Use of the concept of ‘product’ to analyze the relationships between tourism and physical culture

Authors

  • Bartosz Szczechowicz University School of Physical Education in Kraków, Department of Tourism Policy

DOI:

https://doi.org/10.2478/v10106-012-0008-x

Keywords:

tourism, physical culture, tourism product, preferences, higher education students, conjoint analysis

Abstract

The purpose of this article is to present opportunities for research which show the common ground between tourism and physical culture using approaches and methods worked out and applied in economics. Attention has been concentrated on the category of ‘product’, treated here as a theoretical concept by means of which it is possible to present a structure of tourism trip. This will include the part that refers to those values and human activities related to physical culture. An attempt to identify the social perception of the attributes that describe a tourism trip was made by an empirical study using conjoint analysis on students in higher education in Kraków. The results show that those who participate in tourism enriched by physical activity, prefer trips saturated with attributes such as the required level of courage, the testing of psychological and physical abilities, rivalry with others or nature, an element of adventure, a high level of physical activity, access to sports and leisure facilities, and contact with nature. But at the same time they prefer a low level of risk to health or life. It was noted, however, that related to the latter female and male preferences vary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEJZIAK W., 2000, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków.
Google Scholar

BECKER G.S., 1990, Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa.
Google Scholar

BENTLEY T.A., PAGE S.J., MACKY K.A., 2007, Adventure tourism and adventure sports injury: The New Zealand experience, Applied Ergonomics, 38, pp. 791-796.
Google Scholar

BLAUG M., 1995, Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa.
Google Scholar

CATER C.I., 2006, Playing with risk? Participant perceptions of risk and management implications in adventure tourism, Tourism Management, 27, pp. 317-325.
Google Scholar

DEMEL M., 1998, Szkice krytyczne o kulturze fizycznej, AWF, Kraków.
Google Scholar

KOTLER Ph., 1999, Kotler o marketingu. Jak kreować i opanowywać rynki, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Google Scholar

KOTLER PH., KELLER K.L., 2006, Marketing Management, Twelfth Edition, Pearson, Prentice Hall.
Google Scholar

LEVITT T., 2008, Produkcyjne podejście do usług, [in:] Marketing według Teda Levitta, Harvard Business School Press, Wyd. Helion, Gliwice.
Google Scholar

LIPIEC J., 2007a, Fizyczność ludzka w świetle nauki i filozofii, [in:] Pożegnanie z Olimpią, Wyd. FALL, Kraków, pp. 23-40.
Google Scholar

LIPIEC J., 2007b, Sport jako wartość, [w:] Pożegnanie z Olimpią, FALL, Kraków, s. 15–22.
Google Scholar

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K. (ed.), 2005, Badania marketingowe. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

OBORA H., 2000, QFD – metoda zaawansowanego planowania jakości, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, 534, s. 111-121.
Google Scholar

OSIŃSKI W., 2002, Zarys teorii wychowania fizycznego, AWF, Poznań.
Google Scholar

Panorama on Tourism, 2008, Eurostat.
Google Scholar

PRAHALAD C.K., RAMASWAMY V., 2005, Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa.
Google Scholar

PULLMAN M.E., DODSON K.J., MOORE W.L., 1999, A Comparison of Conjoint Methods When There Are Many Attributes, Marketing Letters, 10, 2, p. 129.
Google Scholar

SAGAN A., 2003, Symbolika produktu w systemie komunikacji marketingowej. Studium teoretyczno-metodologiczne, AE, Kraków.
Google Scholar

SAGAN A. (ed.), 2011, Wartość dla klienta w układach rynkowych. Aspekty metodologiczne, UEK, Kraków.
Google Scholar

SMITH A., 2007, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, part 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

STOBIECKA J., 2010, Modele pomiaru jakości marketingowej produktów, UEK, Kraków.
Google Scholar

SZCZECHOWICZ B., 2012, Kultura fizyczna jako źródło wartości produktu turystycznego, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.
Google Scholar

SZCZECHOWICZ B., 2008, Symboliczna sfera kultury fizycznej jako czynnik wartości produktu turystycznego, [in:] W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński (eds), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Gdańsk, s. 213-222.
Google Scholar

SZCZECHOWICZ B., 2010, Znaczenie kultury fizycznej w ocenie wartości produktu turystycznego – perspektywa konsumenta, Folia Turistica, 23, pp. 115-134.
Google Scholar

SZYMURA-TYC M., 2005, Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa, AE w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

TATARKIEWICZ W., 1978, Parerga, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Tourism Trends for Europe, 2006, European Travel Commission.
Google Scholar

VEBLEN T., 2008, Teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza” SA, Warszawa.
Google Scholar

WALESIAK M., BĄK A., 2000, Conjoint analysis w badaniach marketingowych, AE we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

WIECZORKIEWICZ A., 2008, Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas, Kraków.
Google Scholar

Downloads

Published

2013-04-25

How to Cite

Szczechowicz, B. (2013). Use of the concept of ‘product’ to analyze the relationships between tourism and physical culture. Turyzm/Tourism, 22(2), 21–29. https://doi.org/10.2478/v10106-012-0008-x

Issue

Section

Articles