The Film Puppet – Research Perspectives. Reflections Based on Selected Puppet Productions Created at the “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Łódź
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.69.14Keywords:
film puppet, stop-motion animation, puppet animation, animated film, Studio of Small Film Forms “Se-Ma-For”, Polish animated filmAbstract
This article on the film puppet builds a methodological bridge between the “production-oriented” approach in film studies and Howard Becker’s qualitative sociology of art. Examined through the lens of the film puppet, the social world of animated art emerges as a space of competing creative concepts, analyzed as philosophies of puppet creation reflected in individual directorial practices. Using terminology proposed by Paul Wells, a British historian of animation, the film puppet is explored in two “states of matter”: as a pre-film object (a three-dimensional material selected to construct or “perform” the puppet) and as a film object (the tangible puppet featured before the film camera).
The term puppet philosophy refers to a director’s effort to reveal the “inner life of the object” during the creative process. Through selected examples, the article demonstrates how significantly a director and their philosophy of puppet creation influence the final form of a stop-motion animated film. Puppet philosophies at the “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms reflected the economic, organizational, and technical conditions under which the film puppets were created and their makers worked.
The micro-scale of work on individual puppets provides insights into the production process of puppet animation films at the “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms from 1946 to the late 1960s.
Downloads
References
Adamczak Marcin, Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014.
Google Scholar
Beck Jerry, Sztuka animacji: od ołówka do piksela: historia filmu animowanego, przeł. E. Romkowska, A. Kołodyński, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2006.
Google Scholar
Becker Howard Saul, Art Worlds, wyd. 2, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 2008.
Google Scholar
Buchan Suzanne, The Animated Spectator: Watching the Quay Brothers Worlds, [w:] S. Buchan, Animated Worlds, John Libbey Publishing, London 2006.
Google Scholar
Ciszewska Ewa, Materialne warunki wytwarzania konwencji filmu lalkowego w Polsce. Działalność Ryszarda Potockiego i Zenona Wasilewskiego w latach 1945–1950 jako architektów Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi, „Pleograf. Historyczno-filmowy kwartalnik Filmoteki Narodowej” 2023, nr 4, s. 6-31. https://doi.org/10.56351/PLEOGRAF.2023.4.01 [dostęp: 01.12.2024].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.56351/PLEOGRAF.2023.4.01
Ciszewska Ewa, Hofelmajer-Roś Agata, Pabiś-Orzeszyna Michał, Szul Szymon, Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8331-647-5
Ciszewska Ewa, Skopal Pavel, Večeřa Michal, Urbanized Functionality in the Production of Animated Films: Czechoslovak and Polish Film Studios, 1945–1960, “JCMS – Journal of Cinema and Media Studies” 2025, w druku.
Google Scholar
Chybowska Maria, Kukiełkowe kłopoty. Jak powstają najmniejsze gwiazdy ekranu, „Gazeta Filmowców” 1947, nr 2(3).
Google Scholar
Giżycki Jerzy, Droga do filmu animowanego. Mówi Stefan Schabenbeck, „Kino” 1969, nr 6, s. 41–45.
Google Scholar
Gorządek Agata, Zapomniana książka. Poza Kadrem. Analiza procesu powstawania filmu lalkowego [praca doktorska], Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej PWSFTViT w Łodzi, Łódź 2020.
Google Scholar
Hasło Jerzy Zaruba na portalu https://culture.pl [dostęp: 22.12.2023].
Google Scholar
Hendrykowski Marek, Schody, „Magazyn Filmowy SFP” 2022, nr 06, s. 70-71.
Google Scholar
Mask Deirdre, Adresy. Co mówią nam o tożsamości, statusie i władzy, przeł. Agnieszka Wilga, Znak Litera Nova, Kraków 2022.
Google Scholar
Oddział Filmów Kukiełkowych w nowej siedzibie, „Film” 1953, nr 20(233).
Google Scholar
Szeflińska-Szymanek Edwarda Mirosława, Monografia Tuszyna od 1416 do 1966, Stowarzyszenie „Kocham Tuszyn”, Tuszyn 2022.
Google Scholar
Wells Paul, Chair Tales: Object and Materiality in Animation, „Alphaville: Journal of Film and Screen Media”, No. 8, 2014, Loughborough University. https://doi.org/10.33178/alpha.8.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33178/alpha.8.01
Will J[…], W czarodziejskiej pracowni, „Dziennik Łódzki” 1946, nr 324(511), s. 3.
Google Scholar
Archiwum Państwowe w Łodzi, zespół Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For”, sygn. 19430.
Google Scholar
Archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Ryszard Potocki. Archiwalia, sygn. A4.
Google Scholar
Archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Zenon Wasilewski. Archiwalia, sygn. A-62.
Google Scholar
Archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, 5 minut dla zdrowia, sygn. Scenariusze i umowy filmów objęte prawem autorskim, 1959.
Google Scholar
Zbiory Działu Widowisk Lalkowych Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi.
Google Scholar
Zbiory Muzeum Kinematografii w Łodzi.
Google Scholar
Zbiory online – Muzeum Kinematografii w Łodzi, http://mklonline.wbsi.pl/card/mkl-fa-1098/ [dostęp: 24.12.2023].
Google Scholar
Zbiory prywatne Teresy Puchowskiej-Sturlis.
Google Scholar
Wywiad z Jerzym Podgórskim przeprowadzony w 2021 roku, ASAFGŁ, sygnatura SMFF_0009, w: Ewa Ciszewska, Szymon Szul, Animation workers from “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz (dataset), https://repozytorium.uni.lodz.pl/handle/11089/52081
Google Scholar
Wywiad z Teresą Puchowską-Sturlis przeprowadzony w 2021 roku, ASAFGŁ, sygnatura SMFF_0017, w: Ewa Ciszewska, Szymon Szul, Animation workers from “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz (dataset), https://repozytorium.uni.lodz.pl/handle/11089/52081
Google Scholar
Wywiad ze Stefanem Schabenbeckiem przeprowadzony w 2022 i 2023 roku, ASAFGŁ, sygnatura SMFF_0029, Ewa Ciszewska, Szymon Szul, Animation workers from “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz (dataset), https://repozytorium.uni.lodz.pl/handle/11089/52081
Google Scholar
Wywiad ze Stefanem Schabenbeckiem przeprowadzony przez Agatę Hofelmajer-Roś i Szymona Szula w dniu 27 listopada 2023.
Google Scholar
5 minut dla zdrowia, reż. Zenon Wasilewski, Polska 1959.
Google Scholar
Co wiemy o Popielu, reż. Janina Hartwig, Polska 1963.
Google Scholar
Kocmołuszek, reż. Edward Sturlis, Polska 1955.
Google Scholar
Kwartecik, reż. Edward Sturlis, Polska 1965.
Google Scholar
Manguar, reż. Edward Sturlis, Polska 1961.
Google Scholar
Nowy Guliwer, reż. Aleksander Ptuszko, ZSRR 1935.
Google Scholar
Olimpiada, reż. Lidia Hornicka, Polska 1961.
Google Scholar
Pan Piórko śni, reż. Zenon Wasilewski, Polska 1949.
Google Scholar
Paweł i Gaweł, reż. Ryszard Potocki, Polska 1947.
Google Scholar
Piotruś i wilk, reż. Suzie Templeton, Polska, Wielka Brytania 2006.
Google Scholar
Pechowy bokser, reż. Zenon Wasilewski, Polska 1946.
Google Scholar
Schody, reż. Stefan Schabenbeck, Polska 1968.
Google Scholar
Świat w operze, reż. Jerzy Kotowski, Polska 1966.
Google Scholar
Wet za Wet, reż. Zenon Wasilewski, Polska 1949.
Google Scholar
Za króla Krakusa, reż. Zenon Wasilewski, Polska 1947.
Google Scholar
Zmiana warty, reż. Halina Bielińska, Włodzimierz Haupe, Polska 1958.
Google Scholar
Życiorys, reż. Edward Sturlis, Polska 1971.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

