Pigmalion współczesny. Artysta u kresu sztuki w "Dziele" Emila Zoli
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.11Słowa kluczowe:
literatura XIX wieku, artysta, geniusz, dziełoAbstrakt
Artykuł stanowi rozważanie nad naturą artysty wybitnego i tworzonego przez niego dzieła. Frenhofer i Claude Lantier są artystami-malarzami pragnącymi przekroczyć – siłą ich talentu – granice sztuki. Chcą płaskiej powierzchni obrazu nadać trzeci wymiar, pragnąc „ożywić” malowane przez siebie kobiety. Droga jednak do osiągnięcia tego artystycznego celu wiedzie poprzez częściową rezygnację z własnego człowieczeństwa, odrzucenie rzeczywistości i poświęcenie wszystkiego ideałowi istniejącemu wyłącznie w wyobraźni tych twórców. W imię tego ideału poddają swoje dzieła nieustannym poprawkom, które to, paradoksalnie, przynoszą odwrotny skutek, prowadząc do chaosu i dezintegracji całości. Na ile więc tworzone dzieło jest dialogiem ze światem, a na ile autoportretem samego artysty i jego wewnętrznych zmagań z ideałem?
Pobrania
Bibliografia
Arendt, Hannah, Condition de l’homme moderne, Paris, Calmann-Lévy, 1983
Google Scholar
Baltrušaitis, Jurgis, Aberrations. Quatre essais sur la légende des formes, Paris, Olivier Perrin, 1857
Google Scholar
Balzac, Honoré, de, Le Chef-d’oeuvre inconnu, Paris, Garnier-Flammarion, 1981
Google Scholar
Benjamin, Walter, « L’oeuvre d’art à l’époque de sa reproductibilité », OEuvres III, Paris, Gallimard, 2000, p. 67-113
Google Scholar
Berman, Marshall, Tout ce qui est solide se volatilise. Expérience de la modernité, Genève, Entremonde, 2018
Google Scholar
Certeau, Michel, de, L’invention du quotidien. Arts de faire I, Paris, Gallimard, 1990
Google Scholar
Clay, Jean, Bonjour Monsieur Manet, Paris, Centre Pompidou, 1983
Google Scholar
Clair, Jean, Eloge du visible. Fondements imaginaires de la science, Paris, Gallimard, 1996
Google Scholar
Clay, Jean, L’éclatement de l’impressionnisme, Musée du Prieuré, Saint-Germain-en-Laye, 1982
Google Scholar
Comte-Sponville, André, Dictionnaire philosophique, Paris, PUF, 2001
Google Scholar
Didi-Huberman, Georges, La peinture incarnée, Paris, Les Éds. de Minuit, 1985
Google Scholar
Foucault, Michel, « Le non du père », Dits et écrits. 1954-1988, Paris, Gallimard, 1994, p. 189-203
Google Scholar
Lyotard, Dolorès, « Pudeurs », Revue des Sciences Humaines, 2008, no 289, p. 105-137
Google Scholar
Milner, Max, Littérature française. Le Romantisme, T. I, (1820-1843), Paris, Arthaud, 1973
Google Scholar
Mitterand, Henri, « Le musée dans le texte », Les Cahiers naturalistes, 1992, no 66, p. 13-22
Google Scholar
Pagès, Alain, « Comment Zola écrivait-il », J.-P. Leduc-Adine, Genèse d’une oeuvre, Paris, ITEM, 2002
Google Scholar
Toulouse, Édouard, Émile Zola. Enquête médico-psychologique sur les rapports de la supériorité intellectuelle avec la névropathie, Paris, Société d’Éditions scientifiques, 1896
Google Scholar
Van, Gogh Vincent, Lettres à Théo, Paris, Gallimard, 1988
Google Scholar
Veil, Simone, La pesanteur et la grâce, Paris, Plon, 1988
Google Scholar
Zola, Émile, Correspondance. Nouvelle édition augmentée, Paris, Arvensa éditions, 2014
Google Scholar
Zola, Émile, Écrits sur l’art, Paris, Gallimard, 1991
Google Scholar
Zola, Émile, « L’OEuvre », Les Rougon-Macquart. Histoire naturelle et sociale d’une famille sous le Second Empire, Paris, Gallimard, la Pléiade, 1966, t. IV
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.