Tourist Attractions, Heritage and Its Interpretation as a Tourist Product

Authors

  • Marek Nowacki Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Pracownia Krajoznawcza

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.10.1.05

Abstract

W artykule dokonano przeglądu i podjęto próbę usystematyzowania pojęć związanych z atrakcjami turystycznymi jako produktem turystycznym. Zaproponowano ich wzajemną zależność. Zwrócono także uwagę na potrzebę wyodrębnienia problematyki zarządzania atrakcjami turystycznymi oraz interpretacji dziedzictwa, jako przedmiotów nauczania na kierunku „turystka” wyższych uczelni.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altkorn J., 1994, Marketing w turystyce, WNPWN, Warszawa.
Google Scholar

Goodall B., 1990, The Dynamics of Tourism Place Marketing, [w:] Marketing Tourism Places, G. Ashworth, B. Goodall (red.), Routledge, London.
Google Scholar

Goodey B., 1993, Planning for the Interpretation in the Industrial Heritage, „Interpretation Journal”, Winter, vol. 54, s. 5-9.
Google Scholar

Hewison R., 1989, Heritage: An Interpretation, [w:] Heritage Interpretation: The Natural and Built Environment, D. Uzzrel (red.), vol. I, Belhaven, London, s. 15-24.
Google Scholar

Holloway J.C., Robinson C., 1997, Marketing w turystyce, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Inwentaryzacja krajoznawcza Polski. Założenia programowe i organizacyjne. Wytyczne realizacji, 1990, PTTK, Warszawa.
Google Scholar

Jefferson A., Lickorish L., 1988, Marketing Tourism, Longman, Harlow.
Google Scholar

Kruczek Z., 1997, Metodyka krajoznawstwa, wydawnictwo skryptowe, nr 37, AWF, Kraków.
Google Scholar

Kruczek Z., Sacha S., 1994, Geografia atrakcji turystycznych Polski, Ostoja, Kraków.
Google Scholar

Kruczek Z., Sacha S., 1997, Geografia atrakcji turystycznych Polski, Ostoja, Kraków.
Google Scholar

Leiper N., 1990, Tourist Attraction Systems, „Annals of Tourism Research”, vol. 17, s. 367-384.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(90)90004-B

Lew A., 1987, A Framework of Tourist Attraction Research, „Annals of Tourism Research”, vol. 14, s. 553-575.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(87)90071-5

Lundberg D., 1985, The Tourist Business, Van Nostrand Reinhold, New York.
Google Scholar

McCannel D., 1976, The Tourist: A New Theory of the Leisure Class, Schoken Books, New York.
Google Scholar

Middleton V. C., 1996, Marketing w turystyce, Warszawa.
Google Scholar

Middleton V. T. C., 1990, New Visions for Independent Museums in the UK Association of Independent Museums, West Sussex, Chichester.
Google Scholar

Moscardo G., 1996, Mindful Visitors. Heritage and Tourism, „Annals of Tourism Research”, vol. 23 (2), s. 376-397.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00068-2

Nuryanti W., 1996, Heritage and Postmodern Tourism, „Annals of Tourism Research”, vol. 23 (2), s. 249-260.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00062-3

Patterson D., Bitgood S., 1988, Some Evolving Principles of Visitor Behavior, [w:] Visitor Studies - 1988: Theory, Research and Practice, Center for Social Design, Jacksonville, s. 41-50.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10645578809445738

Prentice R. C., 1994, Perceptual Deterrents to Visiting Museums and other Heritage Attractions, „Museum Management and Curatorship”, vol. 13, s. 264-279.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09647779409515408

Prentice R. C., 1995, Evaluating the Experiences and Benefits Gained by Tourists Visiting A Socio-Industrial Heritage Museum: An Application of ASEB Grid Analysis to Blists Hill Open - Air Museum, The Ironbridge Gorge Museum, United Kingdom, „Museum Management and Curatorship”, vol. 14 (4), s. 229-251.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0260-4779(95)00046-1

Prentice R. C., 1996, Tourism as Experience, Tourists as Consumers. Insight and Enlightenment, QMC, Edinburgh.
Google Scholar

Przybyszewska-Gudelis R., Grabiszewski M., Iwicki S., 1979, Problematyka waloryzacji i zagospodarowania turystycznego miejscowości krajoznawczych w Polsce, Inst. Turystyki, Warszawa.
Google Scholar

Seagram B. C., Patten L. U., Lockett C. M., 1993, Audience Research and Exhibit Development: A Framework, „Museum Management and Curatorship”, vol. 12, s. 43-61.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09647779309515341

Smith S. L. J., 1994, The Tourism Product, „Annals of Tourism Research”, vol. 21 (3), s. 582-595.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(94)90121-X

Tilden F., 1977, Interpreting our Heritage, University of North Carolina Press, Chapel Hill.
Google Scholar

Visitor Attractions Inspection Scheme. Criteria and Application Form, 1995, Scottish Tourist Board, Edinburgh.
Google Scholar

Published

2000-06-30

How to Cite

Nowacki, M. (2000). Tourist Attractions, Heritage and Its Interpretation as a Tourist Product. Turyzm/Tourism, 10(1), 111–122. https://doi.org/10.18778/0867-5856.10.1.05

Issue

Section

Articles