar
Henting H. (2008) Što je obrazovanje. Esej [Education: an Essay], Zagreb, Educa.
Google Scholar
Hess B. B., Markson E. W., Stein P. J. (1993) Sociology, Fourth edition, New York, Macmillan Publishing Company, Inc.
Google Scholar
Klajn N. (2003) Ne logo [No logo], Beograd, Reč.
Google Scholar
Köning E., Zedler P. (2001) Teorije znanosti o odgoju. Uvod u osnove, metode i praktičnu primjenu [Theories of Educational Science: Introduction to the fundamentals, methods and practical applications], Zagreb, Educa.
Google Scholar
Lenzen D. (2002) Vodič za studij znanosti o odgoju [Guide for the study of the educational science], Zagreb, Educa.
Google Scholar
Liessman K. P. (2006) Theorie der Unbildung. Die Irtümer der Wissensgesellschaft [Theory of uneducated. Misconceptions of knowledge society], Wien, Zsolnay Verlag.
Google Scholar
Macionis J. J. (1995) Sociology, Fifth edition, New Jersey, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
Google Scholar
Macionis J. J., Plummer K. (2002) Sociology: A Global Introduction, Second edition, London, Pearson Education Limited.
Google Scholar
Schaefer T. R., Lamm R. P. (1992) Sociology, Fourth edition, New York, McGRAW-Hill, Inc.
Google Scholar
Slatina M. (2001) Škola između odgoja kao ljudske i odgoja kao društvene potrebe [School between Education as Human Need and Education as Social Need], “Zbornik Radova Behram-Begove Medrese”, 3/4: 65–90.
Google Scholar
Slatina M. (2005) Od individue do ličnosti – Uvođenje u teoriju konfluentog obrazovanja [A Person to A Personality – Introduction to The Theory of Confluent Education], Zenica, Dom štampe.
Google Scholar
Thio A. (1992) Sociology: An Introduction, Third edition, New York, HarperColins Publishers Inc.
Google Scholar
Hill D. (2003) Global Neo-Liberalism, the Deformation of Education and Resistance, “Journal for Critical Education Policy Studies”, vol. 1, no 1, /on line/ downloaded from the Internet 31st July 2006. from http://www.jceps.com/?pageID=article&articleID=7.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.