Czy „kroniki” Aleksandra Gwagnina są kroniką?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.70.02Słowa kluczowe:
historiografia, kronika, kompozycja dzieła, genologia, geografiaAbstrakt
W artykule podjęto próbę określenia statusu gatunkowego dzieł historycznych Aleksandra Gwagnina. Włosko-polski humanista nie użył terminu „kronika” w oryginalnej łacińskiej wersji. Pojęcie „kronika” pojawia się dopiero w polskim przekładzie Marcina Paszkowskiego, który zapewne intencjonalnie zdecydował się na jego użycie. Dzieła Gwagnina nie udaje się jednoznacznie zakwalifikować do konkretnego gatunku literackiego. Pomocna może być próba porównania go z innymi formami pisarstwa historycznego: zarówno z „typowymi” kronikami średniowiecznymi, jak i z opisami historyczno-etnograficznymi. Rezultaty takiego porównania są niejednoznaczne. Umiejętności pisarskie Gwagnina są niewielkie, a jego twórczość nie cechuje się większymi walorami estetycznymi. Choć autor sięgnął do wielu dzieł historycznych, nie analizował dogłębnie swych źródeł. Gwagnin zapewne nie miał zamiaru napisać dzieła naukowego, za to dał czytelnikowi barwny i żywy opis Europy Wschodniej.
Pobrania
Bibliografia
Anonim tzw. Gall, Kronika polska, przekł. R. Grodecki, przekł. oprac., wstęp i przyp. M. Plezia, wyd. 6, Ossolineum, Wrocław–Kraków 1989.
Google Scholar
Barański Zygmunt G., Dante i kategorie literatury, „Pamiętnik Literacki” 2004, R. 95, z. 3, s. 43–72.
Google Scholar
Bering Piotr, Kronika średniowieczna – pomiędzy nauką a rozrywką, [w:] Łacińska proza naukowa, red. nauk. A.W. Mikołajczak, Tum, Gniezno 2001, s. 179–189.
Google Scholar
Bering Piotr, Struktury narracyjne w późnośredniowiecznych łacińskich kronikach regionalnych, Tum, Gniezno 2001.
Google Scholar
Bering Piotr, Średniowieczni kronikarze o sąsiadach, [w:] Drogi i bezdroża komunikacji, red. P. Bering i G. Łukomski, Collegium Europaeum Gnesnense, Gniezno 2008, s. 95–101.
Google Scholar
Bering Piotr, Wyobrażenia geograficzne Śląska w późnośredniowiecznych kronikach regionalnych i wczesnorenesansowych „descriptiones”, „Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae” 2007, t. 17, s. 113–123.
Google Scholar
Brogi-Bercoff Giovanna, Królestwo Słowian. Historiografia renesansu i baroku w krajach słowiańskich, przekł. E.J. Głębicka, W. Jekiel, A. Zakrzewski, Świat Literacki, Izabelin 1998.
Google Scholar
Dench Emma, Ethnography and History, [w:] A Companion to Greek and Roman Historiography, red. J. Marincola, Blackwell Publishing, Malden MA–Oxford–Carlton 2007, t. 2, s. 493–503. https://doi.org/10.1002/9781405185110.ch51
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9781405185110.ch51
Domańska Ewa, Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1999.
Google Scholar
Eco Umberto, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, przekł. J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, A. Kreisberg, M. Oleksiuk, wyd. 2, Czytelnik, Warszawa 1994.
Google Scholar
Gwagnin Aleksander, Kronika o państwie ruskim. Kronika o ziemi tatarskiej, wyd. J. Byliński, Wydawnictwo eBooki.com.pl, Wrocław 2018.
Google Scholar
Herberstein Sigmund von, Das alte Rußland, przekł. W. von den Steinen, wyd. 2, Manesse Verlag, Zürich 1985.
Google Scholar
Iwańczak Wojciech, Do granic wyobraźni. Norymberga jako centrum wiedzy geograficznej i kartograficznej w XV i XVI wieku, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2005.
Google Scholar
Jasiński Tomasz, O pochodzeniu Galla Anonima, Avalon, Kraków 2008.
Google Scholar
Jussen Bernhard, Wer falsch spricht, denkt falsch, [w:] Spekulative Theorien, Kontroversen, Paradigmenwechsel, red. R. Nickel, K. Künzel, Berlin-Branderburgische Akademie der Wissenschaften, Berlin 2017, s. 38–45.
Google Scholar
Kazańczuk Mariusz, O „Historyjach świeżych i niezwyczajnych” Michała Jurkowskiego, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2009.
Google Scholar
Kindermann Udo, Gattungssysteme im Mittelalter, [w:] Kontinuität und Transformation der Antike im Mittelalter, wyd. W. Erzgräber, Thorbecke, Sigmaringen 1989, s. 303–313.
Google Scholar
Krüger Karl H., Die Universalchroniken, Brepols, Turnhout 1976.
Google Scholar
Krzywy Roman, Od hodoeporikonu do eposu peregrynackiego. Studium z historii form literackich, UW, Wydział Polonistyki. Instytut Literatury Polskiej, Warszawa 2001.
Google Scholar
Kuran Michał, Funkcje poezji Owidiusza w dorobku literackim Marcina Paszkowskiego, [w:] Fons omnis honesti, red. M. Kuran, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2020, s. 99–124.
Google Scholar
Kürbis Brygida, Dziejopisarstwo wielkopolskie XIII i XIV wieku, PWN, Warszawa 1959.
Google Scholar
Kürbis Brygida, Kształtowanie się pojęć geograficznych o Słowiańszczyźnie w polskich kronikach przeddługoszowych, „Slavia Antiqua” 1953, t. 4, s. 262–282.
Google Scholar
Kürbis Brygida, Studia nad Kroniką Wielkopolską, PTPN, Poznań 1952.
Google Scholar
Lhotsky Alphons, Über das Anekdotische in spätmittelalterlichen Geschichtswerken Österreichs, [w:] Historiographie. Quellenkunde. Wissenschaftsgeschichte, Oldenbourg, München 1972, s. 117–137.
Google Scholar
Liman Kazimierz, Struktura mów przed bitwą w „Kronice Polskiej” Anonima Galla, „Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae” 1983, t. 6, s. 189–208.
Google Scholar
Michałowska Teresa, Historie świeże i niezwyczajne, PIW, Warszawa 1961.
Google Scholar
Michałowska Teresa, Między poezją a wymową. Konwencje i tradycje staropolskiej prozy nowelistycznej, Ossolineum, Wrocław 1970.
Google Scholar
Partyka Joanna, Rękopiśmienne księgi szlacheckie – źródła i inspiracje, [w:] Staropolska kultura rękopisu, red. H. Dziechcińska, IBL PAN, Warszawa 1990, s. 77–91.
Google Scholar
Schmidt Paul G., Das Chronicon ecclesiasticum des Nikolaus von Siegen. Monastische Geschichtsschreibung um 1500, [w:] Geschichtsbewußtsein und Geschichtsschreibung in der Renaissance, wyd. A. Buck, T. Klaniczay, S.K. Németh, Akadémai Kiadó, Budapest 1989, s. 77–84. https://doi.org/10.1163/9789004620322_009
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004620322_009
Soszyński Jacek, Kronika Marcina Polaka i jej średniowieczna tradycja rękopiśmienna w Polsce, Wydawnictwa IHN PAN, Warszawa 1995.
Google Scholar
Studt Birgit, „Kleine Formen” der spätmittelalterlichen Geschichtsüberlieferung. Zu Vermittlungsweisen und Verbreitungsmustern von Fürstengeschichten, [w:] Die Geschichtsschreibung in Mitteleuropa, wyd. J. Wenta, Wydawnictwo UMK, Toruń 1999, s. 305–321.
Google Scholar
Studt Birgit, Neue Zeitungen und politische Propaganda. Die „Speyerer Chronik” als Spiegel des Nachrichtenwsens im 15. Jahrhundert, „Zeitschrift für die Geschichte Oberrheins” 1995, t. 143, s. 145–219.
Google Scholar
Syme Ronald, Ten Studies on Tacitus, Clarendon Press, Oxford 1970.
Google Scholar
Szelińska Wacława, Jan Długosz storico e primo geografo polacco, Ossolineum, Wrocław–Warszawa 1984.
Google Scholar
Tacitus, Germania. Lateinisch und Deutsch, przekł., [oprac.] i wyd. J. Lindauer, Rowohlt, Reinbek bei Hamburg 1967.
Google Scholar
Targosz Karolina, Gesta principum recitata. „Teatr czynów polskich władców” Galla Anonima, „Pamiętnik Teatralny” 1980, R. 29, z. 2(114), s. 141–178.
Google Scholar
Urbański Robert, Tartarorum gens brutalis. Trzynastowieczne najazdy mongolskie w literaturze polskiego średniowiecza na porównawczym tle piśmiennictwa łacińskiego antyku i wieków średnich, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2007.
Google Scholar
Weinberg Bernard, A History of Literary Criticism in the Italian Renaissance, The University of Chicago Press, Chicago [1961].
Google Scholar
Witosz Barbara, Gatunek sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej, „Teksty Drugie” 2001, nr 5(70), s. 67–85.
Google Scholar
Witosz Barbara, Opis w prozie narracyjnej na tle innych odmian deskrypcji. Zagadnienia struktury tekstu, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1997.
Google Scholar
Wojtkowiak Zbysław, Aleksander Gwagnin i Maciej Stryjkowski – dwaj autorzy jednego dzieła, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2014.
Google Scholar
Wojtowicz Witold, „Nobis hoc opus recitate”. Kilka uwag o fikcji oralności w Kronice Anonima tzw. Galla, [w:] Nobis operique favete. Studia nad Gallem Anonimem, red. A. Dąbrówka, E. Skibiński i W. Wojtowicz, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2017, s. 281–304.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

