Wykorzystanie koncepcji produktu w analizie związków turystyki i kultury fizycznej

Authors

  • Bartosz Szczechowicz AWF w Krakowie, Katedra Polityki Turystycznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.22.2.03

Keywords:

turystyka, kultura fizyczna, produkt turystyczny, preferencje, studenci, conjoint analysis

Abstract

Celem artykułu jest prezentacja możliwości prowadzenia badań zmierzających do ukazania wspólnej płaszczyzny turystyki i kultury fizycznej z wykorzystaniem podejść oraz metod wypracowanych i stosowanych na gruncie nauk ekonomicznych. Uwagę w tym zakresie skoncentrowano na kategorii produktu, którą potraktowano jako koncept teoretyczny, z pomocą którego możliwe jest przedstawienie struktury podróży turystycznej, także w tej jej części, która odnosi się do wartości i form aktywności człowieka związanych z kulturą fizyczną. Społeczną percepcję cech opisujących tę właśnie sferę podróży starano się zdiagnozować poprzez badania empiryczne, które przeprowadzono z zastosowaniem conjoint analysis wśród krakowskich studentów. Ich wyniki dowiodły, że przedstawiciele badanej populacji uczestniczący w podróżach nasyconych aktywnością fizyczną preferują wyjazdy w wysokim stopniu wypełnione cechami, takimi jak poziom wymaganej odwagi, sprawdzenie swoich możliwości psychofizycznych, rywalizacja z drugim człowiekiem lub przyrodą, element „przeżycia przygody”, poziom aktywności fizycznej, dostęp do urządzeń sportowych lub rekreacyjnych oraz kontakt z przyrodą, lecz jednocześnie niskim poziomem ryzyka dla zdrowia lub życia turysty. Zauważono jednak, że preferencje kobiet i mężczyzn wobec natężenia tej ostatniej cechy wykazują pewne zróżnicowanie.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEJZIAK W., 2000, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Wyd. „Albis”, Kraków.
Google Scholar

BECKER G.S., 1990, Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa.
Google Scholar

BENTLEY T.A., PAGE S.J., MACKY K.A., 2007, Adventure tourism and adventure sports injury: The New Zealand experience, „Applied Ergonomics”, 38, s. 791–796.
Google Scholar

BLAUG M., 1995, Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

CATER C.I., 2006, Playing with risk? Participant perceptions of risk and management implications in adventure tourism, „Tourism Management”, 27, s. 317–325.
Google Scholar

DEMEL M., 1998, Szkice krytyczne o kulturze fizycznej, AWF, Kraków.
Google Scholar

KOTLER Ph., 1999, Kotler o marketingu. Jak kreować i opanowywać rynki, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Google Scholar

KOTLER PH., KELLER K.L., 2006, Marketing Management, Twelfth Edition, Pearson, Prentice Hall.
Google Scholar

LEVITT T., 2008, Produkcyjne podejście do usług, [w:] Marketing według Teda Levitta, Harvard Business School Press, Wyd. Helion, Gliwice.
Google Scholar

LIPIEC J., 2007a, Fizyczność ludzka w świetle nauki i filozofii, [w:] Pożegnanie z Olimpią, Wyd. FALL, Kraków, s. 23–40.
Google Scholar

LIPIEC J., 2007b, Sport jako wartość, [w:] Pożegnanie z Olimpią, Wyd. FALL, Kraków, s. 15–22.
Google Scholar

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K. (red.), 2005, Badania marketingowe. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

OBORA H., 2000, QFD – metoda zaawansowanego planowania jakości, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 534, s. 111–121.
Google Scholar

OSIŃSKI W., 2002, Zarys teorii wychowania fizycznego, AWF, Poznań.
Google Scholar

Panorama on Tourism, 2008, Eurostat.
Google Scholar

PRAHALAD C.K., RAMASWAMY V., 2005, Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa.
Google Scholar

PULLMAN M.E., DODSON K.J., MOORE W.L., 1999, A Comparison of Conjoint Methods When There Are Many Attributes, „Marketing Letters”, 10,2, s. 129.
Google Scholar

SAGAN A., 2003, Symbolika produktu w systemie komunikacji marketingowej. Studium teoretyczno-metodologiczne, AE, Kraków.
Google Scholar

SAGAN A. (red.), 2011, Wartość dla klienta w układach rynkowych. Aspekty metodologiczne, UEK, Kraków.
Google Scholar

SMITH A., 2007, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, t. 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

STOBIECKA J., 2010, Modele pomiaru jakości marketingowej produktów, UEK, Kraków.
Google Scholar

SZCZECHOWICZ B., 2012, Kultura fizyczna jako źródło wartości produktu turystycznego, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.
Google Scholar

SZCZECHOWICZ B., 2008, Symboliczna sfera kultury fizycznej jako czynnik wartości produktu turystycznego, [w:] W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński (red.), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Gdańsk, s. 213–222.
Google Scholar

SZCZECHOWICZ B., 2010, Znaczenie kultury fizycznej w ocenie wartości produktu turystycznego – perspektywa konsumenta, „Folia Turistica”, nr 23, s. 115–134.
Google Scholar

SZYMURA-TYC M., 2005, Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa, AE w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

TATARKIEWICZ W., 1978, Parerga, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Tourism Trends for Europe, 2006, European Travel Commission.
Google Scholar

VEBLEN T., 2008, Teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza” SA, Warszawa.
Google Scholar

WALESIAK M., BĄK A., 2000, Conjoint analysis w badaniach marketingowych, AE we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

WIECZORKIEWICZ A., 2008, Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas, Kraków.
Google Scholar

Published

2013-04-25

How to Cite

Szczechowicz, B. (2013). Wykorzystanie koncepcji produktu w analizie związków turystyki i kultury fizycznej. Turyzm/Tourism, 22(2), 23–32. https://doi.org/10.18778/0867-5856.22.2.03

Issue

Section

Articles