Ocena rynku pracy przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Autor

  • Lucyna Motylewicz Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Struktur i Zmian Społecznych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.57.07

Słowa kluczowe:

rynek pracy, oczekiwania zawodowe pracodawców, oczekiwania zawodowe uczniów

Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest ocenie rynku pracy przez uczniów szkół ponad-gimnazjalnych. Artykuł ma charakter przeglądowy i przedstawia problem rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami ludzi młodych niebędących pracownikami (i niezwiązanych trwale z rynkiem pracy) a oczekiwaniami pracodawców na tle danych opisujących rynek pracy. Jednym ze źródeł wykorzystanych do przedstawienia oceny rynku pracy przez młodych ludzi jest raport Regionalnego Obserwatorium Łódzkiego Rynku Pracy pt. „Świadomość wyboru zawodu wśród uczniów szkół w województwie łódzkim”. Grupę badaną stanowili uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. Dane zaczerpnięte z przeprowadzonych badań pozwoliły zaprezentować oczekiwania uczniów względem rynku pracy oraz poznać, jak objęta badaniem grupa respondentów postrzega rynek pracy. Wyniki badań przedstawiono na tle danych o bezrobociu w Polsce i województwie łódzkim ukazujących sytuację młodych ludzi na rynku pracy. Zestawienie takie pokazuje spore rozbieżności. Wiedza o nich może pomóc w rozwiązywaniu aktualnego problemu niedopasowania kwalifikacyjnego osób młodych do wymagań pracodawców.

Bibliografia

Birch A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarysie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Brzezińska A. (2004), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Brzuszkiewicz A., Lis M. ,Dolata H., Jagodziński W. (2013), Świadomość wyboru zawodu wśród uczniów szkół w województwie łódzkim, Regionalne Obserwatorium Rynku Pracy w Łodzi, Łódź.
Google Scholar

Czarnecka D., Gołaszewska H., Kamińska M. (2013), Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Erikson E. (2006), Tożsamość a cykl życia, Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar

Giddens A. (2006), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Jelonek M., Szklarczyk D., Balcerzak-Raczyńska A. (2012), Oczekiwania pracodawców a pracownicy jutra, PARP, Warszawa.
Google Scholar

Kasparek K., Magierowski M. (2014), Kogo kształcą polskie szkoły?, PARP, Warszawa.
Google Scholar

Kryńska E., Kwiatkowski E. (2014), Podstawy wiedzy o rynku pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Pasierowska I., Strużyńska R. (2014), Bezrobocie rejestrowane I–II kwartał 2014, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Piorunek M. (2004), Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Google Scholar

Piorunek M. (2009), Kariery zawodowe ludzi na etapie średniej dorosłości. Ciągłość i zmiana na polskim rynku pracy, [w:] M. Piorunek (red.), Człowiek w kontekście pracy. Teoria – Empiria – Praktyka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

Skowrońska A. (2009), Planowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej przez uczniów szkół publicznych i niepublicznych w Polsce, [w:] M. Piorunek (red.), Człowiek w kontekście pracy. Teoria – Empiria – Praktyka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

Sztompka P. (2012), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar

Tabin M. (2006), Słownik socjologii i nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Żelazny R. (2006), Wiedza jako determinanta rozwoju gospodarczego – problemy i kontrowersje w aspekcie koncepcji gospodarki opartej na wiedzy, [w:] D. Kopycińska (red.), Kapitał ludzki w gospodarce opartej na wiedzy, Wydawnictwo Printgroup, Szczecin.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-06-30

Jak cytować

Motylewicz, L. (2016). Ocena rynku pracy przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (57), 101–116. https://doi.org/10.18778/0208-600X.57.07