Postrzeganie seksualizacji kobiet i mężczyzn przez młodych dorosłych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.94.04Słowa kluczowe:
seksualizacja, media, popkultura, płećAbstrakt
W artykule podjęto próbę scharakteryzowania percepcji seksualizacji w mediach i popkulturze wśród młodych dorosłych. Seksualizacja, będąca jedną z cech współczesnej kultury, polega na nasilającej się obecności treści seksualnych w przestrzeni publicznej oraz prezentowaniu ludzi głównie przez pryzmat ich atrakcyjności fizycznej. Artykuł otwiera wprowadzenie oraz przegląd literatury, w którym omówiono definicję seksualizacji, jej konsekwencje oraz mechanizmy funkcjonowania w mediach. W następnej części autor przedstawia założenia metodologiczne dotyczące realizacji badania empirycznego, zrealizowanego techniką CAWI oraz strukturę narzędzia badawczego. Część trzecia to prezentacja wyników oraz ich analiza; ukazały one różnice w postrzeganiu seksualizacji między badanymi kobietami i badanymi mężczyznami oraz wskazały pewne prawidłowości dotyczące percepcji seksualizacji wśród młodych studentów. Pracę zamykają dyskusja, uzupełniona o teorie feministyczne i genderowe, nawiązujące do literatury przedmiotu, oraz konkluzje.
Bibliografia
Attwood F. (2006), Sexed Up. Theorizing the Sexualization of Culture, „Sexualities”, Vol. 9, No. 1, s. 77–94, https://doi.org/10.1177/136346070605
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1363460706053336
Bańdur Z. (2011), Kobieta w reklamie. Konsumpcja czy godność osoby?, „Warszawskie Studia Pastoralne”, t. 14, s. 169–181.
Google Scholar
Bauman Z. (1997), O ponowoczesnych pożytkach z seksu, „Studia Socjologiczne”, nr 4(147), s. 87–106.
Google Scholar
Bedyńska S., Cypryańska M. (red) (2013), Statystyczny drogowskaz, t. 1: Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa.
Google Scholar
Butler J. (1999), Gender Trouble. Feminism and the Subversion Theory, Routledge, New York.
Google Scholar
Coy M. (2009), Milkshakes, Lady Lumps and Growing Up to Want Boobies. How the Sexualisation of Popular Culture Limits Girls’ Horizons, „Child Abuse Review”, Vol. 18, No. 6, s. 372–383, https://doi.org/10.1002/car.1094
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/car.1094
Coy M., Wakeling J., Garner M. (2011), Selling Sex Sells. Representations of Prostitution and the Sex Industry in Sexualised Popular Culture as Symbolic Violence, „Women’s Studies International Forum”, Vol. 34, Iss. 5, s. 441–448, https://doi.org/10.1016/j.wsif.2011.05.00
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.wsif.2011.05.008
Cramér’s V (2023), IBM, https://www.ibm.com/docs/pl/cognos-analytics/11.1.x?topic=terms-cramrs-v (dostęp 25.04.2025).
Google Scholar
Człowiek jako obiekt seksualny w świecie wirtualnym – seksualizacja kobiet i mężczyzn w popkulturze i w mediach w odbiorze internautów oraz młodych studentów Warszawy. Raport z badań (2024), Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa, https://wsip.sggw.pl/uploads/filemanager/prace_studentów/Człowieka_jako_obiekt_seksualny_w_świecie_wirtualnym..._Raport_1.pdf (dostęp: 20.03.2025).
Google Scholar
Dobosz D., Front-Dziurkowska K. (2017), Czy istnieje problem seksualizacji chłopców i mężczyzn?, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, t. 16, nr 3, s. 83–103.
Google Scholar
Drenten J., Gurrieri L., Tyler M. (2019), Sexualized Labour in Digital Culture. Instagram Influencers, Porn Chic and the Monetization of Attention, „Gender, Work & Organization”, Vol. 27, Iss. 1, s. 41–66, https://doi.org/10.1111/gwao.12354
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/gwao.12354
Dworkin A. (1993), Prostitution and Male Supremacy, „Michigan Journal of Gender & Law”, Vol. 1, Iss. 1.
Google Scholar
Fasoli F. i in. (2018), Shades of Sexualization. When Sexualization Becomes Sexual Objectification, „Sex Roles. A Journal of Research”, Vol. 78, s. 338–351, https://doi.org/10.1007/s11199-017-0808-1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-017-0808-1
Gill R. (2012), The Sexualisation of Culture?, „Social and Personality Psychology Compass”, Vol. 6, Iss. 7, s. 483–498, https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2012.00433
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2012.00433.x
Hanisch C. (1970), The Personal Is Political, [w:] S. Firestone, A. Koedt (red.), Notes from the Second Year. Women’s Liberation, New York, s. 76–78.
Google Scholar
Irigaray L. (1985), This Sex Which Is No One, przeł. C. Porter, C. Burke, Cornell University Press, Ithaca–New York.
Google Scholar
Korzystanie z internetu w 2023 roku (2023), CBOS, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_072_23.PDF (dostęp: 28.03.2025).
Google Scholar
Liu F., Cheng H., Li J. (2009), Consumer Responses to Sex Appeal Advertising. A Cross-Cultural Study, „International Marketing Review”, Vol. 26, No. 4–5, s. 501–520, https://doi.org/10.1108/02651330910972002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/02651330910972002
Lutyńska K. (1990), Odpowiedzi typu „Trudno powiedzieć” w latach osiemdziesiątych w Polsce i ich uwarunkowanie, „Analizy i Próby Technik Badawczych w Socjologii”, t. 8, s. 11–58.
Google Scholar
Martino S.C. i in. (2006), Exposure to Degrading versus Nondegrading Music Lyrics and Sexual Behavior among Youth, „Pediatrics”, Vol. 118, No. 2, s. 430–441, https://doi.org/10.1542/peds.2006-0131
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2006-0131
McNair B. (2004), Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo MUZA, Warszawa.
Google Scholar
Mincewicz W. (2024), Badanie społeczności internetowych. Nowe wyzwania dla badacza, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 88, s. 61–75, https://doi.org/10.18778/0208-600X.88.04
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0208-600X.88.04
Money J. (1985), Gender. History, Theory and Usage of the Term in Sexology and Its Relationship to Nature/Nurture, „Journal of Sex & Marital Therapy”, Vol. 11, Iss. 2, s. 71–79, https://doi.org/10.1080/00926238508406072
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/00926238508406072
Nowak K. (2022), Dzieci i młodzież w obliczu procesu seksualizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki”, t. 40, seria: „Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo”, nr 7, s. 205–221.
Google Scholar
Oliver K. (2017), The Male Gaze Is More Relevant, and More Dangerous, Than Ever, „New Review of Film and Television Studies”, Vol. 15, Iss. 4, s. 451–455, https://doi.org/10.1080/17400309.2017.1377937
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/17400309.2017.1377937
Primack B.A. i in. (2008), Degrading and Non-Degrading Sex in Popular Music. A Content Analysis, „Public Health Report”, Vol. 123, Iss. 5, s. 593–600, https://doi.org/10.1177/003335490812300509
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/003335490812300509
Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls (2007), American Psychological Association, Washington.
Google Scholar
Ricardo Ch., Barker G. (2008), Men, Masculinities, Sexual Exploitation and Sexual Violence. A Literature Review and Call for Action, Promundo, MenEngage Alliance, https://www.svri.org/sites/default/files/attachments/2016-07-14/homens-masculinidades-exploracao-sexual-e-violencia-sexual-ing.pdf (dostęp: 28.03.2025).
Google Scholar
Skibińska M., Wiśniewska-Nogaj L. (2022), Problem uprzedmiotowienia w przekazach medialnych w kontekście wybranych aspektów psychospołecznego funkcjonowania młodych kobiet, „Forum Oświatowe”, t. 34, nr 1, s. 23–40, https://doi.org/10.34862/fo.2022.2
Google Scholar
Szymańska-Zybertowicz K., Zybertowicz A. (2014), Wyzwolenie, które zniewala. Seks jako instrument wpływu społecznego. Perspektywa cywilizacyjna, [w:] W. Sinkiewicz, R. Grabowski (red.), Medyczne, bioetyczne, psychosocjologiczne i prawne aspekty tożsamości płci, Bydgoska Izba Lekarska, Komisja Bioetyczna, Bydgoszcz, s. 87–123.
Google Scholar
Turner J.S. (2011), Sex and the Spectacle of Music Videos. An Examination of the Portrayal of Race and Sexuality in Music Videos, „Sex Roles. A Journal of Research”, Vol. 64, s. 173–191, https://doi.org/10.1007/s11199-010-9766-6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-010-9766-6
Walby S. (1989), Theorizing Patriarchy, „Sociology”, Vol. 23, No. 2, s. 213–234.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0038038589023002004
Walby S. (1990), Theorizing Patriarchy, Basil Blackwell, Oxford.
Google Scholar
Waszyńska K., Zielona-Jenek M. (2016), Zjawisko seksualizacji jako wyzwanie dla współczesnej edukacji, „Studia Edukacyjne”, nr 39, s. 351–375, https://doi.org/10.14746/se.2016.39.20
Google Scholar
Wesely J.K. (2022), Being Female. The Continuum of Sexualization, Lynne Rienner Publishers, Boulder.
Google Scholar
West C., Zimmerman D.H. (1987), Doing Gender, „Gender and Society”, Vol. 1, No. 2, s. 125–151.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0891243287001002002
Wilson-Kovacs D. (2009), Some Texts Do It Better. Women, Sexually Explicit Texts and the Everyday, [w:] F. Attwood (red.), Mainstreaming Sex. The Sexualisation of Western Culture, Bloomsbury Publishing, London, s. 147–164, https://doi.org/10.5040/9780755697083.ch-009
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755697083.ch-009
Wood J.T. (1994), Gendered Media. The Influence of Media on Views of Gender, „Gendered Lives. Communication, Gender, and Culture”, Vol. 9, s. 231–244.
Google Scholar
Zielona-Jenek M. (2017), Seksualizacja – definicje, polemiki i próba rekonceptualizacji, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, t. 16, nr 3, s. 9–36.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

