Travel agencies in Łódź at the beginning of the 21st century: their origins, types and distribution
DOI:
https://doi.org/10.1515/tour-2015-0009Keywords:
Łódź, travel agency, tourism organizer, tourism intermediary, tourism agent, distribution, centroidAbstract
The article presents a continuation of research on the distribution of travel agencies in Łódź, carried out in the mid-1990s, 2006 and 2010 by academics from the Institute of Urban and Tourism Geography. Observations on Łódź travel agencies over the last 25 years lead to the conclusion that it is a dynamic phenomenon. Agencies appear and disappear, change their names and locations, as well as their aims and range of activity. The paper presents a short historical outline of travel agency development in Łódź, a classification of agencies based on aims and range of activity, as well as their distribution within city space. The conclusions concern certain limitations and threats to the further development of Łódź travel agencies resulting from external (formal) and internal causes.
Downloads
References
GRZELKA D., 1996, Lokalizacja biur podróży na terenie Łodzi, Turyzm, 6, 1, pp. 5–29.
Google Scholar
KACHNIEWSKA M., NAWROCKA E., NIEZGODA A., PAWLICZ A., 2012, Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Oficyna, Warszawa.
Google Scholar
KACZMAREK J., LISZEWSKI S., WŁODARCZYK B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Google Scholar
KARWAT M., JURA D, WILK K., 2014, Kodeks dobrych praktyk przy organizacji turystyki szkolnej. Poradnik dla dyrektorów placówek oświatowych, biur podróży oraz rodziców, wyd. II popr., Łódź.
Google Scholar
KONIECZNA-DOMAŃSKA A., 2008, Biura podróży na rynku turystycznym, PWN, Warszawa.
Google Scholar
LATOSIŃSKA J., 2006, Pośrednictwo, [in:] B. Meyer (ed.), Obsługa ruchu turystycznego, PWN, Warszawa, pp. 84–94.
Google Scholar
LATOSIŃSKA J., 2011, Biura podróży w środowisku wielkomiejskim. Przykład Łodzi, [in:] B. Włodarczyk (ed.), Turystyka. Księga jubileuszowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Stanisława Liszewskiego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 297– 315.
Google Scholar
NOWACKA M., 2014, Oferta turystyczna łódzkich touroperatorów, master tesis, promoter: prof. A. Matczak in Instytut Geografii Miast i Turyzmu UŁ, Łódź.
Google Scholar
PANASIUK A., 2014, Rynek turystyczny. Studium strukturalne, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Polska. Touroperatorzy. Ranking 2015, Analiza danych, 2015, Raport Wiadomości Turystycznych, Ranking. Touroperatorzy, czerwiec, pp. 15–18.
Google Scholar
Polska. Wybrane wskaźniki charakteryzujące rynek, 2015, Raport Wiadomości Turystycznych, Ranking. Touroperatorzy, czerwiec, pp. 12–14.
Google Scholar
ROCHMIŃSKA A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
ŚWIĘCICKA M., 2012, Monografia Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade and Travel Company Spółka z o.o. w Łodzi, licentiate tesis, promoter: dr J. Latosińska in Instytut Geografii Miast i Turyzmu UŁ, Łódź.
Google Scholar
Ustawa o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r. i rozporządzenia wykonawcze do niej, 2006, Ministerstwo Gospodarki, Departament Turystyki, Warszawa.
Google Scholar
Raport Wiadomości Turystycznych. Touroperatorzy, 2010, 16 czerwca.
Google Scholar
Raport Wiadomości Turystycznych. Touroperatorzy, 2011, 16 czerwca.
Google Scholar
Raport Wiadomości Turystycznych. Touroperatorzy, 2012, 16 czerwca.
Google Scholar
Raport Wiadomości Turystycznych. Touroperatorzy, 2013, 16 czerwca.
Google Scholar
Raport Wiadomości Turystycznych. Touroperatorzy, 2014, 16 czerwca.
Google Scholar
Raport Wiadomości Turystycznych. Ranking. Touroperatorzy, 2015, czerwiec.
Google Scholar
www.turystyka.gov.pl/CRZ
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.