Use of the concept of ‘product’ to analyze the relationships between tourism and physical culture
DOI:
https://doi.org/10.2478/v10106-012-0008-xKeywords:
tourism, physical culture, tourism product, preferences, higher education students, conjoint analysisAbstract
The purpose of this article is to present opportunities for research which show the common ground between tourism and physical culture using approaches and methods worked out and applied in economics. Attention has been concentrated on the category of ‘product’, treated here as a theoretical concept by means of which it is possible to present a structure of tourism trip. This will include the part that refers to those values and human activities related to physical culture. An attempt to identify the social perception of the attributes that describe a tourism trip was made by an empirical study using conjoint analysis on students in higher education in Kraków. The results show that those who participate in tourism enriched by physical activity, prefer trips saturated with attributes such as the required level of courage, the testing of psychological and physical abilities, rivalry with others or nature, an element of adventure, a high level of physical activity, access to sports and leisure facilities, and contact with nature. But at the same time they prefer a low level of risk to health or life. It was noted, however, that related to the latter female and male preferences vary.
Downloads
References
ALEJZIAK W., 2000, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków.
Google Scholar
BECKER G.S., 1990, Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa.
Google Scholar
BENTLEY T.A., PAGE S.J., MACKY K.A., 2007, Adventure tourism and adventure sports injury: The New Zealand experience, Applied Ergonomics, 38, pp. 791-796.
Google Scholar
BLAUG M., 1995, Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa.
Google Scholar
CATER C.I., 2006, Playing with risk? Participant perceptions of risk and management implications in adventure tourism, Tourism Management, 27, pp. 317-325.
Google Scholar
DEMEL M., 1998, Szkice krytyczne o kulturze fizycznej, AWF, Kraków.
Google Scholar
KOTLER Ph., 1999, Kotler o marketingu. Jak kreować i opanowywać rynki, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Google Scholar
KOTLER PH., KELLER K.L., 2006, Marketing Management, Twelfth Edition, Pearson, Prentice Hall.
Google Scholar
LEVITT T., 2008, Produkcyjne podejście do usług, [in:] Marketing według Teda Levitta, Harvard Business School Press, Wyd. Helion, Gliwice.
Google Scholar
LIPIEC J., 2007a, Fizyczność ludzka w świetle nauki i filozofii, [in:] Pożegnanie z Olimpią, Wyd. FALL, Kraków, pp. 23-40.
Google Scholar
LIPIEC J., 2007b, Sport jako wartość, [w:] Pożegnanie z Olimpią, FALL, Kraków, s. 15–22.
Google Scholar
MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K. (ed.), 2005, Badania marketingowe. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
OBORA H., 2000, QFD – metoda zaawansowanego planowania jakości, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, 534, s. 111-121.
Google Scholar
OSIŃSKI W., 2002, Zarys teorii wychowania fizycznego, AWF, Poznań.
Google Scholar
Panorama on Tourism, 2008, Eurostat.
Google Scholar
PRAHALAD C.K., RAMASWAMY V., 2005, Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa.
Google Scholar
PULLMAN M.E., DODSON K.J., MOORE W.L., 1999, A Comparison of Conjoint Methods When There Are Many Attributes, Marketing Letters, 10, 2, p. 129.
Google Scholar
SAGAN A., 2003, Symbolika produktu w systemie komunikacji marketingowej. Studium teoretyczno-metodologiczne, AE, Kraków.
Google Scholar
SAGAN A. (ed.), 2011, Wartość dla klienta w układach rynkowych. Aspekty metodologiczne, UEK, Kraków.
Google Scholar
SMITH A., 2007, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, part 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
STOBIECKA J., 2010, Modele pomiaru jakości marketingowej produktów, UEK, Kraków.
Google Scholar
SZCZECHOWICZ B., 2012, Kultura fizyczna jako źródło wartości produktu turystycznego, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.
Google Scholar
SZCZECHOWICZ B., 2008, Symboliczna sfera kultury fizycznej jako czynnik wartości produktu turystycznego, [in:] W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński (eds), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Gdańsk, s. 213-222.
Google Scholar
SZCZECHOWICZ B., 2010, Znaczenie kultury fizycznej w ocenie wartości produktu turystycznego – perspektywa konsumenta, Folia Turistica, 23, pp. 115-134.
Google Scholar
SZYMURA-TYC M., 2005, Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa, AE w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
TATARKIEWICZ W., 1978, Parerga, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Tourism Trends for Europe, 2006, European Travel Commission.
Google Scholar
VEBLEN T., 2008, Teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza” SA, Warszawa.
Google Scholar
WALESIAK M., BĄK A., 2000, Conjoint analysis w badaniach marketingowych, AE we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
WIECZORKIEWICZ A., 2008, Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.