Edukacja do równości i różnorodności na polskich uczelniach technicznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.70.01

Słowa kluczowe:

równość, różnorodność, edukacja, uczelnie techniczne

Abstrakt

Potrzeba włączania perspektywy równości i różnorodności do badań naukowych i programów kształcenia wykracza poza nauki społeczne czy humanistyczne i odnosi się także do nauk technicznych kształcenia inżynieryjnego. Jak polskie uczelnie techniczne radzą sobie z tym wymogiem? Czy jest w ich działalności miejsce na uświadamianie studentom wagi kompetencji społecznych? Spróbujmy zatem odpowiedzieć na pytania o miejsce równości i różnorodności w misjach uczelni, badaniach naukowych, programach kształcenia oraz projektach społecznych i edukacyjnych realizowanych na politechnikach, odnosząc się przy tym do światowych dobrych praktyk w tym obszarze.

Bibliografia

Adamczyk Jadwiga (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw: Teoria i praktyka, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Anand Rohini, Winters Mary-Frances (2008), A Retrospective View of Corporate Diversity Training from 1964 to the Present, „Academy of Management Learning and Education”, nr 7(3), s. 356–372.
Google Scholar

Bauman Zygmunt, Bauman Irena, Kociatkiewicz Janusz, Kostera Monika (2017), Zarządzanie w płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Bęc Zmiana, Warszawa.
Google Scholar

Bombiak Edyta (2014), Zarządzanie różnorodnością – wyzwaniem dla współczesnych menedżerów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie”, z. 102, s. 109–122.
Google Scholar

Chmura-Rutkowska Iwona, Duda Maciej, Mazurek Marta, Sołtysiak-Łuczak Aleksandra (2016), Gender w podręcznikach, Fundacja Feminoteka, Warszawa.
Google Scholar

Desperak Izabela (2013), Płeć zmiany. Zjawisko transformacji w Polsce z perspektywy gender, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe (2011), Towarzystwo Edukacji Anty-dyskryminacyjnej, Warszawa.
Google Scholar

Encyklopedia gender (2014), Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar

Fraser Nancy, Honneth Axel (2003), Redistribution or Recognition? A Political-Philosophical Exchange, Verso, London–New York.
Google Scholar

Friedman Andrew L., Miles Samantha (2006), Stakeholders. Theory and Practice, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar

Grosser Kate (2009), Corporate Social Responsibility and Gender Equality: Women as Stakeholders and the European Union Sustainability Strategy, „Business Ethics. A European Review”, nr 18(3), s. 290–307.
Google Scholar

Hyży Ewa (2017), Gender i nauki techniczne. Sprawiedliwość, innowacyjność, rzetelność, [w:] Joanna Sośnicka (red.), Inżynier z duszą humanisty, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, s. 133–152.
Google Scholar

Jastrzębska Ewa (2016), Zarządzanie różnorodnością jako element CSR – dobre praktyki i korzyści, „Marketing i Rynek”, nr 8, s. 12–17.
Google Scholar

Kobiety na politechnikach. Raport 2018, http://www.dziewczynynapolitechniki.pl/raport [dostęp 14.10.2019].
Google Scholar

Kymlicka Will (2007), Multicultural odysseys: Navigating the New International Politics of Diversity, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar

Leks-Bujak Ewa (2014), Zarządzanie różnorodnościąw organizacji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 72(1918), s. 101–114.
Google Scholar

Letki Natalia (2008), Does diversity erode social cohesion? Social capital and race in British neighbourhoods, „Political Studies”, nr 56(1), s. 99–126.
Google Scholar

Sałustowicz Piotr (2009), Pomoc społeczna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Instytut Rozwoju Służb Publicznych, Warszawa.
Google Scholar

Sałustowicz Piotr (2014), Afirmacja czy kontestacja? Dylemat społeczeństwa kapitalistycznego w kryzysie, Societas Pars Mundi, Bielefeld.
Google Scholar

Sośnicka Joanna (red.) (2017), Inżynier z duszą humanisty, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
Google Scholar

Szarfenberg Ryszard (2006), Marginalizacja społeczna i wykluczenie. Wykłady, Instytut Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Sztobryn-Giercuszkiewicz Joanna (2016), Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego, [w:] Elżbieta Zakrzewska-Manterys, Jakub Niedbalski (red.), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 99–146.
Google Scholar

Walzer Michael (1983), Sphers of Justice: A Defence of Pluralism and Equality, Basic Books, New York.
Google Scholar

Zaroda-Dąbrowska Anna (2015), Zarządzanie różnorodnością jako wyzwanie menedżerów. Wykorzystanie potencjału starszych pracowników – case study, [w:] Marek Makowiec (red.), Wybrane problemy w kształtowaniu zachowań organizacyjnych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków, s. 37–44.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

30-09-2019

Jak cytować

Pietrzak, E. (2019). Edukacja do równości i różnorodności na polskich uczelniach technicznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (70), 5–16. https://doi.org/10.18778/0208-600X.70.01