Jakość produktu atrakcji turystycznych a zadowolenie, korzyści i zamiary zwiedzających: weryfikacja modelu

Authors

  • Marek Nowacki Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Pracownia Krajoznawstwa

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.20.1.04

Keywords:

atrakcje turystyczne, jakość, zadowolenie, korzyści, zamiary, modelowanie równań strukturalnych

Abstract

W pracy podjęto próbę weryfikacji modelu zależności pomiędzy motywacją, jakością produktu atrakcji turystycznych, korzyściami, zadowoleniem i zamiarami osób zwiedzających te atrakcje. Dane do analizy zebrano podczas Festynu Archeologicznego w Biskupinie wśród 582 osób zwiedzających Festyn. Stwierdzono, że oddziaływanie jakości produktu atrakcji na zamiary zwiedzających przebiega głównie ścieżką wiodącą przez korzyści wynoszone ze zwiedzania. Na przyszłe zamiary zwiedzających silniejszy całkowity wpływ mają korzyści niż ich zadowolenie. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AJZEN I., FISHBEIN M., 1980, Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hill.
Google Scholar

BAKER D., CROMPTON J., 2000, Quality, Satisfaction and Behavioral Intentions, Annals of Tourism Research, 27(3), s. 785–804.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00108-5

BROWN P.J., 1984, Benefits of outdoor recreation and some ideas for valuing recreation opportunities, [in:] G.L. Peterson i A.Randall, eds., Valuation of wildland resource benefits, Boulder, CO: Westview Press, s. 209–220.
Google Scholar

GOTLEIB, J.B., D. GREWAL, S.W. BROWN, 1994, Consumer Satisfaction and Perceived Quality: Complementary or Divergent Constructs?, Journal of Applied Psychology, 79(6), s. 875–885.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.79.6.875

HAIR, J.F., BLACK, W.C., BABIN, B., ANDERSON, R.L., TATHAM R.L., 2007, Multivariate Data Analysis, New Jersey: Prentice Hall.
Google Scholar

HERZBERG F., 1966, Work and the nature of man, Cleveland: World Publishing Co.
Google Scholar

JENSEN J.M., 2004, The Application of Herzberg’s Two-factor Theory to the Realm of Tourist Attractions, New Zealand Tourism and Hospitality Research Conference, Wellington.
Google Scholar

JORESKOG K., SORBOM D., 1996, LISREL 8: User’s reference guide, Chicago, Scientific Software International.
Google Scholar

MIDDLETON V.C., 1996, Marketing w turystyce, PAPT, Warszawa.
Google Scholar

MOSCARDO G., 1996, Mindful Visitors. Heritage and Tourism, Annals of Tourism Research, 23(2), s. 376–397.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00068-2

MOSCARDO G., 1999, Making Visitors Mindful. Principles for Creating Quality Sustainable Visitor Experiences through Effective Communication, Champaign, Illinois.
Google Scholar

NOWACKI M., 2000a, Rola interpretacji dziedzictwa w zarządzania atrakcjami turystycznymi, Problemy Turystyki, XXIII (3–4).
Google Scholar

NOWACKI M., 2000b, Analiza potencjału atrakcji krajoznawczej na przykładzie Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie, [in:] A. Szwichtenberg, E. Dziegieć, eds., Przemysł turystyczny, Politechnika Koszalińska, Uniwersytet Łódzki, Koszalin, s. 147–164.
Google Scholar

OLIVIER, R.L., 1980, A Cognitive Model of Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions, Journal of Marketing Research, 17, pp. 460–469.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/002224378001700405

PEARCE P., 1988, The Ulysses Factor, Springer-Verlag, New York.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4612-3924-6

PRENTICE R.C., 1993, Tourism and Heritage Attractions, London, Routledge.
Google Scholar

PRENTICE R.C., 1995, Evaluating the Experiences and Benefits Gained by Tourists Visiting A Socio-Industrial Heritage Museum: An Applica-tion of ASEB Grid Analysis to Blists Hill Open – Air Museum, The Ironbridge Gorge Museum, United Kingdom, Museum Management and Curatorship, 14 (4), s. 229–251.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0260-4779(95)00046-1

SAGAN A., 2003, Model pomiarowy satysfakcji i lojalności. StatSoft Polska https://www.statsoft.pl/
Google Scholar

SWARBROOKE J., 1995, The Development and Management of Visitor Attractions, Butterworth-Heinemann Ltd, Oxford.
Google Scholar

TOMAS S.R., SCOTT D., CROMPTON J.L., 2002, An investigation of the relationships between quality of service performance, benefits sought, satisfaction and future intention to visit among visitors to a zoo, Managing Leisure, 7, s. 239–250.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/136067102100005589

VITTERSO J., VORKINN M., VISTAD O.I., VAGLAND J., 2000, Tourist Experiences and Attractions, Annals of Tourism Research, 27(2), s. 432–450.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00087-0

YI, Y., 1991, A Critical Review of Consumer Satisfaction, [in:] V.A. Zeithaml ed., Review of Marketing, American Marketing Association, Chicago, IL, s. 68–123.
Google Scholar

YOON Y., M. UYSAL, 2003, An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: a structural model, Tourism Management, 26, s. 45–56.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.08.016

ZAKRZEWSKA M., 1994, Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli empirycznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Google Scholar

Published

2010-06-30

How to Cite

Nowacki, M. (2010). Jakość produktu atrakcji turystycznych a zadowolenie, korzyści i zamiary zwiedzających: weryfikacja modelu . Turyzm/Tourism, 20(1), 29–36. https://doi.org/10.18778/0867-5856.20.1.04

Issue

Section

Articles