Znaczenie konsumpcji w życiu studentów. Analiza porównawcza opinii studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej

Autor

  • Monika Żak Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Nauk Społecznych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.61.02

Słowa kluczowe:

świadomość ekonomiczna, konsumpcja, konsument, zachowania konsumenckie

Abstrakt

Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza wyników badań przeprowadzonych wśród studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej. Jest to fragment większego projektu badawczego, który obejmował zagadnienia dotyczące świadomości ekonomicznej młodego pokolenia. Stosunek do zakupów i konsumpcji w ogólności jest jednym z elementów świadomości ekonomicznej. Zaprezentowane zostaną konkluzje dotyczące postaw konsumenckich studentów, które wbrew obiegowym opiniom – jak wykazały badania – są dosyć racjonalne. Młode pokolenie podchodzi do kwestii konsumpcji z namysłem, dostosowując zakres, częstotliwość i sposoby zaspokajania swoich różnorakich potrzeb do środków i możliwości, jakimi dysponuje.

Bibliografia

Baudrillard J. (2006), Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Sic!, Warszawa.
Google Scholar

Bauman Z. (2000), Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa.
Google Scholar

Bylok F. (2013), Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar

Bywalec Cz. (2002), Terminologia i klasyfikacja sfery konsumpcji, [w:] Cz. Bywalec, L. Rudnicki, Konsumpcja, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Bywalec Cz. (2010), Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I. (2015), Kompetencje konsumentów: innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja, PWE, Warszawa.
Google Scholar

East R., Wright M., Vanhuele M. (2014), Zachowania konsumentów, Wolters Kluwer S.A., Warszawa.
Google Scholar

Falkowski A., Tyszka T. (2006), Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Janoś-Kresło M. (2006), Cechy konsumentów i gospodarstw domowych jako podmiotów konsumpcji, [w:] M. Janoś-Kresło, B. Mróz (red.), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar

Mróz B. (2009), Consumo ergo sum? Rola konsumpcjonizmu we współczesnych społeczeństwach, [w:] B. Mróz (red.), Oblicza konsumpcjonizmu, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar

Szczepański J. (1981), Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Włodarczyk K. (2013), Rynkowe zachowania polskich konsumentów w dobie globalizacji konsumpcji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

Wróblewska J., Goszczyńska M. (2010), Związki materializmu z dokonywaniem zakupów nieplanowanych, [w:] M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose (red.), Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość – Pieniądze – Konsumpcja, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Zalega T. (2012), Konsumpcja: determinanty, teorie, modele, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Żak, M. (2017). Znaczenie konsumpcji w życiu studentów. Analiza porównawcza opinii studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (61), 25–41. https://doi.org/10.18778/0208-600X.61.02