Ocena rynku pracy przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.57.07Słowa kluczowe:
rynek pracy, oczekiwania zawodowe pracodawców, oczekiwania zawodowe uczniówAbstrakt
Niniejszy artykuł poświęcony jest ocenie rynku pracy przez uczniów szkół ponad-gimnazjalnych. Artykuł ma charakter przeglądowy i przedstawia problem rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami ludzi młodych niebędących pracownikami (i niezwiązanych trwale z rynkiem pracy) a oczekiwaniami pracodawców na tle danych opisujących rynek pracy. Jednym ze źródeł wykorzystanych do przedstawienia oceny rynku pracy przez młodych ludzi jest raport Regionalnego Obserwatorium Łódzkiego Rynku Pracy pt. „Świadomość wyboru zawodu wśród uczniów szkół w województwie łódzkim”. Grupę badaną stanowili uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. Dane zaczerpnięte z przeprowadzonych badań pozwoliły zaprezentować oczekiwania uczniów względem rynku pracy oraz poznać, jak objęta badaniem grupa respondentów postrzega rynek pracy. Wyniki badań przedstawiono na tle danych o bezrobociu w Polsce i województwie łódzkim ukazujących sytuację młodych ludzi na rynku pracy. Zestawienie takie pokazuje spore rozbieżności. Wiedza o nich może pomóc w rozwiązywaniu aktualnego problemu niedopasowania kwalifikacyjnego osób młodych do wymagań pracodawców.
Bibliografia
Birch A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarysie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Brzezińska A. (2004), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Brzuszkiewicz A., Lis M. ,Dolata H., Jagodziński W. (2013), Świadomość wyboru zawodu wśród uczniów szkół w województwie łódzkim, Regionalne Obserwatorium Rynku Pracy w Łodzi, Łódź.
Google Scholar
Czarnecka D., Gołaszewska H., Kamińska M. (2013), Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków, GUS, Warszawa.
Google Scholar
Erikson E. (2006), Tożsamość a cykl życia, Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar
Giddens A. (2006), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Jelonek M., Szklarczyk D., Balcerzak-Raczyńska A. (2012), Oczekiwania pracodawców a pracownicy jutra, PARP, Warszawa.
Google Scholar
Kasparek K., Magierowski M. (2014), Kogo kształcą polskie szkoły?, PARP, Warszawa.
Google Scholar
Kryńska E., Kwiatkowski E. (2014), Podstawy wiedzy o rynku pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Pasierowska I., Strużyńska R. (2014), Bezrobocie rejestrowane I–II kwartał 2014, GUS, Warszawa.
Google Scholar
Piorunek M. (2004), Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Google Scholar
Piorunek M. (2009), Kariery zawodowe ludzi na etapie średniej dorosłości. Ciągłość i zmiana na polskim rynku pracy, [w:] M. Piorunek (red.), Człowiek w kontekście pracy. Teoria – Empiria – Praktyka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar
Skowrońska A. (2009), Planowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej przez uczniów szkół publicznych i niepublicznych w Polsce, [w:] M. Piorunek (red.), Człowiek w kontekście pracy. Teoria – Empiria – Praktyka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar
Sztompka P. (2012), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar
Tabin M. (2006), Słownik socjologii i nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Żelazny R. (2006), Wiedza jako determinanta rozwoju gospodarczego – problemy i kontrowersje w aspekcie koncepcji gospodarki opartej na wiedzy, [w:] D. Kopycińska (red.), Kapitał ludzki w gospodarce opartej na wiedzy, Wydawnictwo Printgroup, Szczecin.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.