Charakterystyczne elementy marek polskich miast w recenzjach dostępnych online

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.29.1.07

Keywords:

kapitał marki, destynacje, TripAdvisor, Text Mining

Abstract

Celem pracy jest zidentyfikowanie charakterystycznych elementów marek polskich miast oraz wskazanie podobieństw i różnic występujących pomiędzy nimi. Praca ma dać odpowiedź na następujące pytania badawcze: Które elementy w istotny sposób wpływają na odróżnianie marek badanych miast w recenzjach dostępnych online? Które z badanych miast są do siebie najbardziej zbliżone pod względem elementów marki, a które różnią się pod tym względem? Dane do analizy pobrano z serwisu TripAdvisor. Były to opinie dotyczące rejonów koncentracji ruchu turystycznego – starych rynków lub starych miast – pięciu polskich miast: Poznania, Wrocławia, Krakowa, Gdańska i Warszawy (N = 5125). Przeprowadzone analizy pozwoliły zidentyfikować unikatowe elementy marek badanych miast i wskazać podobieństwa oraz różnice występujące pomiędzy markami.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aaker, D.A. (2009). Managing brand equity. Capitalizing on the value of a brand name. New York: The Free Press.
Google Scholar

Allahyari, M., Pouriyeh, S., Assefi, M., Safaei, S., Trippe, E.D., Gutirrez, J.B., Kochut, K. (2017). A brief survey of Text Mining: classification, clustering and extraction techniques. Halifax: ArXiv e-prints, KDD Bigdas.
Google Scholar

Boo, S., Busser, J., Baloglu, S. (2009). A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations. Tourism Management, 30, 219–231.
Google Scholar

Brown, G., Getz, D. (2005). Linking wine preferences to the choice of wine tourism destinations. Journal of Travel Research, 43 (3), 266–276.
Google Scholar

Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21 (1), 97–116.
Google Scholar

Cantallops, A.S., Salvi, F. (2014). New consumer behavior: A review of research on eWOM and hotels. International Journal of Hospitality Management, 36, 41–51.
Google Scholar

Casalo, L.V., Flavian, C., Guinaliu, M., Ekinci, Y. (2015). Do online hotel rating schemes influence booking behaviors? International Journal of Hospitality Management, 49, 28–36.
Google Scholar

Florek, M. (2014). Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta. Źródła i pomiar. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Google Scholar

Hill, M.O. (1974). Correspondence analysis: A neglected multivariate method. Journal of the Royal Statistical Society. Series C (Applied Statistics), 23 (3), 340–354.
Google Scholar

Jalilvand, M.R., Shekarchizadeh, S.S., Samiei, N. (2011). Electronic word-of-mouth: Challenges and opportunities. Procedia Computer Science, 3, 42–46.
Google Scholar

Jalilvand, M.R. (2016). Word-of-mouth vs. mass media: Their contributions to destination image formation. Anatolia, 28 (2), 151–162.
Google Scholar

Keller, K.L. (1993). Conceptualizing, measuring and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57 (1), 1–22.
Google Scholar

Kenneth, S., Bordens, K.S., Abbott, B.B. (2008). Research design and methods. A process approach. Wyd. 7. New York: McGraw-Hill.
Google Scholar

Kladou, S., Mavragani, E. (2015). Assessing destination image: An online marketing approach and the case of TripAdvisor. Journal of Destination Marketing & Management, 4 (3), 187–193.
Google Scholar

Konecnik, M., Gartner, W. (2007). Customer-based brand equity for a destination. Annals of Tourism Research, 34 (2), 400–421.
Google Scholar

Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner & Ska.
Google Scholar

Kotler, P.T., Bowen, J.T., Makens, J., Baloglu, S. (2017). Marketing for hospitality and tourism (7th Edition, Global Edition). Essex: Pearson.
Google Scholar

Kuhzady, S., Ghasemi, V. (2019). Factors influencing customers’ satisfaction and dissatisfaction with hotels: A Text-Mining approach. Tourism Analysis, 24 (1), 69–79.
Google Scholar

Leicht, T. (2016). Establishing external validity for consumerbased place brand equity scales: Mission impossible or a matter of approach? W: T.C. Melewar, K. Dinnie, C. Fona, C. Dennis (red.). Conference proceedings of inaugural conference of the international place branding association (s. 248–256). London: Middlesex University.
Google Scholar

Liu, Y., Huangb, K., Bao, J., Chenc, K. (2019). Listen to the voices from home: An analysis of Chinese tourists’ sentiments regarding Australian destinations. Tourism Management, 71, 337–347.
Google Scholar

Lucarelli, A. (2012). Unravelling the complexity of „city brand equity”: A three-dimensional framework. Journal of Place Management and Development, 5 (3), 231–252.
Google Scholar

Nakaima, K., Marchiori, E., Cantoni, L. (2019). Identification of competing destination brand: The case of Okinawa island. W: J. Personen, J. Neidhardt (red.). Information and communication technologies in tourism (s. 172–183). Cham: Springer.
Google Scholar

Niezgoda, A. (2017). Rola doświadczeń i relacji z podróży w kształtowaniu wizerunku miejsca. Marketing i Zarządzanie, 1 (47), 221–228.
Google Scholar

Nowacki, M. (2017). Atrakcje turystyczne światowych metropolii w opinii użytkowników TripAdvisora. Studia Periegetica, 3 (19), 23–41.
Google Scholar

Nowacki, M. (2019). World cities’ image in TripAdvisor users’ reviews. e-Review of Tourism Research (eRTR), 16 (2/3), 146–155.
Google Scholar

Papadopoulos, N. (2004). Place branding: Evolution, meaning and implications. Place Branding, 1 (1), 36–49.
Google Scholar

Pike, S. (2005), Tourism destination branding complexity. Journal of Product & Brand Management, 14 (4), 258–259.
Google Scholar

Simeon, M.I., Buonincontri, P., Cinquegrani, F., Martone, A. (2017). Exploring tourists’ cultural experiences in Naples through online reviews. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 8 (2), 220–238.
Google Scholar

Smith, M., Sulyok, J., Jancsik, A., Puczkó, L., Kiss, K., Sziva, I., Papp-Váry, Á.F., Michalkó, G. (2018). Nomen est omen – tourist image of the Balkans. Hungarian Geographical Bulletin, 67 (2), 173–188.
Google Scholar

Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 3: Analizy wielowymiarowe. Kraków: StatSoft.
Google Scholar

Tamajón, L.G., Valiente, G.C. (2015). Barcelona seen through the eyes of TripAdvisor: Actors, typologies and components of destination image in social media platforms. Current Issues in Tourism, 20 (1), 33–37.
Google Scholar

TripAvisor. Pobrano z: https://tripadvisor.mediaroom.com/uk-about-us (18.02.2019).
Google Scholar

TripAvisor. Media Centre. Pobrano z: https://tripadvisor.co.uk-about-us (15.01.2019).
Google Scholar

Web Scraper. Pobrano z: https://www.webscraper.io/ (17.01.2019).
Google Scholar

Wikipedia. Pobrano z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Web_2.0) (18.02.2019).
Google Scholar

Woodside, A.G., Cruickshank, B.F., Dehuang, N. (2007). Stories visitors tell about Italian cities as destination icons. Tourism Management, 28, 162–174.
Google Scholar

Published

2019-06-30

How to Cite

Nowacki, M. (2019). Charakterystyczne elementy marek polskich miast w recenzjach dostępnych online. Turyzm/Tourism, 29(1), 69–76. https://doi.org/10.18778/0867-5856.29.1.07

Issue

Section

Articles