Tourist Attractions, Heritage and Its Interpretation as a Tourist Product
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.10.1.05Abstract
W artykule dokonano przeglądu i podjęto próbę usystematyzowania pojęć związanych z atrakcjami turystycznymi jako produktem turystycznym. Zaproponowano ich wzajemną zależność. Zwrócono także uwagę na potrzebę wyodrębnienia problematyki zarządzania atrakcjami turystycznymi oraz interpretacji dziedzictwa, jako przedmiotów nauczania na kierunku „turystka” wyższych uczelni.
Downloads
References
Altkorn J., 1994, Marketing w turystyce, WNPWN, Warszawa.
Google Scholar
Goodall B., 1990, The Dynamics of Tourism Place Marketing, [w:] Marketing Tourism Places, G. Ashworth, B. Goodall (red.), Routledge, London.
Google Scholar
Goodey B., 1993, Planning for the Interpretation in the Industrial Heritage, „Interpretation Journal”, Winter, vol. 54, s. 5-9.
Google Scholar
Hewison R., 1989, Heritage: An Interpretation, [w:] Heritage Interpretation: The Natural and Built Environment, D. Uzzrel (red.), vol. I, Belhaven, London, s. 15-24.
Google Scholar
Holloway J.C., Robinson C., 1997, Marketing w turystyce, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Inwentaryzacja krajoznawcza Polski. Założenia programowe i organizacyjne. Wytyczne realizacji, 1990, PTTK, Warszawa.
Google Scholar
Jefferson A., Lickorish L., 1988, Marketing Tourism, Longman, Harlow.
Google Scholar
Kruczek Z., 1997, Metodyka krajoznawstwa, wydawnictwo skryptowe, nr 37, AWF, Kraków.
Google Scholar
Kruczek Z., Sacha S., 1994, Geografia atrakcji turystycznych Polski, Ostoja, Kraków.
Google Scholar
Kruczek Z., Sacha S., 1997, Geografia atrakcji turystycznych Polski, Ostoja, Kraków.
Google Scholar
Leiper N., 1990, Tourist Attraction Systems, „Annals of Tourism Research”, vol. 17, s. 367-384.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(90)90004-B
Lew A., 1987, A Framework of Tourist Attraction Research, „Annals of Tourism Research”, vol. 14, s. 553-575.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(87)90071-5
Lundberg D., 1985, The Tourist Business, Van Nostrand Reinhold, New York.
Google Scholar
McCannel D., 1976, The Tourist: A New Theory of the Leisure Class, Schoken Books, New York.
Google Scholar
Middleton V. C., 1996, Marketing w turystyce, Warszawa.
Google Scholar
Middleton V. T. C., 1990, New Visions for Independent Museums in the UK Association of Independent Museums, West Sussex, Chichester.
Google Scholar
Moscardo G., 1996, Mindful Visitors. Heritage and Tourism, „Annals of Tourism Research”, vol. 23 (2), s. 376-397.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00068-2
Nuryanti W., 1996, Heritage and Postmodern Tourism, „Annals of Tourism Research”, vol. 23 (2), s. 249-260.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00062-3
Patterson D., Bitgood S., 1988, Some Evolving Principles of Visitor Behavior, [w:] Visitor Studies - 1988: Theory, Research and Practice, Center for Social Design, Jacksonville, s. 41-50.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10645578809445738
Prentice R. C., 1994, Perceptual Deterrents to Visiting Museums and other Heritage Attractions, „Museum Management and Curatorship”, vol. 13, s. 264-279.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09647779409515408
Prentice R. C., 1995, Evaluating the Experiences and Benefits Gained by Tourists Visiting A Socio-Industrial Heritage Museum: An Application of ASEB Grid Analysis to Blists Hill Open - Air Museum, The Ironbridge Gorge Museum, United Kingdom, „Museum Management and Curatorship”, vol. 14 (4), s. 229-251.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0260-4779(95)00046-1
Prentice R. C., 1996, Tourism as Experience, Tourists as Consumers. Insight and Enlightenment, QMC, Edinburgh.
Google Scholar
Przybyszewska-Gudelis R., Grabiszewski M., Iwicki S., 1979, Problematyka waloryzacji i zagospodarowania turystycznego miejscowości krajoznawczych w Polsce, Inst. Turystyki, Warszawa.
Google Scholar
Seagram B. C., Patten L. U., Lockett C. M., 1993, Audience Research and Exhibit Development: A Framework, „Museum Management and Curatorship”, vol. 12, s. 43-61.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09647779309515341
Smith S. L. J., 1994, The Tourism Product, „Annals of Tourism Research”, vol. 21 (3), s. 582-595.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(94)90121-X
Tilden F., 1977, Interpreting our Heritage, University of North Carolina Press, Chapel Hill.
Google Scholar
Visitor Attractions Inspection Scheme. Criteria and Application Form, 1995, Scottish Tourist Board, Edinburgh.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.