Dominikanie na tropie, czyli w służbie Jego Świątobliwości. Agenci w habitach w prozie polskiej XXI wieku
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.66.14Słowa kluczowe:
detektyw, agent, zakonnik, literatura sensacyjna, literatura kryminalnaAbstrakt
W powieściach Officium Secretum. Pies pański Marcina Wrońskiego i Agent Jego Świątobliwości Karola Kowala bohaterami pierwszoplanowymi są „nietypowi duchowni”. Owa „nietypowość” zasadza się na tym, że dominikanie – ojciec Marek Gliński i ojciec Władysław Klonowiejski – zostali wykreowani przez twórców na agentów tajnych służb watykańskich. W odróżnieniu od innych postaci duchownych z kart literatury najnowszej nie pełnią oni funkcji typowo kościelnych, pastoralnych, lecz są duchownymi-tajniakami. Protagonista z dzieła Wrońskiego to zakonny James Bond, który zwerbowany do Officium Secretum, czyli wewnętrznej służby kościelnej będącej spadkobierczynią Inkwizycji, w okresie PRL służył Kościołowi jako podwójny agent (został funkcjonariuszem Służby Bezpieczeństwa). Agentem specjalnym jest także ojciec Klonowiejski. W książce Kowala jawi się on jako wszechstronnie wyszkolony wywiadowca Świętego Przymierza, który podróżuje przez dziewiętnastowieczną Europę w celu unieszkodliwienia agenta o pseudonimie „Haman”.
Czy osadzenie bohaterów w habitach w przestrzeni występku oraz wszelkiego rodzaju zbrodni należy uznać za kontrowersyjną koncepcję artystyczną? Wnikliwa analiza dzieł Wrońskiego i Kowala pozwala na stwierdzenie, że w tym przypadku – podobnie jak w innych powieściach z kapłanem w roli głównej napisanych w ostatnich dwóch dekadach – nie można mówić o desakralizacji kapłaństwa czy chęci niszczenia autorytetu Kościoła. Kreacje zakonników należy uznać za swoisty znak czasów współczesnych, w których zmniejszenie dystansu między przedstawicielami Kościoła hierarchicznego i wiernymi sprawił, że duchowni poznawani są i oceniani za działalność także poza sferą sacrum. W Officium Secretum i Agencie Jego Świątobliwości „niecodzienna” aktywność bohaterów w habitach jest pretekstem do ujawniania przez twórców nie tylko spraw eklezjalnych – tajemnic działania instytucji kościelnych – ale także mechanizmów działania instytucji państwowych oraz istotnych problemów życia politycznego i społecznego.
Pobrania
Bibliografia
Kowal Karol, Agent Jego Świątobliwości, WarBook, [brak miejsca wydania] 2020.
Google Scholar
Wroński Marcin, Officium Secretum. Pies pański, W.A.B., Warszawa 2010.
Google Scholar
Chesterton Gilbert Keith, Niewinność księdza Browna, [w:] G.K. Chesterton, Przygody księdza Browna, przekł. T.J. Dehnel, FRONDA, Warszawa 2008, s. 565.
Google Scholar
Pérez-Reverte A., Ostatnia bitwa templariusza, przekł. J. Karasek, Muza, Warszawa 2007.
Google Scholar
Wolski Marcin, Ostatnie konklawe, Zysk i S-ka, Poznań 2018.
Google Scholar
Burszta Wojciech Józef, Czubaj Mariusz, Kryminalna odyseja, [w:] W.J. Burszta, M. Czubaj, Kryminalna odyseja oraz inne szkice o czytaniu i pisaniu, Oficynka, Gdańsk 2017, s. 59–98.
Google Scholar
Gemra Anna, Diagnoza rzeczywistości: współczesna powieść kryminalna sensacyjno-awanturnicza (na przykładzie powieści skandynawskiej), [w:] Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, red. A. Gemra, EMG, Kraków 2014, s. 45–74.
Google Scholar
Głąb Grzegorz, Kościół do naprawy? Obraz duchownych w prozie polskiej XXI wieku, [w:] Postać księdza w literaturze, red. G. Głąb, S. Radziszewski, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Radom, Radom 2014, s. 219–238.
Google Scholar
Gutowski Wojciech, Cudze pole? Przestrzeń duchowości kapłańskiej w prozie polskiej późnej nowoczesności, [w:] Poetyka i semantyka doświadczeń religijnych w literaturze, red. A. Bielak, P. Nowaczyński, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011, s. 499–523.
Google Scholar
Kaczyński Paweł, Kryminał historyczny. Próba poetyki, [w:] Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, red. A. Gemra, EMG, Kraków 2014, s. 191–209.
Google Scholar
Karol Kowal gościem online Mediateki. Z pisarzem rozmawia Bogna Skrzypczak-Walkowiak, https://umostrow.pl/aktualnosci/karol-kowal-gosciem-mediateki.html [dostęp: 07.02.2022].
Google Scholar
Kowal Karol, Od autora, [w:] K. Kowal, Agent Jego Świątobliwości, WarBook, [brak miejsca wydania] 2020, s. 361–362.
Google Scholar
Kowalska Olga, „Agent Jego Świątobliwości” Karola Kowala – recenzja, https://wielkibuk.com/2020/11/21/agent-jego-swiatobliwosci-karol-kowal-recenzja/ [dostęp: 05.02.2022].
Google Scholar
Lasić Stanko, Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przekł. M. Petryńska, PIW, Warszawa 1976.
Google Scholar
Mariański Janusz, Emigracja z Kościoła. Religijność młodzieży polskiej w warunkach zmian społecznych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
Google Scholar
Ołdakowska-Kuflowa Mirosława, Jak modli się ksiądz? Obraz życia duchowego kapłanów w polskiej powieści XXI wieku, [w:] Postać księdza w literaturze, red. G. Głąb, S. Radziszewski, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Radom, Radom 2014, s. 201–217.
Google Scholar
Ostapiak-Jagodzińska Justyna, Karol Kowal – „Agent Jego Świątobliwości” – recenzja i ocena, https://histmag.org/Karol-Kowal-Agent-Jego-Swiatobliwosci-recenzja-i-ocena-21508 [dostęp: 07.02.2022].
Google Scholar
Pasja Pisania – wywiad z Karolem Kowalem, https://www.pasjapisania.pl/wywiad-z-karolem-kowalem.html [dostęp: 05.02.2022].
Google Scholar
Szewczyk Małgorzata, Bohaterowie w sutannach, „Przegląd Katolicki” 2011, nr 16, s. 5.
Google Scholar
Śliwiński Piotr, Drugi debiut gatunku, „Tygodnik Powszechny” 2003, nr 13, s. 8.
Google Scholar
Wroński Marcin, Polskie piekiełko i ojciec inkwizytor, „W drodze” 2012, nr 7, https://wdrodze.pl/article/polskie-piekielko-i-ojciec-inkwizytor/ [dostęp: 15.02.2022].
Google Scholar
Zwolińska Barbara, „Perfidny plan” Elizabeth George jako przykład współczesnej odmiany kryminału, [w:] Kryminał. Między tradycją a nowatorstwem, red. M. Ruszczyńska, D. Kulczycka, W. Brylla, E. Gazdecka, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2016, s. 353–364.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.59444/2016SERredRus_Kul1r28
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.