Persuasion through Segmentation of News in the Russian Journalistic Services in Internet
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.15Keywords:
persuasion, manipulation, journalistic services in Internet, medial discourse, medialinguistics, information levels, Russian mediaAbstract
The author examines the implementation of persuasion in the Russian journalistic services in Internet. The subject of the analysis is the segmentation of journalistic texts and its disposition, namely the presentation of part of information in form of a notice placed on the main page of the search engine. According to the author, it allows for the specific configuration of three levels of information: extensional, intensional and pragmatic. The use of segmentation of the journalistic texts for persuasion and manipulation has been shown on the example of Russian information services in Internet on the portal Rambler.ru.
Downloads
References
Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar
Dik S.C., Functional Grammar, Dordrecht 1981.
Google Scholar
Duszak A., Tekst. Dyskurs. Komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.
Google Scholar
Gerber T.P., Zavisca J., Does Russian Propaganda Work?, „Washington Quarterly” 2016, vol. 39, no. 2, s. 79–98.
Google Scholar
Karolak S., Podstawowe struktury składniowe języka polskiego, Warszawa 2002.
Google Scholar
Kentaro, M., Kenichiro, M., Michiko F. et al., Eye Movement as a Biomarker of Schizophrenia: Using an Integrated Eye Movement Score, „Psychiatry and Clinical Neurosciences” 2017, vol. 71, no. 2, s. 104–114.
Google Scholar
Kiklewicz A., Czwarte królestwo. Język a kontekst w dyskursach współczesności, Warszawa 2012.
Google Scholar
Kiklewicz A., Dominanta semantyczna jako czynnik rozumienia wypowiedzi i tekstu, „Język Polski” 2007, t. 87, nr 1, s. 3–15.
Google Scholar
Kiklewicz A., Dominanta semantyczna w komunikacji językowej, [w:] Паланiстыка – Полонистика – Polonistyka 2007, red. A. Kiklewicz, S. Ważnik, Мінск 2008, s. 85–116.
Google Scholar
Kiklewicz A., Infantylizm semantyczny w dyskursach publicznych, „Zeszyty Prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 4, s. 763–794.
Google Scholar
Kiklewicz A., Политическая пропаганда в современных российских СМИ: эпистемологический аспект, „Przegląd Wschodnioeuropejski” 2015, nr 6/2, s. 179–200.
Google Scholar
Kiklewicz A., Притяжение языка. Т. 1. Семантика. Лингвистика текста. Коммуникативная лингвистика, Olsztyn 2007.
Google Scholar
Mazur J., Organizacja tekstu potocznego. Na przykładzie języka polskiego i rosyjskiego, Lublin 1986.
Google Scholar
Metzler Lexikon. Medientheorie – Medienwissenschaft, red. H. Schanze, Stuttgart–Weimar 2002.
Google Scholar
Nowak E., Koncepcja primingu w studiach nad komunikowaniem politycznym, „Studia Medioznawcze” 2012, t. 49, nr 2, s. 117–131.
Google Scholar
Nowak E., Riedel R., Agenda setting, priming, news framing. Analiza porównawcza telewizyjnych audycji informacyjnych TVN i TVP1 w okresie kampanii przedwyborczych w Polsce 2005 i 2007 r., „Zeszyty Prasoznawcze” 2008, t. 51, nr 1–2, s. 67–83.
Google Scholar
Ogden C.K., Richards I.A., The Meaning of Meaning. A Study of The Influence of Language upon Thought and of The Science of Symbolism, London 1969.
Google Scholar
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Google Scholar
Proudlock F.A., Gottlob I., Physiology and Pathology of Eye-Head Coordination, „Progress in Retinal & Eye Research” 2007, vol. 26, no. 5, s. 486–515.
Google Scholar
Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2008.
Google Scholar
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.
Google Scholar
Tso I.F., Calwas A.M., Chun J. et al., Altered Attentional and Perceptual Processes as Indexed by N170 during Gaze Perception in Schizophrenia: Relationship with Perceived Threat and Paranoid Delusions, „Journal of Abnormal Psychology” 2015, vol. 124, no. 3, s. 519–531.
Google Scholar
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
Google Scholar
Ziembiński Z., Logika praktyczna, Warszawa 1987.
Google Scholar
Засурский Я.И., Тенденции функционирования СМИ в современной структуре российского общества, [w:] Средства массовой информации России, ред. М.И. Алексеева, Л.Д. Болотова, Е.Л. Вартанова и др., Москва 2008, s. 3–53.
Google Scholar
Лаптева O., Русский разговорный синтаксис, Москва 1976.
Google Scholar
Ухванова-Шмыгова И.Ф., Газета – аудитория: типология речевого взаимодействия (на материале белорусской печати), [w:] Методология исследований политического дискурса. Актуальные проблемы содержательногоанализа общественно-политических текстов, I, ред. И.Ф. Ухванова--Шмыгова, Минск 1998, s. 186–200.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.