Activism of Local Communities in the Face of Rural Schools Liquidation
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.63.06Keywords:
social mobilization, public participation, local governance, education policy, small schoolsAbstract
The aim of the article is to describe the processes of local communities mobilization in the face of (small) schools liquidation in the rural areas. The author focuses on those cases of local activism which resulted in the formalization of undertaken activities and the establishment of local associations willing to lead local schools. The article presents determinants of social mobilization processes, pointing to the important role of local authorities (executive bodies) and teachers perceived as leaders of local activism. Based on the results of qualitative research conducted in selected rural municipalities in Poland, the author identifies three models of local activism leading to the creation of local (grassroots) associations that act as school governing bodies. Two of the identified models of activism are of a cooperative nature, based on the co-action of local authorities and the local community. While third one is non-cooperative. In this case, the mobilization of the local community and the formation of the association resulted from the lack of community acceptance for the decision of the municipality related to schools liquidation. Theoretical frameworks of the article are based on the concept of local governance, assuming the active participation of nonpublic actors in the process of public tasks implementation. The author also refers to the concept of public participation and presents selected definitions of social activity. The article is based on empirical research conducted in the form of semi-structured interviews and available statistical data (GUS). The author used the following methods: the literature review method and elements of the comparative and systemic methods.
References
Bajerski A., Błaszczyk A. (2015). Likwidacja szkół podstawowych na wsi: perspektywa władz lokalnych, nauczycieli, rodziców, uczniów i pozostałych mieszkańców, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 21 (2), s. 81–105.
Google Scholar
Bednarek-Szczepańska M. (2013). Wiejski kapitał społeczny we współczesnej Polsce. Przegląd badań i uwagi metodyczne, „Folia Geographica Socio-Oeconomica”, nr 13, s. 21.
Google Scholar
Bober J., Hausner J., Izdebski H., Lachiewicz W., Mazur S., Nelicki A., Nowotarski B., Puzyna W., Surówka K., Zachariasz I., Zawicki M. (2013). Narastające dysfunkcje, zasadnicze dylematy, konieczne działania. Raport o stanie samorządności terytorialnej w Polsce. MSAP, Kraków, s. 35.
Google Scholar
CBOS (2016). Aktywność Polaków w organizacjach obywatelskich. CBOS, Komunikat z badań, nr 13/2016, Warszawa.
Google Scholar
Ciepielewska-Kowalik A. (2016). Koprodukcja w polityce opieki i edukacji przedszkolnej, Instytut Spraw Publicznych PAN, Warszawa.
Google Scholar
Denters B. (2011). Local governance, [w:] M. Bevir (ed.), The Sage Handbook of Governance. Sage Publications Ltd., London, Thousand Oaks, New Dehli, s. 314– 315.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446200964.n20
Długosz P., Niezgoda M. (2011). Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 44–45.
Google Scholar
Dziemianowicz-Bąk A., Dzierzgowski J. (2014). Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie stowarzyszeniom. Kontekst, proces i skutki przemian edukacyjnych w społecznościach lokalnych na podstawie analizy studiów przypadku, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Gąsior-Niemiec A., Kołomycew A. (2013). Nowe modele rządzenia – wyzwania dla Polski Wschodniej. Ograniczenia sieciowych i partnerskich podejść do zarządzania rozwojem lokalnym (na przykładzie województwa podkarpackiego), „Zeszyty Naukowe WSEI”, Seria: Ekonomia, nr 6 (1), s. 57–59.
Google Scholar
Grzeszczak J. (2012). Partycypacja publiczna w dużych miastach, [w:] A. Olech (red.), Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, s. 236–241, 242.
Google Scholar
Herbst M. (2008). Inny trzeci sektor. Organizacje pozarządowe na terenach wiejskich, [w:] M. Halamska, Wiejskie organizacje pozarządowe. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa, s. 23–24.
Google Scholar
Herczyński J., Sobotka A. (2014). Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Instytut Spraw Publicznych (2013). Czekając na likwidację, http://www.isp.org.pl/blog,884,152.html [dostęp 23.04.2018].
Google Scholar
Jakubowski M. (2006). Małe Szkoły – lepsze niż inne, http://fio.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=153:male-szkoly-lepsze-niz-inne&catid=120:o-szkolach&Itemid=100030 [dostęp 15.12.2017].
Google Scholar
Kaczyńska A. (2017). Oświata i wychowanie jako zadanie publiczne gmin. Czynniki wpływające na efektywność wydatków budżetowych. CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Kloc K. (2012). Konflikty w procesie racjonalizacji sieci szkół, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Google Scholar
Kołomycew A. (2014). Organizacje społeczne w strukturze partnerstw międzysektorowych w województwie podkarpackim. Profesjonalizacja i formalizacja jako konsekwencja zmian sektora społecznego, [w:] A. Kołomycew, B. Kotarba (red.), Partnerstwa w sferze publicznej. Wydawnictwo Scholar, Warszawa, s. 137–151.
Google Scholar
Kołomycew A., Kotarba B. (2017). Leadership style, political interest and rationality of municipal executive bodies in the implementation of public policies: the case of Poland, “Challengesof the Future”, no. 3 (2), s. 121–136.
Google Scholar
Kopeć E. (2013). Postulaty dotyczące rodzicielskiej aktywności w ratowaniu małych szkół, [w:] A. Piasecki (red.), Lider społeczny w XXI wieku. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 366–370.
Google Scholar
Kotarba B. (2013). Liderzy społeczni w gminie wiejskiej, [w:] A. Piasecki (red.), Lider społeczny w XXI wieku. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego Kraków, s. 346–351.
Google Scholar
Kozińska-Bałdyga A. (2015). Zalety i wady innych niż JST organów prowadzących szkoły na terenie gminy, [w:] E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła – problem czy szansa. Poradnik dla samorządowców. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D. (2012). Główne formy współdziałania samorządu terytorialnego w wykonywaniu oświatowych zadań publicznych, [w:] B. Dolnicki (red.), Formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego. Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D. (2013). Oświata jako zadanie publiczne. Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Google Scholar
Lipka-Szostak K. (2015). Szkoły prowadzone przez organy niepubliczne jako trwały element gminnej oświaty, [w:] E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła – problem czy szansa? Poradnik dla samorządowców. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Google Scholar
Majewska K. (2015). Przekazanie szkoły innemu organowi prowadzącemu – regulacje prawne, [w:] E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła – problem czy szansa? Poradnik dlasamorządowców. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, s. 28–34.
Google Scholar
Marek J. (2007). Lokalizacja, wielkość i sposób zarządzania szkołą a wyniki egzaminów zewnętrznych, „Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Ekonomiczne oraz geopolityczne uwarunkowania zróżnicowania wyników egzaminów”, nr 11, s. 7–12.
Google Scholar
Marzec-Holka K. (2015). Peryferie edukacyjne szkół wiejskich w warunkach niżu demograficznego, „Pedagogika Społeczna”, nr 3 (57), s. 149–150.
Google Scholar
Michels A., De Graaf L. (2010). Examining Citizen Participation: Local Participatory Policy Making and Democracy, “Local Government Studies”, vol. 36 (4), s. 481–482.
Google Scholar
NIK (2015). Wykonanie wybranych zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego. Informacja o wynikach kontroli. KNO-4101-007-00/2014 Nr ewid. 49/2015/P/14/027/KNO, Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli, Warszawa.
Google Scholar
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – z upoważnienia ministra na interpelację nr 20537 w sprawie zapewnienia władzom samorządowym większej swobody decyzyjnej w zakresie przekazywania prowadzenia szkół podmiotom prywatnym. Sejm VII Kadencja. Archiwum, http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=7EDAFFCD [dostęp 15.12.2017].
Google Scholar
Ostrom E. (1996). Crossing the great divide: Coproduction, synergy and development, “World Development”, vol. 24, issue 6, s. 1078–1079.
Google Scholar
Pawłowska A., Gąsior-Niemiec A., Kołomycew A. (2014). Partnerstwa międzysektorowe na obszarach wiejskich. Studium przypadku lokalnych grup działania w województwie podkarpackim. Wydawnictwo Scholar, Warszawa, s. 22, 167–168.
Google Scholar
Provan K. G., Milward H. B. (2001). Do Networks Really Work? A Framework for Evaluating Public-Sector Organizational Networks, “Public Administration Review”, no. 61 (4), s. 417.
Google Scholar
Psyk-Piotrowska E. (2011). Aktywizacja i rozwój lokalny jako program i metoda działania na rzecz zmian, „Acta Universitatis Lodziensis ”, Folia Sociologica, nr 37, s. 149.
Google Scholar
Rajca L. (2012). Reformy samorządu terytorialnego w Anglii w latach 1997–2010, Europejskie Centrum Edukacyjne, Warszawa.
Google Scholar
Rhodes R. A. W. (1999). Control and Power in Central-Local Relations. Aldershot, Ashgate.
Google Scholar
Rootes C. A. (1990). Theory of Social Movements: Theory for Social Movements, “Philosophy and Social Action”, vol. 16 (4), s. 5–7.
Google Scholar
Sadura P., Murawska K., Włodarczyk Z. (2017). Wieś w Polsce 2017: diagnoza i prognoza. Raport z badania – pełna wersja, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa.
Google Scholar
Smak M., Walczak D. (2015). Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Sørensen E., Torfing J. (2009). Making governance networks effective and democratic through metagovernance, “Public Administration”, vol. 87 (2), s. 239.
Google Scholar
Stowarzyszenie rozwoju wsi w sieci, http://srw.fio.org.pl/o-projektach/stowarzyszenia-rozwoju-wsi-w-sieci [dostęp 20.11.2017].
Google Scholar
Sześciło D. (2015). Współzarządzanie jako koprodukcja usług publicznych, „Zarządzanie Publiczne”, nr 1 (31), s. 14–19, doi: 10.15678/ZP.2015.31.1.02.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15678/ZP.2015.31.1.02
Tołwińska-Królikowska E. (2011). Wiejska szkoła ośrodkiem rozwoju (20 czerwca 2011), http://fio.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1327:wiejska-szkola-osodkiem-rozwoju&catid=120:o-szkolach&Itemid=100030 [dostęp 20.11.2017].
Google Scholar
Tovey H. (2007). Environmentalism in Ireland: Movement and Activists. Institute of Public Administration, Colour Books Ltd., Dublin.
Google Scholar
Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Dz. U. z 2009 r., nr 56, poz. 458 z późn. zm.
Google Scholar
Uzasadnienie (2009). Projekt o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Druk 2369, 24 lipca 2009, s. 2.
Google Scholar
Wiłkomirska A., Putkiewicz E. (2004). Szkoły publiczne i niepubliczne – porównanie środowisk edukacyjnych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Google Scholar
Wiśniewska-Paź B. (2005). Tendencje prywatyzacyjne w obszarze edukacji w wybranych krajach Europy, „Kultura i Edukacja”, nr 3, s. 7–21.
Google Scholar
Wojciechowski E, Podgórniak-Krzykacz A., Dolewka Z., Wojciechowski M. (2014). Samorząd terytorialny w Polsce. Raport. Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Diagnoz i Analiz Społecznych IDAS, Łódź.
Google Scholar
Zajda K. (2011). Czym jest kapitał społeczny mieszkańców polskiej wsi, jak go mierzyć i czy warto inwestować w jego wzmocnienie?, „Acta Universitatis Lodziensis”, Folia Sociologica, nr 37, s. 182.
Google Scholar
Zbróg Z. (2010). Dynamika rozwoju niepublicznych szkół podstawowych, „Forum Oświatowe”, nr 2 (43), s. 143–159.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.