Apollińskość i dionizyjskość jako kategorie doświadczenia sportowego. Interpretacja pisemnych relacji z ultramaratonów w świetle teorii Ruth Benedict
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.65.06Słowa kluczowe:
apollińskość, dionizyjskość, Fryderyk Nietzsche, Ruth Benedict, ultramaratony, blogi, metoda dokumentów osobistychAbstrakt
Artykuł ten poświęcony jest interpretacji tekstów z blogów o ultramaratonach, czyli biegach na dystansie dłuższym niż standardowy maraton (42,195 km). Ta subdyscyplina biegania długodystansowego obecnie prężnie się rozwija i stale przyciąga nowych uczestników, czemu towarzyszy między innymi szybko postępujący rozwój blogosfery poświęconej tej tematyce. Internetowe dzienniki biegaczy nie były jednak do tej pory analizowane zbyt obszernie przez badaczy społecznych. Dlatego w tym tekście autor podjął próbę wypełnienia tej luki empirycznej, zaś treść badanych blogów ma posłużyć do zrozumienia głębszego sensu praktyki, jaką jest uczestnictwo w ultramaratonach. Podstawą teoretyczną tej pracy są rozważania Ruth Benedict i stosowane przez nią pojęcia apollińskości oraz dionizyjskości. Pojęcia te wspomniana autorka zapożyczyła od F. Nietzschego i stosowała w opisie kultury Indian Ameryki Północnej. Głównym celem badawczym, który postawił sobie autor prezentowanego tekstu, jest próba analizy form przejawiania się apollińskości i dionizyjskości w pisemnych relacjach z ultramaratonów. Do analizy zebranych materiałów posłużyła metoda analizy dokumentów osobistych, a interpretacji poddane zostały treści tekstowe zamieszczone na blogach. W podsumowaniu znajdują się wnioski płynące z całości rozważań oraz sugestie co do dalszych badań socjologicznych.
Bibliografia
Benedict R. (1922), The Vision in Plains Culture, “American Anthropologist”, New Series, vol. 24 (1), s. 1–23.
Google Scholar
Benedict R. (2011), Wzory kultury, Wydawnictwo Muza, Warszawa.
Google Scholar
Czerner A. (2013), Samotność długodystansowca? Społeczny i kulturowy wymiar sportowego stylu życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Jeran A. (2004), Internet jako narzędzie i przedmiot badań, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 179–186.
Google Scholar
Kłoskowska A. (2011), Różnorodność wzorów kultury i funkcje antropologii kulturalnej, [w:] R. Benedict, Wzory kultury, Wydawnictwo Muza, Warszawa.
Google Scholar
Nietzsche F. (2009), Narodziny tragedii z ducha muzyki, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
Google Scholar
Olcoń-Kubicka M. (2006), Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu, [w:] D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń internetu, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa.
Google Scholar
Piszczek Z. (red.) (1983), Mała encyklopedia kultury antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar
Stempień J. R. (2016), Ku źródłom polskiej mody na bieganie – perspektywa nietzscheańska, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 58, s. 47–59.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0208-600X.58.03
Sweet D. (1999), The Birth of „The Birth of Tragedy”, “Journal of the History of Ideas”, vol. 60 (2), s. 345–359.
Google Scholar
Szpunar M. (2005), Internet jako pole poszukiwania i konstruowania własnej tożsamości, [w:] E. Hałas, K. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Tatarkiewicz W. (1988), Historia filozofii. Tom trzeci, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar
Wacquant L. (1992), The social logic of boxing in black Chicago – Toward a sociology of pugilism, “Sociology of Sport Journal”, no. 9, s. 221–254.
Google Scholar
Wacquant L. (2004), Body &; Soul. Notebooks of an Apprentice Boxer, Oxford University Press, New York.
Google Scholar
Winniczuk L. (red.) (1986), Słownik kultury antycznej, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Google Scholar
bycjakfilipides.pl/najdluzszy-dzien-czyli-xii-bieg-rzeznika-cz-1/
Google Scholar
bycjakfilipides.pl/najdluzszy-dzien-czyli-12-bieg-rzeznika-cz-2/
Google Scholar
lepiejbiegac.pl/2017/06/bieg-rzeznika-ultra-140/
Google Scholar
pl.wikipedia.org/wiki/Apollo_(mitologia)
Google Scholar
pl.wikipedia.org/wiki/Dionizje
Google Scholar
pl.wikipedia.org/wiki/Igrzyska_pytyjskie
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.