Katarzyna Kozyra. An Artist in the Art Field. A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.80.06Keywords:
critical art, Katarzyna Kozyra, art field, reception of art, artistic communicationAbstract
The purpose of the paper is to present the artistic accomplishments of Katarzyna Kozyra as a representative of critical art in the context of her position in the art field. The analysis was expanded to her relationship with the audience, based on a chain of artistic communication exemplified by the Nude Study sculpture of 1991.
In March 2021, a study on the reception of modern artworks was carried out in the Zachęta Gallery in Warsaw. The respondents were asked to view and to interpret, among others, the Nude Study by Katarzyna Kozyra of 1991. To confront the general understanding of the work and to verify the efficiency of artistic communication, a free-form interview with the artist was also carried out, where she presented her own interpretation of the study. The artist’s responses and opinions of the audience became the research material quoted here. The analysis disclosed consistency of the message and even though the answers did not overlap closely with the artist’s intention, they were fully accepted by her. The interview also offered an impetus for reflecting on the position of the artist in the art field and her relationship with the agents in the field. It turns out that the artist is clearly dominated by the political field which affects her functioning in the art field.
The results above may offer an inspiration for further research on the creative activities of other artists, who may struggle with completely different problems and create different layouts in the art field.1
References
Borkowski G., Mazur A., Branicka M. (eds.) (2007), Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa.
Google Scholar
Bychawska-Siniarska D., Głowacka D. (2014), Wolność artystyczna. Praktyczny przewodnik, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa.
Google Scholar
Eco U. (2007), Historia brzydoty, transl. J. Czaplińska et al., Rebis, Poznań.
Google Scholar
Golka M. (2008), Socjologia sztuki, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Leśniewska A. (2021), Rzeźba w poszukiwaniu miejsca, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.
Google Scholar
Łagodzka D. (2011a), Nietykalność Piramidy zwierząt, czyli jak ograniczamy dyskurs o sztuce, “Arteon”, no. 1(129), p. 10.
Google Scholar
Łagodzka D. (2011b), To (nie) jest wystawa! Katarzyna Kozyra w Zachęcie, “Artluk”, no. 1(19), pp. 90–92.
Google Scholar
Matuchniak-Krasuska A. (2010), Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Google Scholar
Matuchniak-Krasuska A. (2017), Tematy i wątki artystyczne. Studia z pogranicza historii i socjologii sztuki, [w:] A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska (eds.), Przyszłość kultury: od diagnozy do prognozy, Wydawnictwo Prymat, Białystok, pp. 99–120.
Google Scholar
Matuchniak-Mystkowska A. (2018), Pole kultury w Polsce. Szkic socjologiczny, “Kultura Współczesna”, no. 100, pp. 37–50.
Google Scholar
Możdżyński P. (2015), Rekonfiguracje i dezorientacja: pole sztuk plastycznych w Polsce. 1989–2015, “Sztuka i Dokumentacja”, no. 13, pp. 11–28.
Google Scholar
Oprotestowane więzy krwi (1999), “Gazeta Wyborcza”, May 18, p. 7.
Google Scholar
Ortega y Gasset J. (1980), Dehumanizacja sztuki i inne eseje, transl. P. Niklewicz, Czytelnik, Warszawa.
Google Scholar
Radkiewicz M. (2010), Władczynie spojrzenia: teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek, Korporacja Ha!art, Kraków.
Google Scholar
Rottenberg A. (2020), Sztuka w Polsce 1945–2005, Wydawnictwo Stentor, Warszawa.
Google Scholar
Stańczyk X. (2011), Katarzyna Kozyra w Zachęcie, “Arteon”, no. 1(129), pp. 7–9.
Google Scholar
Szabłowski S. (n.d.), Łaźnia męska Katarzyny Kozyry https://www.nck.pl/szkolenia-i-rozwoj/projekty/kongres-kultury/aktualnosci/-quot-laznia-meska-quot-katarzyny-kozyry-stach-szablowski (accessed: 22.09.2021).
Google Scholar
Szylak A. (n.d.), Have Billboards Changed the Meaning of Public Space in Poland? http://writing.upenn.edu/pepc/meaning/01/anetaszylak.html (accessed: 22.09.2021).
Google Scholar
Zydorowicz J. (2005), Artystyczny wirus. Polska sztuka krytyczna wobec przemian kultury po 1989 roku, Instytut im. Adama Mickiewicza, Warszawa.
Google Scholar
http://katarzynakozyra.pl/ (accessed: 22.09.2021).
Google Scholar
https://culture.pl/pl/tworca/katarzyna-kozyra (accessed: 22.09.2021).
Google Scholar
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Funding data
-
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Grant numbers 023/RID /2018/19