Socjalizacja radykalna? Analiza procesu socjalizacji wtórnej w środowisku tenisa stołowego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.89.02Słowa kluczowe:
socjalizacja wtórna, społeczny wymiar sportu, wartości w sporcie, tenisiści stołowi, badanie jakościoweAbstrakt
Artykuł został poświęcony analizie procesu socjalizacji wtórnej w środowisku tenisa stołowego. Sportowe zbiorowości stanowią specyficzne studium przypadku w tym kontekście, bowiem procesy socjalizacji wtórnej zachodzące w nich zdają się mieć charakter bardziej radykalny. Środowisko sportowe charakteryzuje się wysoce specyficznymi cechami oraz przekazywanymi wartościami, a zainteresowanie tym fenomenem może potęgować fakt, iż sport jest obszarem relatywnie słabiej przebadanym pod kątem socjalizacyjnego wpływu na jednostkę. Głównym celem tekstu jest zatem analiza specyfiki środowiska tenisa stołowego jako środowiska socjalizacji wtórnej. Celami bardziej szczegółowymi są kwestie dotyczące specyficznych więzi i relacji wytwarzających się w takim środowisku, specyficznego systemu komunikacyjnego (slangu i charakterystycznych znaczeń) oraz wpływu środowiska sportowego na relacje tenisistów ze światem poza sportowym. Przeprowadzona analiza jakościowa pozwoliła odkryć wyjątkowe wzory, które cechują proces socjalizacji w środowisku sportowym. Wśród tych wzorów należy wskazać zamazywanie się granic między wartościami nabytymi w środowisku sportowym a światem zewnętrznym, badani przenosili bowiem pryncypia sportowe do praktyk życia codziennego. Totalność socjalizacji w środowisku sportowym wpływa także na wytwarzanie się specyficznej „bańki” socjalizacyjnej, oraz problemy w nawiązywaniu relacji z osobami nie należącymi do świata sportu: środowisko sportowe stawało się dla wielu badanych rzeczywistością samą w sobie, generującą więzi, zasady i wzorce komunikacyjne jego uczestników.
Bibliografia
Babbie E. (2013), Logika doboru próby, trans. A. Kloskowska-Dudzińska, Badania społeczne w praktyce, Warszawa, pp. 204–206.
Google Scholar
Benson A.J., Evans M.B., Eys M.A. (2016), Socialization in team sport, “Scandinavian Journal of Medicine Science in Sports”, no. 26, pp. 463–473. https://doi.org/10.1111/sms.12460
Google Scholar
Berger P., Luckamnn T. (2010), Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, trans. J. Niżnik, Warszawa.
Google Scholar
Blumer H. (2007), Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, trans. G. Woroniecka, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków, p. 61.
Google Scholar
Ciok A., Lenartowicz M. (2020), Sportowi migranci. Zagraniczni zawodnicy w polskich ligach tenisa stołowego, AWF Warszawa, Warszawa (ISBN: 978-83-61830-43-6).
Google Scholar
Dziubiński Z. (2011), Socjalizacja do kultury fizycznej, [in:] Dziubiński Z., Krawczyk Z., Lenartowicz M., Socjologia kultury fizycznej, Warszawa.
Google Scholar
Elias N. (2008), Społeczeństwo jednostek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań, pp. 220–239.
Google Scholar
Hałas E. (2006), Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 70–81.
Google Scholar
Hill A., Schücker L., Hagemann N., Babel S.A., MacMahon C., Strauß B. (2021), Attentional focusing in running: Implicit focus manipulations reflect the effects for explicit instructions, “International Journal of Sport and Exercise Psychology”, vol. 19(2), pp. 203–214.
Google Scholar
Kacperczyk A. (2014), Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat?: o metodologicznym statusie autoetnografii, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 10(3), pp. 32–75.
Google Scholar
Kowalczyk S. (2012), Podstawy i zakresy społecznej funkcji sportu, [in:] Dziubiński Z., Jankow-ski K.W. (ed.), Kultura fizyczna a socjalizacja, Warszawa, p. 28.
Google Scholar
Lenartowicz M., Ciok A. (2020), Foreign players in top Polish table tennis leagues: sport cultures differences and perceived impact on Polish table tennis, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, no. 75, pp. 15–32, https://doi.org/10.18778/0208-600X.75.02
Google Scholar
Leo F.M., López-Gajardo M.A., González-Ponce I., García-Calvo T., Benson, M. (2020), How socialization tactics relate to role clarity, cohesion, and intentions to return to soccer teams, “Psychology of Sport and Exercise”, no. 50, 101735.
Google Scholar
Lipiec J. (2012), Socjalizacyjna lekcja sportu, [in:] Dziubiński Z., Jankowski K.W. (ed.), Kultura fizyczna a socjalizacja, Warszawa, p. 19.
Google Scholar
Loland S. (2001), Fair Play in Sport. A Moral Norm System, London.
Google Scholar
Mead G.H. (1975), Umysł, osobowość i społeczeństwo, trans. Zofia Wolińska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar
Miller P.K., Van Der Zee S., Elliott D. (2022). Pain, culture and pedagogy: a preliminary investigation of attitudes towards “reasonable” pain tolerance in the grassroots reproduction of a culture of risk, “Psychological Reports”, vol. 125(2), pp. 1086–1102.
Google Scholar
Newman H.J.H., Howells K.L., Fletcher D. (2016), The Dark Side of Top Level Sport: An Autobiographic Study of Depressive Experiences in Elite Sport Performers, “Frontiers in Psychology”, no. 7, pp. 1–12.
Google Scholar
Stavrou N.A.M., Psychountaki M., Georgiadis E., Karteroliotis K., Zervas Y. (2015), Flow theory – goal orientation theory: positive experience is related to athlete’s goal orientation, “Frontiers in Psychology”, no. 6, pp. 1–12.
Google Scholar
Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, p. 137.
Google Scholar
Tillmann K.J. (2005), Teorie Socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, trans. G. Bluszcz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 8–19.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 16-09-2024 - (2)
- 30-06-2024 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.