Twórczość dominikanina Gabriela Zawieszki. Początki konceptyzmu w polskim kaznodziejstwie
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.53.11Słowa kluczowe:
kaznodziejstwo dominikańskie, kaznodziejstwo XVII wieku, konceptyzm, alegoria, alegorezaAbstrakt
Artykuł przedstawia twórczość dominikańskiego kaznodziei Gabriela Zawieszki (? – 1649). Każdy z jego sześciu zbiorów kazań podporządkowany jest tytułowej metaforze, która (mniej lub bardziej) wyznacza kształt inwencyjny i kompozycyjny poszczególnych tomów, pojedynczych kazań i argumentów. Leopolita jako pierwszy polski kaznodzieja tak świadomie i szeroko zastosował koncept w kazaniach i całych zbiorach, łącząc go w wielowymiarowym wykorzystaniem w egzegezie sensu duchowego. Podobny sposób formowania zbiorów kazań spotykamy w Polsce dopiero w drugiej połowie XVII wieku.
Pobrania
Bibliografia
Abramowska Janina, Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1995.
Google Scholar
Bajda Jerzy, Początki teologii kazuistycznej w Europie i w Polsce, w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, red. Marian Rechowicz, t. 2: Od odrodzenia do oświecenia, cz. 1: Teologia humanistyczna, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin 1975, s. 269–305.
Google Scholar
Baran Zbigniew, Kaznodzieje zakonni kościoła Mariackiego w Krakowie w latach 1594–1772, „Analecta Cracoviensia. Studia Philosophica – Theologica – Iuridica” 1989–1990, t. 21–23, s. 325–351.
Google Scholar
Barącz Sadok, Rys dziejów zakonu kaznodziejskiego w Polsce, Nakładem W. Manieckiego, t. 2, Lwów 1861.
Google Scholar
Bonawentura z Bagnoregio św., Konferencje o sześciu dniach stworzenia albo oświecenia Kościoła. Wydanie synoptyczne tekstu oryginalnego redakcji A oraz B z przekładem polskim, przekł., red. i wstęp Aleksander Horowski, Wydawnictwo Serafin, Wydawnictwo Unum, Kraków 2008.
Google Scholar
Bosak Paweł Czesław, Leksykon wszystkich postaci biblijnych, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2015.
Google Scholar
Curtius Ernst Robert, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przekł. i oprac. Andrzej Borowski, Universitas, Kraków 1997.
Google Scholar
Estreicher Karol, Bibliografia polska, t. 21, Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1906.
Google Scholar
Gostyńska Dorota, Retoryka iluzji. Koncept w poezji barokowej, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1991.
Google Scholar
Jocher Adam, Obraz bibliograficzno-historyczny literatury i nauk w Polsce od wprowadzenia do niej druku po rok 1830 włącznie, Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, t. 2, Wilno 1842.
Google Scholar
Jougan Alojzy, Homilie polskie od czasów najdawniejszych po dobę obecną. Szkice bibliograficzne i krytyczne, Drukarnia katolicka Józefa Chęcińskiego, Lwów 1902.
Google Scholar
Kitowicz Jędrzej, Opis obyczajów za panowania Augusta III, wstęp M. Dernałowicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985.
Google Scholar
Kłoczowski Jerzy, Wielki zakon XVII-wiecznej Rzeczypospolitej u progu swego rozwoju. Dominikanie polscy w świetle wizytacji generalnej z lat 1617–19, „Nasza Przeszłość” 1973, t. 39, s. 103–180.
Google Scholar
Kłoczowski Jerzy, Wielki zakon XVII-wiecznej Rzeczypospolitej u progu swego rozwoju, [w:] Jerzy Kłoczowski, Polska prowincja dominikańska w średniowieczu i Rzeczypospolitej Obojga (Wielu) Narodów, W Drodze, Poznań 2008.
Google Scholar
Kolbuszewski Karol, Postyllografia polska XVI i XVII wieku, Nakładem Polskiej Akademii Umiejętności, Kraków 1921.
Google Scholar
Krąpiec Mieczysław, Analogia: II. W filozofii klasycznej, w: Encyklopedia katolicka, t. 1, red. Feliks Gryglewicz, Romuald Łukaszyk, Zygmunt Sułowski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1973, kol. 492–497.
Google Scholar
Krąpiec Mieczysław Albert, Teoria analogii bytu, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin 1959.
Google Scholar
Kuran Magdalena, Polska religijność pasyjna w świetle kazań wielkopiątkowych (1702–1732) z biblioteki klasztory reformatów w Zakliczynie, w: Miscellanea literackie i teatralne (od Kochanowskiego do Mrożka). Profesorowi Janowi Okoniowi przez przyjaciół i uczniów na 70. urodziny zebrane, cz. 1, red. Krystyna Płachcińska i Michał Kuran, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
Google Scholar
Leopolita [Zawieszko] Gabriel, Historyja o Jonaszu dla rozmyślania nadroższej Męki Pana Jezusowej, Jan Szeliga, Lwów 1618.
Google Scholar
Leopolita [Zawieszko] Gabriel, Iustus iudex ex iustissimi iudicis Jesu Christi, omnibus iudicibus christianis, ad imitandum propositus, In suburbio Jaworoviensi, ad Sanctum Nicolaum [Leopolis] 1615.
Google Scholar
Leopolita [Zawieszko] Gabriel, Księgi ćwiczenia chrześcijańskiego, Na Przedmieściu Jaworowskiem u S. Mikołaja [Jaworów] 1611.
Google Scholar
Leopolita [Zawieszko] Gabriel, Oratorium pałaczu duchownego, Na Przedmieściu Jaworowskim przy Kościele św. Mikołaja [Jaworów] 1619.
Google Scholar
Leopolita [Zawieszko] Gabriel, Przysmaki duchowne, gorczyca i kwas, Na Przedmieściu Jaworowskiem u Ś. Mikołaja [Jaworów] 1619.
Google Scholar
Leopolita [Zawieszko] Gabriel, Wąż miedziany albo rozmyślanie nadroższej Męki Syna Bożego z wizerunku węża miedzianego, Jan Szeliga, Lwów 1618.
Google Scholar
Leopolita [Zawieszko] Gabriel, Źwierciadło pokutujących. Z przykładów Ś[więtej] M[arii] Magdaleny uczynione. Nie rozpaczajcie wy, co więc Boga gniewacie, [Jan Szeliga], Lwów 1618.
Google Scholar
Lubomlczyk Seweryn, Monotessaron Evangelicum, seu Catena Aurea ex quator Evangelistis, totidemque; pene millibus distinctionum connexa, Officina Typographica Bazilii Scalscii, Kraków 1607.
Google Scholar
Mikołaj z Wilkowiecka, Flores sermonum in Evangelia Dominicalia post festum Sanctissimae Trinitatis […], Matheus Gariuoliu, Kraków 1586.
Google Scholar
Mikołajczak Bolesław, Analogia: III. Analogia w teologii, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 1, red. Feliks Gryglewicz, Romuald Łukaszyk, Zygmunt Sułowski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1973, kol. 498–509.
Google Scholar
Nowowieyski Felicjan, Phoenix decoris et ornamentis, provinciae Poloniae, S. Ordinis Praedicatorum […] redivivus in magnanimis viris, sanctitate vitae, scientiae et eruditione […], Drukarnia Akademicka, Poznań 1751.
Google Scholar
Poniński Stefan, Król nieba i ziemi Chrystus Zbawiciel kazaniami na uroczyste swoje święta […] wysławiony, Collegium Societatis Jesu, Poznań 1725.
Google Scholar
Rychłowski Franciszek, Kazania na święta Panny Przenaświętszej z różnych doktorów i autorów napisane, Kraków 1667.
Google Scholar
Rychłowski Franciszek, Na dzień Niepokalanego Poczęcia Panny Przenajświętszej kazanie wtóre (1667), oprac. Wiesław Pawlak i Barbara Niebelska-Rajca, w: Umysł stateczny i w cnotach gruntowny. Prace edytorskie dedykowane pamięci Profesora Adama Karpińskiego, red. Radosław Grześkowiak, Roman Krzywy, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, „Studia o literaturze dawnej”, t. 1, s. 159–183.
Google Scholar
Siarczyński Franciszek, Obraz wieku panowania Zygmunta III króla polskiego i szwedzkiego […], cz. 2, Józef Schnayder, Lwów 1828.
Google Scholar
Skwara Marek, O tytułach polskich kazań pogrzebowych z XVII wieku, w: Dzieło literackie i książka w kulturze, red. Ireneusz Opacki przy współudziale Bożeny Mazurkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002, s. 436–445.
Google Scholar
S[obieszczański]F[ranciszek] M[aksymilian], Leopolita (Gabryjel) Zawieszko, w: Encyklopedia powszechna, t. 16, Nakład, druk i własność S. Orgelbranda, Księgarza i Typografa, Warszawa 1864, s. 896–897.
Google Scholar
Świętochowski Robert, Początki dominikańskiej prowincji ruskiej (1596–1602), „Prawo Kanoniczne” 1980, t. 23, nr 1–2, s. 51–82.
Google Scholar
Świętochowski Robert, Szkolnictwo teologiczne dominikanów, w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, red. Marian Rechowicz, t. 2: Od odrodzenia do oświecenia, cz. 2: Teologia neoscholastyczna i jej rozwój w akademiach i szkołach zakonnych, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1975, s. 213–285.
Google Scholar
Węgrzynowicz Antoni, Syllabus Marianus syllabarum consonantium alia discursus concionatorii in titulos B. V. Mariae a syllabis initiatos […], Lwów 1717.
Google Scholar
Wujek Jakub, Biblia w przekładzie księdza Jakuba Wujka z 1599 r. Transkrypcja typu „B” oryginalnego tekstu z XVI w. i wstępy ks. Janusz Frankowski, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2000.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.