Social and educational determinants of biographical experiences in the narrations of the 1947 generation
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.67.02Keywords:
ideological doctrine, generation, formative experience, „master” rhetorical figureAbstract
In this article we present the results of the analysis of transcribed narrative biographical interviews that were carried out with retired professors of the Institute of Sociology (University of Łódź) who began their university education in 1965. Therefore the members of this group were representatives of a generation that was born just after the Second World War. The conversations focused on their memories concerning their university education in the years 1965–1970 and later academic work, which together form the communicative memory of this generation. The first part of this article is focused on the brief description of the relation between the ideological doctrine and the status of sociology as a science. It’s second part contains an analysis of the aforementioned transcriptions which is divided into two main problem areas: the formative experiences connected to the events of march 1968 and the relations between great scientists and their students taking the form of a master – follower relationship , described by the rhetorical figure of the “master”.
References
Assmann J. (2008), Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Assmann A. (2015), Historia ucieleśniona – o dynamice pokoleń, [w:] H. Orłowski (red.), Pokolenia albo porządkowanie historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 691–729.
Google Scholar
Bokszański Z. (2012), Antoniny Kłoskowskiej teoria i socjologia kultury, „Przegląd Socjologiczny”, t. 61, nr 3, s. 47–54.
Google Scholar
Fatyga B. (2005), Pokolenie, [w:] Encyklopedia Socjologii. Suplement, Z. Bokszański i in. (red.), Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 193–196.
Google Scholar
Goćkowski J. (1984), Autorytety świata uczonych, PIW, Warszawa.
Google Scholar
Kaźmierska K., Waniek K., Zysiak A. (2015), Opowiedzieć Uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach wpisanych w losy Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Kraśko N. (1996), Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920–1970, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Krzewińska A., Kretek-Kamińska A. (2017), Nauka bez mistrzów? Zmiany w relacjach mistrz-uczeń i sposobach uprawiania nauki, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 61, nr 4, s. 125–145.
Google Scholar
Lutyński J. (2006), Niektóre właściwości i tendencje rozwojowe systemu dogmatycznego autorytaryzmu, „Przegląd Socjologiczny”, t. 55, nr 1, s. 49–63.
Google Scholar
Mokrzycki E. (1990), Socjologia w filozoficznym kontekście, IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar
Orłowski H. (red.) (2015), Pokolenie albo porządkowanie historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Google Scholar
Osęka P. (1999), Syjoniści, inspiratorzy, wichrzyciele. Obraz wroga w propagandzie marca 1968, Żydowski Instytut Historyczny, Warszawa.
Google Scholar
Palska H. (1997), Polskie pamiętnikarstwo konkursowe: Ideologia w autobiografii, autobiografia w ideologii, „ASK”, nr 1–2 (5–6), s. 9–17.
Google Scholar
Saryusz-Wolska M. (2009), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, UNIVERSITAS, Kraków.
Google Scholar
Sauerland K. (2008), Idea uniwersytetu: Aktualność tradycji Humboldta?, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 29–37.
Google Scholar
Smużewska M. (2011) (rec.), Hanna Świda-Ziemba. Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2 s. 138–144 (https://repozytorium.ukw.edu.pl [dostęp 15.06. 2018]).
Google Scholar
Świda-Ziemba H. (2010a), Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Świda-Ziemba H. (2010b) (wywiad), „O pokoleniach, które są i których nie ma”, rozm. Piotr Morawski, „Nowe Książki”, nr 11, s. 4–9, [w:] H. Orłowski, Pokolenie albo porządkowanie historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 51.
Google Scholar
Szczepański J. (1980), Autorytet w nauce, [w:] P. Rybicki, J. Goćkowski (red.), Autorytet w nauce, Ossolineum, Wrocław, s. 14–15.
Google Scholar
Tuziak B. (2010), Autorytet jako zjawisko społeczne. Wymiar lokalny, „Studia Socjologiczne”, nr 2, s. 53–88.
Google Scholar
Wejland A.P. (2004), Jak żegnać lokalne paradygmaty O metodologii wywiadu i naukowych wspólnotach dyskursu, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 48, nr 1, s. 207–220.
Google Scholar
Zysiak A. (2016), Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście, NOMOS, Kraków.
Google Scholar
IPN Portal Marzec ’68, https://marzec1968.pl/m68/mapa-1/6901,Lodz.html [dostęp 18.10.2018].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.