Social and educational determinants of biographical experiences in the narrations of the 1947 generation

Authors

  • Jan Rostocki Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.67.02

Keywords:

ideological doctrine, generation, formative experience, „master” rhetorical figure

Abstract

In this article we present the results of the analysis of transcribed narrative biographical interviews that were carried out with retired professors of the Institute of Sociology (University of Łódź) who began their university education in 1965. Therefore the members of this group were representatives of a generation that was born just after the Second World War. The conversations focused on their memories concerning their university education in the years 1965–1970 and later academic work, which together form the communicative memory of this generation. The first part of this article is focused on the brief description of the relation between the ideological doctrine and the status of sociology as a science. It’s second part contains an analysis of the aforementioned transcriptions which is divided into two main problem areas: the formative experiences connected to the events of march 1968 and the relations between great scientists and their students taking the form of a master – follower relationship , described by the rhetorical figure of the “master”.

References

Assmann J. (2008), Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Assmann A. (2015), Historia ucieleśniona – o dynamice pokoleń, [w:] H. Orłowski (red.), Pokolenia albo porządkowanie historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 691–729.
Google Scholar

Bokszański Z. (2012), Antoniny Kłoskowskiej teoria i socjologia kultury, „Przegląd Socjologiczny”, t. 61, nr 3, s. 47–54.
Google Scholar

Fatyga B. (2005), Pokolenie, [w:] Encyklopedia Socjologii. Suplement, Z. Bokszański i in. (red.), Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 193–196.
Google Scholar

Goćkowski J. (1984), Autorytety świata uczonych, PIW, Warszawa.
Google Scholar

Kaźmierska K., Waniek K., Zysiak A. (2015), Opowiedzieć Uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach wpisanych w losy Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Kraśko N. (1996), Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920–1970, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Krzewińska A., Kretek-Kamińska A. (2017), Nauka bez mistrzów? Zmiany w relacjach mistrz-uczeń i sposobach uprawiania nauki, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 61, nr 4, s. 125–145.
Google Scholar

Lutyński J. (2006), Niektóre właściwości i tendencje rozwojowe systemu dogmatycznego autorytaryzmu, „Przegląd Socjologiczny”, t. 55, nr 1, s. 49–63.
Google Scholar

Mokrzycki E. (1990), Socjologia w filozoficznym kontekście, IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar

Orłowski H. (red.) (2015), Pokolenie albo porządkowanie historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Google Scholar

Osęka P. (1999), Syjoniści, inspiratorzy, wichrzyciele. Obraz wroga w propagandzie marca 1968, Żydowski Instytut Historyczny, Warszawa.
Google Scholar

Palska H. (1997), Polskie pamiętnikarstwo konkursowe: Ideologia w autobiografii, autobiografia w ideologii, „ASK”, nr 1–2 (5–6), s. 9–17.
Google Scholar

Saryusz-Wolska M. (2009), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, UNIVERSITAS, Kraków.
Google Scholar

Sauerland K. (2008), Idea uniwersytetu: Aktualność tradycji Humboldta?, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 29–37.
Google Scholar

Smużewska M. (2011) (rec.), Hanna Świda-Ziemba. Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2 s. 138–144 (https://repozytorium.ukw.edu.pl [dostęp 15.06. 2018]).
Google Scholar

Świda-Ziemba H. (2010a), Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar

Świda-Ziemba H. (2010b) (wywiad), „O pokoleniach, które są i których nie ma”, rozm. Piotr Morawski, „Nowe Książki”, nr 11, s. 4–9, [w:] H. Orłowski, Pokolenie albo porządkowanie historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 51.
Google Scholar

Szczepański J. (1980), Autorytet w nauce, [w:] P. Rybicki, J. Goćkowski (red.), Autorytet w nauce, Ossolineum, Wrocław, s. 14–15.
Google Scholar

Tuziak B. (2010), Autorytet jako zjawisko społeczne. Wymiar lokalny, „Studia Socjologiczne”, nr 2, s. 53–88.
Google Scholar

Wejland A.P. (2004), Jak żegnać lokalne paradygmaty O metodologii wywiadu i naukowych wspólnotach dyskursu, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 48, nr 1, s. 207–220.
Google Scholar

Zysiak A. (2016), Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście, NOMOS, Kraków.
Google Scholar

IPN Portal Marzec ’68, https://marzec1968.pl/m68/mapa-1/6901,Lodz.html [dostęp 18.10.2018].
Google Scholar

Published

2018-12-30

How to Cite

Rostocki, J. (2018). Social and educational determinants of biographical experiences in the narrations of the 1947 generation. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (67), 11–33. https://doi.org/10.18778/0208-600X.67.02