Wykorzystanie koncepcji produktu w analizie związków turystyki i kultury fizycznej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.22.2.03Keywords:
turystyka, kultura fizyczna, produkt turystyczny, preferencje, studenci, conjoint analysisAbstract
Celem artykułu jest prezentacja możliwości prowadzenia badań zmierzających do ukazania wspólnej płaszczyzny turystyki i kultury fizycznej z wykorzystaniem podejść oraz metod wypracowanych i stosowanych na gruncie nauk ekonomicznych. Uwagę w tym zakresie skoncentrowano na kategorii produktu, którą potraktowano jako koncept teoretyczny, z pomocą którego możliwe jest przedstawienie struktury podróży turystycznej, także w tej jej części, która odnosi się do wartości i form aktywności człowieka związanych z kulturą fizyczną. Społeczną percepcję cech opisujących tę właśnie sferę podróży starano się zdiagnozować poprzez badania empiryczne, które przeprowadzono z zastosowaniem conjoint analysis wśród krakowskich studentów. Ich wyniki dowiodły, że przedstawiciele badanej populacji uczestniczący w podróżach nasyconych aktywnością fizyczną preferują wyjazdy w wysokim stopniu wypełnione cechami, takimi jak poziom wymaganej odwagi, sprawdzenie swoich możliwości psychofizycznych, rywalizacja z drugim człowiekiem lub przyrodą, element „przeżycia przygody”, poziom aktywności fizycznej, dostęp do urządzeń sportowych lub rekreacyjnych oraz kontakt z przyrodą, lecz jednocześnie niskim poziomem ryzyka dla zdrowia lub życia turysty. Zauważono jednak, że preferencje kobiet i mężczyzn wobec natężenia tej ostatniej cechy wykazują pewne zróżnicowanie.
Downloads
References
ALEJZIAK W., 2000, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Wyd. „Albis”, Kraków.
Google Scholar
BECKER G.S., 1990, Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa.
Google Scholar
BENTLEY T.A., PAGE S.J., MACKY K.A., 2007, Adventure tourism and adventure sports injury: The New Zealand experience, „Applied Ergonomics”, 38, s. 791–796.
Google Scholar
BLAUG M., 1995, Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
CATER C.I., 2006, Playing with risk? Participant perceptions of risk and management implications in adventure tourism, „Tourism Management”, 27, s. 317–325.
Google Scholar
DEMEL M., 1998, Szkice krytyczne o kulturze fizycznej, AWF, Kraków.
Google Scholar
KOTLER Ph., 1999, Kotler o marketingu. Jak kreować i opanowywać rynki, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Google Scholar
KOTLER PH., KELLER K.L., 2006, Marketing Management, Twelfth Edition, Pearson, Prentice Hall.
Google Scholar
LEVITT T., 2008, Produkcyjne podejście do usług, [w:] Marketing według Teda Levitta, Harvard Business School Press, Wyd. Helion, Gliwice.
Google Scholar
LIPIEC J., 2007a, Fizyczność ludzka w świetle nauki i filozofii, [w:] Pożegnanie z Olimpią, Wyd. FALL, Kraków, s. 23–40.
Google Scholar
LIPIEC J., 2007b, Sport jako wartość, [w:] Pożegnanie z Olimpią, Wyd. FALL, Kraków, s. 15–22.
Google Scholar
MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K. (red.), 2005, Badania marketingowe. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
OBORA H., 2000, QFD – metoda zaawansowanego planowania jakości, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 534, s. 111–121.
Google Scholar
OSIŃSKI W., 2002, Zarys teorii wychowania fizycznego, AWF, Poznań.
Google Scholar
Panorama on Tourism, 2008, Eurostat.
Google Scholar
PRAHALAD C.K., RAMASWAMY V., 2005, Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa.
Google Scholar
PULLMAN M.E., DODSON K.J., MOORE W.L., 1999, A Comparison of Conjoint Methods When There Are Many Attributes, „Marketing Letters”, 10,2, s. 129.
Google Scholar
SAGAN A., 2003, Symbolika produktu w systemie komunikacji marketingowej. Studium teoretyczno-metodologiczne, AE, Kraków.
Google Scholar
SAGAN A. (red.), 2011, Wartość dla klienta w układach rynkowych. Aspekty metodologiczne, UEK, Kraków.
Google Scholar
SMITH A., 2007, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, t. 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
STOBIECKA J., 2010, Modele pomiaru jakości marketingowej produktów, UEK, Kraków.
Google Scholar
SZCZECHOWICZ B., 2012, Kultura fizyczna jako źródło wartości produktu turystycznego, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.
Google Scholar
SZCZECHOWICZ B., 2008, Symboliczna sfera kultury fizycznej jako czynnik wartości produktu turystycznego, [w:] W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński (red.), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Gdańsk, s. 213–222.
Google Scholar
SZCZECHOWICZ B., 2010, Znaczenie kultury fizycznej w ocenie wartości produktu turystycznego – perspektywa konsumenta, „Folia Turistica”, nr 23, s. 115–134.
Google Scholar
SZYMURA-TYC M., 2005, Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa, AE w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
TATARKIEWICZ W., 1978, Parerga, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Tourism Trends for Europe, 2006, European Travel Commission.
Google Scholar
VEBLEN T., 2008, Teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza” SA, Warszawa.
Google Scholar
WALESIAK M., BĄK A., 2000, Conjoint analysis w badaniach marketingowych, AE we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
WIECZORKIEWICZ A., 2008, Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.