Children and Young People as Stakeholders in Revitalisation. The Example of the Revitalisation Programme of Lodz 2026+

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.82.07

Keywords:

children, youth, revitalization, new childhood studies

Abstract

The aim of the article is to answer the question about how children and youth as inhabitants and users of urban spacer are represented in a document setting a frame for the process of city renewal. Theoretical background for my investigation is the concept of childhood developed within the area of new interdisciplinary childhood studies. I apply a qualitative content analysis approach to work with the text of Revitalization Programme of the City of Łodz 2026+, which is an example of a document setting framework for a complex revitalization venture. The analysis shows that in the Local Revitalization Program children and youth are presented as passive community members, potential clients of helping institutions, and the “carriers” of social problems. The document refers to traditional, socialization-based concept of childhood perceived as a gradual process of becoming a fully-formed and valuable, i.e. adult, person. Children and youth are treated as future employees who need to become equipped with proper skills and competences necessary to participate in the labor market, and who are expected to contribute to the future success and development of the city. The document does not refer to current children’s needs and their wellbeing “here and now”.

References

Berg van den M. (2013), City Children and Genderfied Neighbourhoods: The New Generation as Urban Regeneration Strategy, „International Journal of Urban and Regional Research”, nr 37(2), s. 523–536 https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2012.01172.x
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2012.01172.x

Brzozowska-Brywczyńska M. (2013), Partycypacja publiczna dzieci, „Analizy i opinie”, numer specjalny 4, marzec, Instytut Spraw Publicznych, s. 1–28.
Google Scholar

Brzozowska-Brywczyńska M. (2014), Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie dziecięcej partycypacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 49, s. 11–27.
Google Scholar

Ciarkowski B. (2016), Łódź, która nie powstała, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź.
Google Scholar

Corsaro W.A. (2015), The Sociology of Childhood. Fourth Edition, Sage, London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore.
Google Scholar

Gabriel N. (2017), The Sociology of Early Childhood. Critical Perspectives, Sage, London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore https://doi.org/10.4135/9781473982918
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781473982918

Główny Urząd Statystyczny (GUS) 2019, Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2019, Warszawa.
Google Scholar

Gryglewski P., Wróbel R., Ucińska A. (2009), Łódzkie budynki 1945–1970, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź.
Google Scholar

James A., James A. (2012), Key concepts in Childhood Studies. Second Edition, Sage, London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore https://doi.org/10.4135/9781526435613
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781526435613

Jenks Ch. (2008), Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, [w:] M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przeł. M. Kościelniak, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 111–133.
Google Scholar

Karta Lipska na rzecz zrównoważonego rozwoju miast europejskich (2007) http://www.sarp.org.pl/pliki/karta_lipska_pl.pdf (dostęp: 12.05.2022).
Google Scholar

Ljubljana Agreement. Urban Agenda for the EU – the Next Generation (Porozumienie z Ljubljany) (2022) https://eurocities.eu/wp-content/uploads/2022/01/Ljubljana-Agreement.pdf (dostęp: 12.05.2022).
Google Scholar

Mergel L., Pobłocki K., Wudarski M. (2013), Anty-bezradnik przestrzenny – prawo do miasta w działaniu, Biblioteka Res Publiki Nowej, Warszawa.
Google Scholar

Nowa Agenda Miejska. Deklaracja z Quito w sprawie zrównoważonych miast i osiedli ludzkich dla wszystkich (2016), United Nations https://urbact.eu/sites/default/files/nua_polish_lr-final.pdf (dostęp: 30.06.2020).
Google Scholar

Nowa Karta Lipska. Transformacyjna siła miast na rzecz wspólnego dobra (2020) http://www.miasta.pl/uploads/statute/content_file/233/Karta_Lipska_-_t_umaczenie_PL.pdf (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

Palska H. (1999), Badacz społeczny wobec tekstu, [w:] H. Domański, K. Lutyńska, A.W. Rostocki (red.), Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, s. 161–176.
Google Scholar

Program Rewitalizacji Łodzi 2026+ (PRŁ 2026+) (2016) https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/files/public/PORTAL_REWITALIZACJA/GPR/Uchwala_ws._przyjecia_Gminnego_Programu_Rewitalizacji_28.09.2016_pdf (dostęp: 18.07.2020).
Google Scholar

Program Rewitalizacji Łodzi 2026+ (PRŁ 2026+) (2018) https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/files/public/PORTAL_REWITALIZACJA/GPR/1980.pdf (dostęp: 18.07.2020).
Google Scholar

Program Rewitalizacji Łodzi 2026+ (PRŁ 2026+) (2020) https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/files/public/PORTAL_REWITALIZACJA/GPR/08_1122.pdf (dostęp: 20.04.2022).
Google Scholar

Rogatka K. (2019), Rewitalizacja i gentryfikacja w wymiarze społecznym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar

Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Szczepaniak K. (2012), Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 42, s. 83–112.
Google Scholar

Tomanek K., Bryda G. (2015), Odkrywanie postaw dydaktyków zawartych w komentarzach studenckich, „Przegląd Socjologiczny”, t. LXIV/4, s. 51–82.
Google Scholar

Zdanowicz-Kucharczyk K. (2015), Nowy paradygmat w socjologii dzieciństwa według A. James i A. Prout, [w:] D. Waloszek (red.), Encyklopedia dzieciństwa http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Nowy_paradygmat_w_socjologii_dzieci%C5%84stwa_wed%C5%82ug_A._James_i_A._Prout (dostęp: 15.05.2022).
Google Scholar

http://centrumwiedzy.org/ (dostęp: 8.07.2020).
Google Scholar

http://www.uml.lodz.pl/rewitalizacja/konsultacje_spoleczne_dotyczace_projektu_uchwaly_w_sprawie_wyznaczenia_obszaru_zdegradowanego_i_obszaru_rewitalizacji/ (dostęp: 5.07.2020).
Google Scholar

https://childfriendlycities.org/what-is-a-child-friendly-city (dostęp: 16.08.2020).
Google Scholar

https://www.childinthecity.org/2020/06/12/slovak-city-challenges-children-to-model-the-city-inminecraft/(dostęp: 10.07.2020).
Google Scholar

https://www.unicef.pl/Miasto-przyjazne-dzieciom/Miasto-przyjazne-dzieciom (dostęp: 16.08.2020).
Google Scholar

Published

2022-10-26

How to Cite

Bunio-Mroczek, P. (2022). Children and Young People as Stakeholders in Revitalisation. The Example of the Revitalisation Programme of Lodz 2026+. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (82), 95–112. https://doi.org/10.18778/0208-600X.82.07