Znaczenie praktyki dla badacza kultury cyfrowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.60.05Słowa kluczowe:
humanistyka, nauki ścisłe, trzecia kultura, medialabAbstrakt
Celem artykułu jest określenie kształtującego się nowego wizerunku humanisty badającego kulturę cyfrową. W artykule omówione zostało znaczenie praktyki dla prowadzenia badań nad cyfrową kulturą. Postawiono w nim pytania o to, czy chcąc opisywać współczesny świat należy posiadać techniczne kompetencje w sferze kultury cyfrowej i jakie korzyści mogą one przynieść humanistom. Ta problematyka zestawiona została z teorią trzeciej kultury Charlesa Percy’ego Snowa. Zaprezentowano tu również sylwetki badaczy reprezentujących różne strategie łączenia praktyki z teorią, takich jak: Lev Manovich, Alexander R. Galloway, Jan Stasieńko czy Mirosław Filiciak. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, czy praktyczne kompetencje w sferze kultury cyfrowej mogą być remedium na postępujący kryzys humanistyki.
Pobrania
Bibliografia
Braidotti Rosi, Po człowieku, przeł. Joanna Bednarek, Aleksander Kowalczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2014.
Google Scholar
Drenda Olga, Kuratorzy są bezradni wobec C++ (wywiad z Pawłem Janickim), http://www.dwutygodnik.com/artykul/5909-kuratorzy-sa-bezradni-wobec-c.html [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar
Drygalska Ewa, Marjanowska Anna, Software studies – co to takiego? (wywiad z Janem Argasińskim), http://www.miesiecznik.znak.com.pl/software-studies-co-to-takiego/ [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar
Filiciak Mirosław, Zajrzeć pod powierzchnię ekranu, „Kultura Popularna” 2008, nr 4 (22), s. 15–18.
Google Scholar
Filiciak Mirosław, Tarkowski Alek, Medialab – instrukcja obsługi, w: Medialab. Instrukcja obsługi, red. Mirosław Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska, Fundacja Ortus, Chrzcielice 2011.
Google Scholar
Fuller Matthew, How to be a Geek, Polity Press, Cambridge, Mass. 2017.
Google Scholar
Halawa Mateusz, Ręce ubrudzone kodem (wywiad z Alexandrem R. Gallowayem), „Kultura popularna” 2008, nr 4 (22), s. 19–22.
Google Scholar
Internet, media, kulturoznawstwo, pasja (wywiad z Mirosławem Filiciakiem), https://www.swps.pl/miroslaw-filiciak [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar
Kittler Friedrich, Technologies of Writing/Rewriting Technology, „New Literary History” 1996, nr 27 (4), s. 731–742.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1353/nlh.1996.0049
LEM w Collegium Maius, http://zycie.amu.edu.pl/nauka/lem-w-collegium-maius [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar
Manovich Lev, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2001.
Google Scholar
Manovich Lev, Software Takes Command, Bloomsbury, New York 2013.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5040/9781472544988
Medialab Chrzcielice – obóz Kultury 2.0, https://www.dwutygodnik.com/artykul/1465-medialab-chrzelice--oboz-kultury-20.html [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar
Nacher Anna, Cyfrowa humanistyka. Na styku sztuki, nauki i technologii, „Czas Kultury” 2015, nr 2, s. 20–26.
Google Scholar
Robot Sophia otrzymuje obywatelstwo Arabii Saudyjskiej, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/robot-sophia-otrzymuje-obywatelstwo-arabii-saudyjskiej [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar
Składanek Marcin, Meta-design. Strategie, narzędzia i wspólnoty kreatywne na przykładzie Processing, w: Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, red. Anna Maj, Michał Derda-Nowakowski, Wydawnictwo Naukowe ExMachina, Katowice 2009, s. 251–264.
Google Scholar
Składanek Marcin, Sztuka generatywna – obrazy kodu. Kilka przybliżeń, w: Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, red. Ryszard Waldemar Kluszczyński, Dagmara Rode, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 55–68.
Google Scholar
Słodownik Agnieszka, Medialab w Lublinie, https://www.dwutygodnik.com/artykul/2699-medialab-w-lublinie.html [dostęp: 19.09.2018].
Google Scholar
Snow Charles Percy, Dwie kultury, przeł. Tadeusz Baszniak, Pruszyński i S-ka, Warszawa 1999.
Google Scholar
Software Studies. A lexicon, red. Matthew Fuller, MIT Press, Cambridge, Mass. 2008.
Google Scholar
Szczeklik Andrzej, Dwie kultury, „PAUza Akademicka” 2009, nr 55, s. 1.
Google Scholar
Szota Michał, Magiczna sztuka programowania komputerów, „Kultura Popularna” 2008, nr 4 (22), s. 37–40.
Google Scholar
W stronę trzeciej kultury. Koegzystencja sztuki, nauki i technologii, red. Ryszard Waldemar Kluszczyński, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 2016.
Google Scholar
Whitmore Paul, Soft skills. Definition, behavioral model analysis, training procedures, National Technical Information Service, Springfield 1974.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.