The musical idiom of Osiem nokturnów (Eight Nocturnes) by Władysław Sebyła. Initial recognition
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.06Keywords:
Władysław Sebyła, Eight Nocturnes, Nocturne, Nocturnes by Fryderyk ChopinAbstract
This article analyses the aspects of the lexical, stylistic and structural levels of Eight Nocturns from Władysław Sebała’s volume Egotic Concerto, which make up the musical idiom of the cycle. The analysis of its relationship with the eponimous musical genre, and especially with its realizations in Fryderyk Chopin’s work, is based on the categories developed within the poetics of the literary text, and by researchers dealing with the musical nocturn genre (Barbara Chmara) and, in particular, Chopin’s nocturns. (Mieczysław Tomaszewski, Charles Rosen).
Downloads
References
Całbecki Marcin, „Czarna kropla nieskończoności”. Fenomen lęku w poezji Jerzego Lieberta, Władysława Sebyły i Aleksandra Rymkiewicza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 2008.
Google Scholar
Chmara Barbara, Do genezy nokturnu instrumentalnego przed Chopinem, w: F.F. Chopin, red. Zofia Lissa, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1960, s. 219, 235.
Google Scholar
Eigeldinger Jean-Jacques, Nokturny i impromptus, w: Jean-Jacques Eigeldinger, Fryderyk Chopin, przekł. Joanna Żurowska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2011, s. 72.
Google Scholar
Fryde Ludwik, Władysław Sebyła: „Koncert egotyczny” [recenzja], „Droga” 1935, nr 1, s. 88.
Google Scholar
Hersant Yves, Czerwona melancholia, przekł. Marek Bieńczyk, „Ogród” 1992, nr 2, s. 279–290.
Google Scholar
Makowiecki Andrzej, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, w: Władysław Sebyła, Poezje zebrane, wstęp i oprac. Andrzej Makowiecki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981, s. 5–25.
Google Scholar
Piotrowiak Jan, „Ciemny nurt mego życia…”. O wyobraźni poetyckiej Władysława Sebyły, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.
Google Scholar
Piotrowiak Jan, „Czarno na świat patrzę?”. Władysława Sebyły poetyckie spotkania w ciemności, w: Jan Piotrowiak, W świetle... i w mroku... Studia i szkice o poezji dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003, s. 104–105.
Google Scholar
Rosen Charles, Happy Birthday, Fryderyku!, przekł. Anna Tenczyńska, „Kwartalnik Chopinowski 2”, dodatek do „Tygodnika Powszechnego” 2010, nr 31, s. 4.
Google Scholar
Sebyła Władysław, Osiem nokturnów, w: Władysław Sebyła, Koncert egotyczny, Wydawnictwo J. Mortkowicza, Warszawa 1934.
Google Scholar
Sebyłowa Sabina, Okładka z pegazem, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1960.
Google Scholar
Szymański Wiesław Paweł, Liryka „nurtu ciemnego” (poezja Władysława Sebyły), w: Wiesław Paweł Szymański, Moje dwudziestolecie 1918–1939, Wydawnictwo ARCANA, Kraków 1998, s. 137–140.
Google Scholar
Szymański Wiesław Paweł, Neosymbolizm. O awangardowej poezji polskiej w latach trzydziestych, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1973.
Google Scholar
Tomaszewski Mieczysław, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2010.
Google Scholar
Zarych Elżbieta, Nocna rozmowa – nokturn w muzyce, literaturze i malarstwie romantyzmu, „Teksty Drugie” 2015, nr 5, s. 357–386.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.