The literary and cultural education of “screen readers”. Reflections inspired by the new core curriculum and more

Authors

  • Iwona Morawska Ph.D. hab., Marie Curie Skłodowska University, Faculty of Humanities, Department of Polish Teaching and Education Innovation, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a, 20-031 Lublin https://orcid.org/0000-0001-7866-2272

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.17

Keywords:

Polish philological education, culture and literature, reform of the education system, core curriculum, education strategies, pupils, reading, “the screen age”

Abstract

The article is a voice in the discussion on the changes entailed by the new reform of the Polish education system (introduced as of the 2017/2018 school year). An important part of it is the process of the cultural and literary education of 4–8th graders described in the core curriculum, who are described as representatives of the generation of “screen readers”. The assumed perspective enabled the author to present the possible directions of educational activities in the face of the developmental and socio-cultural needs of pupils growing up under the major impact of modern media and technology. The proposed solutions offer examples and encouragement for interpretative, reflective and creative reading and implementation of the binding core curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iwona Morawska, Ph.D. hab., Marie Curie Skłodowska University, Faculty of Humanities, Department of Polish Teaching and Education Innovation, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a, 20-031 Lublin

Iwona Morawska, dr hab. prof. UMCS w Zakładzie Edukacji Polonistycznej i Innowacji Dydaktycznych w Instytucie Filologii Polskiej UMCS w Lublinie; wieloletnia nauczycielka języka polskiego; autorka i recenzentka licznych publikacji z zakresu kształcenia polonistycznego; współorganizatorka i uczestniczka wielu konferencji naukowych; autorka warsztatów i szkoleń metodycznych dla nauczycieli języka polskiego jako ojczystego i języka polskiego jako obcego; członek Lubelskiego Towarzystwa Naukowego, Sekcji Psychologii Klinicznej i Edukacji Zdrowotnej PAN/oddział w Lublinie; członek Komisji Edukacji przy Komitecie Nauk o Literaturze PAN; w 2012 odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej.

References

Andrukowicz Wiesław, Edukacja integralna, Impuls, Krakow 2001.
Google Scholar

Biedrzycki Krzysztof, “Szkoła jak z ‘Ziemi obiecanej’”, Gazeta Wyborcza 2016, 25–26.06.2016.
Google Scholar

Bodzioch-Bryła Bogusława, Z nowymi medi@mi „w kulturze” i „o kulturze”. Studia Kulturoznawcze, WAM, Krakow 2015.
Google Scholar

Borawska-Kalbarczyk Katarzyna, Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warsaw 2015, p. 448.
Google Scholar

Bortnowski Stanisław, “Czy literatura piękna przyda(je) się jeszcze wychowaniu? Z perspektywy dydaktyka literatury”, in: Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, Maria Dudzikowa, Maria Czerepniak-Walczak (eds.), vol. III , Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007, p. 283. [Unless indicated otherwise, English versions of quotations were translated from Polish].
Google Scholar

Bortnowski Stanisław, Jak zmienić polonistykę szkolną, Stentor, Krakow 2009.
Google Scholar

Chrząstowska Bożena, “Czego Jaś się nie nauczy…”, in: Problemy współczesnej edukacji historycznej, M. Kujawska (ed.), UAM, Poznań 2001, p. 73.
Google Scholar

Chrząstowska Bożena, Słowo wstępne do: Programu liceum ogólnokształcącego, liceum zawodowego i technikum, Warsaw 1990, p. 6.
Google Scholar

Chrząstowska Bożena, “Szkoła w zapaści czy ożywienie”, Polonistyka 2013, issue 3, p. 3.
Google Scholar

Chrząstowska Bożena, “W trosce o szkołę i język polski”, Polonistyka 2009, issue 4.
Google Scholar

Cudowska Agata, “Rozwijanie zdolności metapoznawczych dziecka jako niezbywalny element jego podmiotowego bycia w świecie”, in: Media elektroniczne w życiu dziecka w kontekście wartości wychowawczych oraz zagrożeń, Jadwiga Izdebska, Trans Humana, Białystok 2008.
Google Scholar

Dąbrówka Andrzej, Maryl Maciej, Wójtowicz Aleksandra (eds.), Teksty kultury uczestnictwa, IBL, Warsaw 2016.
Google Scholar

Dobra Szkoła. Reforma edukacji. Najważniejsze zmiany. Pytania i odpowiedzi. Ministry of National Education, http://reformaedukacji.men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/broszura-dobra-szkola-plikinternetowy.pdf [accessed on: 15.12.2017].
Google Scholar

Dróżdż Andrzej, Od liber mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii, Biblioteka Analiz, Warsaw 2009, 2nd edition, p. 346–347.
Google Scholar

Garbula-Orzechowska Joanna, “Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce”, in: Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Lucyna Huryło et al. (eds.), Impuls, Krakow 2009.
Google Scholar

Gołębiewski Łukasz, Gdzie jest czytelnik, Biblioteka Analiz, Warsaw 2012.
Google Scholar

Gołębiewski Łukasz, Śmierć książki. No future book, Biblioteka Analiz, Warsaw 2008.
Google Scholar

Gora Jerzy, “Koncepcja człowieka jako kwestia przedzałożeniowości myślenia i postępowania pedagogicznego”, in: Fundamenty edukacyjnej wspólnoty, Joanna Danilewska (ed.), Krakow 2005, p. 266.
Google Scholar

Grodecka Aneta, “Dydaktyka polonistyczna w kontekstach neuronalnych”, in: Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Małgorzata Karwatowska, Leszek Tymiakin (eds.), UMCS, Lublin 2017.
Google Scholar

Grodecka Aneta, Podemska-Kałuża Anna, Wielozmysłowość. Filozofia i dydaktyka, UAM, Poznań 2012.
Google Scholar

Jankowski Dzierżymir, Edukacja wobec zmiany, Adam Marszałek, Toruń 2006, pp. 199–200.
Google Scholar

Karpińska Anna, “Dydaktyczne myślenie o szkole jako miejscu edukacyjnej szansy – dydaktyczne dylematy i strategie”, in: Edukacja w perspektywie wyzwań współczesności, Andrea Harbatski, Elżbieta Krysztofik-Gogol (eds.), Adam Marszałek, Toruń 2016, p. 31.
Google Scholar

Karwatowska Małgorzata, Tymiakin Leszek (eds.), “Edukacja polonistyczna w perspektywie najnowszych zmian. DYSKUSJA PANELOWA”, in: Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, UMCS, Lublin 2017.
Google Scholar

Klebeko Beata, “Czytelnik w mediosferze – współczesny uczeń wobec wyzwań obowiązkowych lektur szkolnych”, in: Edukacja wobec przemian kulturowych, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska (eds.), UMCS, Lublin 2017.
Google Scholar

Kłakówna Zofia Agnieszka, Jakoś i jakość. Subiektywna kronika wypadków przy reformowaniu szkoły (1989–2013), Universitas, Krakow 2014.
Google Scholar

Kłakówna Zofia Agnieszka, “Kształcenie językowe jako rozwijanie kompetencji kulturowej”, in: Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturowym w gimnazjach i liceach, headed by Zenon Uryga, Ryszard Jedliński, Maria Sienko, Wydawnictwo Naukowe AP in., Krakow 2007, pp. 37–50.
Google Scholar

Kowalska Anna, Nowy odbiorca. Przemiany obrazu odbiorcy w wybranych koncepcjach współczesnej kultury, Oficyna Naukowa, Warsaw 2014.
Google Scholar

Kozak Wioletta, Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski (commentary, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/jezyk-polski.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa.pdf [accessed on: 30.10.2017].
Google Scholar

Król Marcin, “Czytanie”, Tygodnik Powszechny 2006, issue 33, p. 16.
Google Scholar

Majewska-Opiełka Iwona, Logodydaktyka w edukacji: o wychowaniu mądrego i szczęśliwego człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2015.
Google Scholar

Maryl Maciej, Życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje, odbiorcy wobec przemian technologicznych, IBL, Warsaw 2015.
Google Scholar

Meger Zbigniew, Strategia edukacji kooperatywnej z przykładami realizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2017.
Google Scholar

Miczka Tadeusz, “Glokalizacyjne i multimedialne horyzonty współczesnej edukacji”, in: Media i edukacja w globalizującym się świecie. Teoria – praktyka – oddziaływanie, Marek Sokołowski (ed.), Oficyna Wydawnicza “Kastalia”, Olsztyn 2003, p. 17.
Google Scholar

Mika Bogumiła, “‘Nowoczesna szkoła – ponowoczesny uczeń’. Wychowanie do uczestnictwa w kulturze jako wyzwanie edukacyjne w erze globalizacji”, in: Przemiany edukacyjne w Polsce i na świecie a modele wychowania, headed by Wiesława Korzeniowska, Impuls, Krakow 2001.
Google Scholar

Mikoś Elżbieta, Feiner Małgorzata, “Zmiany w sposobie myślenia o szkole”, Polonistyka 2002, issue 4.
Google Scholar

Morbitzer Janusz, “O nowej przestrzeni edukacyjnej w hybrydowym świecie”, Labor et Educatio 2015, issue 3, p. 427.
Google Scholar

Morbitzer Janusz, Szkoła w epoce płynnej rzeczywistości, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/1767-szkola-w-epoce-plynnej-nowoczesnosci-2, [accessed on: 15.02.2017].
Google Scholar

Murzyn Andrzej, Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji, Impuls, Krakow 2013.
Google Scholar

Myrdzik Barbara, “Czy stać nas na podmiotowość w szkolnej edukacji”, Język Polski w Szkole dla klas IV – VIII 1997/1998, col. 1, p. 14.
Google Scholar

Myrdzik Barbara, Karwatowska Małgorzata, “Wstęp”, in: Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia, Barbara Myrdzik, Małgorzata Karwatowska (eds.), UMCS, Lublin 2011, p. 12.
Google Scholar

Nowakowska-Siuta Renata (ed.), Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu kształcenia, Impuls, Krakow 2014.
Google Scholar

Ogonowska Agnieszka, “Od społeczeństwa ekranów do społeczeństwa nadzoru”, in: Agnieszka Ogonowska, Między reprezentacją a symulacją. Szkice z socjologii mediów, Krakow 2007, pp. 191–209.
Google Scholar

Paech Joachim, “Niezwykły świat paratekstualności”, in: Pogranicza audiowizualności, Andrzej Gwóźdź (ed.), Universitas, Krakow 2010, p. 59.
Google Scholar

Przyborowska Beata, Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria. Praktyka. Rozwój, UMK , Toruń 2003.
Google Scholar

Pulak Irena, “Kompetencje informacyjne i medialne nauczyciela/ucznia we współczesnym świecie”, in: Edukacja w przebiegu życia: od dzieciństwa do starości, Impuls, Krakow 2010.
Google Scholar

Rosenberg Marshall B., Porozumiewanie bez przemocy. O języku serca, trans. M. Kłobukowski, Jacek Santorski & Co., Warsaw 2003.
Google Scholar

Ruciński Stanisław, Wychowanie jako wprowadzanie w życie wartościowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warsaw 1988, pp. 131–132.
Google Scholar

Schulz Roman, Kształcenie dla innowacji dydaktycznych, UMK w Toruniu, Toruń 1992.
Google Scholar

Skibińska Małgorzata, Technicyzacja kultury czytelniczej, http://www.pkult.amu.edu.pl/2_2009/Skibinska_Technicyzacja.pdf [accessed on: 30.08.2017].
Google Scholar

Sporek Paweł, “Ideał i wzorzec w edukacji szkolnej”, Nowa Polszczyzna 2007, issue 2, p. 48.
Google Scholar

Szkołut Tadeusz, “Edukacja dla Europy i edukacja dla Polski w epoce globalizacji”, in: Sztuka – edukacja – współczesność, Anna Marta Żukowska (ed.), UMCS, Lublin 2007, pp. 98, 112.
Google Scholar

Szkudlarek Tomasz, Media: szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Impuls, Krakow 2009, pp. 113–114.
Google Scholar

Szmidt Krzysztof J., “Teoretyczne i metodyczne podstawy rozwijania zdolności ‘myślenia pytajnego’”, in: Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka, Wiesława Limont, Kamila Nielek-Zawadzka (eds.), Impuls, Krakow 2006.
Google Scholar

Śliwerski Bogusław (headed by), Pedagogika alternatywna: postulaty, projekty i kontynuacje. Vol. 2, Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Impuls, Krakow 2007.
Google Scholar

Śliwerski Bogusław, “Pedagogika serca w XXI wieku”, in: Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Ewa Lewandowska-Tarasiuk, Jan Łaszczyk, Bogusław Śliwerski (eds.), „Difin”, Warsaw 2016.
Google Scholar

Ślósarz Anna, “Szkolny polonista wobec imperium ekranów”, in: e-polonistyka, A. Dziak, S.J. Żurek (eds.), KUL, Lublin 2008, p. 166.
Google Scholar

Ślósarz Anna, “Wideoliteratura jako ekspresja pełni emocjonalnego doświadczenia”, Annales. Educatio nova 2017, issue 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/en.2017.2.143

Waśko Andrzej, Nowa podstawa programowa języka polskiego dla kl. IV–VIII szkoły podstawowej. Podstawowe założenia, filozofia zmiany i kierunki działania, https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawaprogramowa.pdf [accessed on: 15.10.2017].
Google Scholar

Vandendorpe Christian, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, trans. Anna Sawisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warsaw 2008.
Google Scholar

Wróblewski Maciej, “Gra o polski”, in: Polonistyczne drogi, M. Wróblewski (ed.), UMK , Toruń 2008, p. 255.
Google Scholar

Wróblewski Maciej, “Innowacje, innowacje”, Polonistyka 2012, issue 4, p. 5.
Google Scholar

Zasacka Zofia, Nastoletni czytelnicy, IK iCz Biblioteka Narodowa, Warsaw 2008.
Google Scholar

Żurek Sławomir Jacek, “Szkoła na fundamentach”, Głos Nauczycielski 2017, issue 7.
Google Scholar

Żylińska Marzena, Neurodydaktyka: nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, UMK , Toruń 2013.
Google Scholar

Downloads

Published

2020-03-31

How to Cite

Morawska, I. (2020). The literary and cultural education of “screen readers”. Reflections inspired by the new core curriculum and more. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 56(1), 333–357. https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.17