Narodowe inwazje żywych trupów. O argentyńskiej i polskiej literaturze zombi (Ávalos Blacha, Pailos, Dehnel, Ostachowicz)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.65.10Słowa kluczowe:
zombi, literatura polska, literatura argentyńska, polityka, pamięć historycznaAbstrakt
Komparatystyczna analiza wybranych utworów z nurtu literatury zombi z Argentyny (Ávalos Blacha, Pailos) oraz Polski (Dehnel, Ostachowicz) wskazuje na pewne paralelizmy w wykorzystaniu motywu żywego trupa w literaturach narodowych, jako metafory społecznej, politycznej, związanej z pamięcią historyczną i zmianami kulturowymi.
Pobrania
Bibliografia
Ávalos Blacha Leandro, Berazachussetts, Entropía, Buenos Aires 2007.
Google Scholar
Binkowski Paweł, W sąsiedztwie Umschlagplatzu. Noc żywych Żydów wobec reprezentacji Zagłady, https://www.academia.edu/39751620/W_s%C4%85siedztwie_Umschlagplatzu_Noc_%C5%BCywych_%C5%BByd%C3%B3w_wobec_reprezentacji_Zag%C5%82ady [dostęp: 10.06.2022].
Google Scholar
Cóccaro Victoria, Variaciones sobre lo zombi en Berazachussetts, „Revista Argus-a Artes y Humanidades” 2015, nr 19, https://www.argus-a.com/publicacion/1091-variaciones-sobre-lo-zombi-en-berazachussetts.html [dostęp: 1.06.2022].
Google Scholar
Dehnel Jacek, Ale z naszymi umarłymi, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019.
Google Scholar
Drezner Daniel W., Theories of International Politics and Zombies, Princeton University Press, 2015. https://doi.org/10.1515/9781400852284
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400852284
Gasparini Sandra, Las horas nocturnas. Diez lecturas sobre terror, fantástico y ciencia, Argus-a, Buenos Aires–Los Angeles 2020.
Google Scholar
Honores Elton, El zombi en la nueva narrativa latinoamericana, [w:] Terra zombi. El fenómeno transnacional de los muertos vivientes, red. Rosana Díaz-Zambrana, Isla Negra Editores, San Juan–Santo Domingo 2015, s. 237–250.
Google Scholar
Księska Dobromiła, Rozprawa z polskim kanonem patriotycznym w „Ale z naszymi umarłymi” Jacka Dehnela, „Konteksty Kultury” 2021, nr 18, s. 556–568.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/23531991KK.21.047.15198
Kułakowski Michał, Archeologia zombie – najstarsze niefilmowe teksty kultury z nieumarłymi, [w:] Zombie w kulturze, red. Ksenia Olkusz, Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Kraków 2016, s. 203–220.
Google Scholar
Lauro Sarah Juliet, The Transtalantic Zombie. Slavery, Rebelion and Living Dead, Rutgers University Press, New Brunswick 2015. https://doi.org/10.36019/9780813568850
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36019/9780813568850
Marcela Mikołaj, Monstruarium nowoczesne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.
Google Scholar
Montés Alicia, De los cuerpos travestis a los cuerpos zombis, Argus-a, Buenos Aires–Los Angeles 2017.
Google Scholar
Montés Alicia, Los muertos vivos como figuración literaria y política de lo excluido que retorna. El género zombi en la narrativa argentina posterior a la crisis del 2011, „Itinerarios” 2020, nr 32, s. 23–40. https://doi.org/10.7311/ITINERARIOS.32.2020.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7311/ITINERARIOS.32.2020.02
Olkusz Ksenia, Narracje zombiecentryczne. Literatura–teoria–antropologia, Universitas, Kraków 2019.
Google Scholar
Olkusz Ksenia, Tajemnice żywych trupów. Motyw zombie we współczesnej fantastyce polskiej (rekonesans), [w:] Tajemnica w tekstach kultury, red. Andrzej Borkowski, Ewa Borkowska, Marcin Pliszka, Stowarzyszenie Tutajteraz, Siedlce 2011, s. 299–318.
Google Scholar
Ostachowicz Igor, Noc żywych Żydów, W.A.B., Warszawa 2012.
Google Scholar
Pailos Matías, Volveré y seré millones, Pirani Ediciones, Buenos Aires 2013.
Google Scholar
Un sardónico ataque a la realidad, rozm. z Matíasem Pailosem, https://indiehoy.com/entrevistas/un-sardonico-ataque-la-realidad-entrevista-matias-pailos/ [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Vienen bajando. Primera antología argentina del cuento zombi, red. Carlos Godoy, Juan Terranova, Nicolás Mavrakis, Centro de Estudios Contemporáneos, Buenos Aires 2011.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.