„Dziady" directed by Kazimierz Dejmek – an attempt at demythologisation

Autor

  • Natalia Popłonikowska Department of Literature and the Traditions of Romanticism, Institute of Polish Philology, Faculty of Philology, University of Lodz, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.44.05

Słowa kluczowe:

Dziady, Adam Mickiewicz, Kazimierz Dejmek, March 1968, Polish theatre

Abstrakt

The author of the article attempts to recreate the famous staging of Dziady directed by Kazimierz Dejmek, in order to demystify the spectacle. The performance is analysed in terms of art, taking into account the political situation (March 1968). In order to establish the facts, the author uses an assistant’s script, the recollections of the witnesses of the release of Dziady and fragments of the performance. The reconstruction of the staging enabled the researcher to conclude that it was artistically valuable, but it was the political situation at the time that played the most important role in popularising that interpretation of the drama.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Fik M., Kultura Polska po Jałcie. Kronika lat 1944–1981, Warsaw 1991.
Google Scholar

Grochowska M., “Tam cię zmielą jak w młynku do kawy”, Gazeta Wyborcza, 2004, issue 172, pp. 18–20.
Google Scholar

Holoubek G., Dziewulska M., “O Dziadach Dejmka”, Teatr, 1999, issue 5, pp. 9–10.
Google Scholar

Kamiński Ł., Dziady; http://www.marzec1968.pl/wai/m68/797/6959/Dziady.html (accessed on: 18.02.2013).
Google Scholar

Kamiński Ł., Praska wiosna; http://www.marzec1968.pl/wai/m68/797/6962/Praska_wiosna.html?- search=569592 (accessed on: 27.02.2013).
Google Scholar

Kamiński Ł., Protesty studenckie, http://www.marzec1968.pl/wai/m68/797/6964/Protesty_studenckie.html (accessed on: 18.02.2013).
Google Scholar

Kuligowska-Korzeniewska A., Teatr Kazimierza Dejmka, Łódź 2010.
Google Scholar

Majchrowski Z., Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza, Gdańsk 1998.
Google Scholar

Mazur K., no title, http://www.teatr-pismo.pl/archiwalna/index.php?sub=archiwum&f=pokaz&nr=492&pnr=32 (accessed on: 18.02.2013).
Google Scholar

Pawlicki A., Kompletna szarość. Cenzura w latach 1965–1972. Instytucja i ludzie, Warsaw 2001.
Google Scholar

Pielużek G., “Sceniczne dzieje Dziadów (Próba podsumowania)”, Warsztaty Polonistyczne, 1998, issue 1, p. 61-68.
Google Scholar

Pielużek G., http://www.archiwum.kurierlubelski.pl/module-dzial-printpub-tid-9-pid-50046.html (accessed on: 18.02.2013).
Google Scholar

Raszewska M., Teatr Narodowy 1949–2004, Warsaw 2005.
Google Scholar

Wnuczyńska J., Aniołowie w III części „Dziadów” Adama Mickiewicza i w teatralnych realizacjach dramatu XX wieku, Krakow 2007.
Google Scholar

Opublikowane

2018-02-08

Jak cytować

Popłonikowska, N. (2018). „Dziady" directed by Kazimierz Dejmek – an attempt at demythologisation. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 44(6), 73–88. https://doi.org/10.18778/1505-9057.44.05