Young Poland in a “cloud of unknowing”. Notes on early modernist nihilologies
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.33.04Keywords:
nihilism in literature, poetry of Young Poland, unknowableAbstract
The article presents interpretations of various manifestations of “negative cognition” (apophatic) in the literature of early modernism (Young Poland). Negative cognition (which has a rich tradition and dates back to ancient times) on the threshold of modernity, emerged as a response to the crisis of scientist and religious awareness. Found in works by Tadeusz Miciński, Kazimierz Przerwa Tetmajer, Bolesław Leśmian, Jerzy Hulewicz, it takes many forms: from agnosticism, through diverse approaches to the category of “Mystery” to the principle of silence as evidence of belief in the inability to express not only the Transcendence, but any knowledge of reality. The author examines the issue of “the unknowable” in three thematic areas: the subject (I), God, and the world. The final part of the paper contains reflections on silence as the equivalent of shouting, significant for expressionism.
Downloads
References
Antoniuk Mateusz, „Kultura małomówna” Stanisława Lacka. W kręgu młodopolskiej świadomości mowy i milczenia (S. Lack, S. Wyspiański, M. Komornicka, T. Miciński, J. Wroczyński), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
Google Scholar
Apokryf Jana, w: G. Quispel, Gnoza, przeł. B. Kita, Pax, Warszawa 1988, s. 70–72.
Google Scholar
Asnyk Adam, Poezje zebrane, Algo, Toruń 2000.
Google Scholar
Bachelard Gaston, Chwila poetycka i chwila metafizyczna, przeł. H. Chudak, „Poezja” 1977, nr 1, s. 14–18.
Google Scholar
Badowska Katarzyna, „Godzina cudu”. Miłość i erotyzm w twórczości Stanisława Przybyszewskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.
Google Scholar
Barrow John Davis, Książka o niczym, przeł. Ł. Lamża, Copernicus Center Press, Kraków 2015.
Google Scholar
Bocheński Tomasz, Określenie nicości w „Dziejbie leśnej”, w: Twórczość Bolesława Leśmiana. Studia i szkice, red. T. Cieślak i B. Stelmaszczyk, Universitas, Kraków 2000, s. 201–215.
Google Scholar
Bolewski Jacek SJ, Praca kontemplacyjna w „Obłoku niewiedzy”, w: tenże, Nic jak Bóg. Postacie iluminacji Wschodu i Zachodu, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1992, s. 67–78.
Google Scholar
Borges Jorge Luis, Fikcje, przeł. A. Sobol-Jurczykowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1972.
Google Scholar
Brzozowski Stanisław, Cyprian Norwid. Próba, w: tenże, Komentarze poetyckie, wybór i wstęp M. Wyka, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001, s. 63–65.
Google Scholar
Burek Tomasz, Janusowe oblicze modernizmu, „Teksty” 1976, nr 6, s. 55–78.
Google Scholar
Cieślak Tomasz, Bóg i świat w poezji Bolesława Leśmiana, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteriaria Polonica” 1998, z. 1, s. 25–53.
Google Scholar
Czabanowska-Wróbel Anna, „Na liściu pisać muszę…” O poezji Józefa Jedlicza, [wstęp do:] J. Jedlicz, Utwory wybrane, oprac. A. Czabanowska-Wróbel, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1997, s. 5–54.
Google Scholar
Czaja Dariusz, Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Google Scholar
Filipkowska Hanna, Z problematyki mitu w literaturze Młodej Polski, w: Problemy literatury polskiej lat 1890–1939, seria I, pod red. H. Kirchner i Z. Żabickiego, Instytut Badań Literackich PAN, Wrocław 1972, s. 77–105.
Google Scholar
Flis-Czerniak Elżbieta, „Jam jest Gorgona, – kochanku mych łon”. Meduza w twórczości Tadeusza Micińskiego, w: Ateny. Rzym. Bizancjum. Mity śródziemnomorza w kulturze XIX i XX wieku, red. J. Ławski i K. Korotkich, Trans Humana, Białystok 2008, s. 669–683.
Google Scholar
Floryńska-Lalewicz Hanna, „Lucyferyzm chrystusowy” Tadeusza Micińskiego (1873–1918), „Euhemer” 1976, nr 3, s. 51–61.
Google Scholar
Friedrich Hugo, Struktura nowoczesnej liryki. Od połowy XIX do połowy XX wieku, przeł. E. Feliksiak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1978.
Google Scholar
Głowiński Michał, Poezja przeczenia, w: tenże, Zaświat przedstawiony, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981, s. 279–291.
Google Scholar
Graef Hilda, Siedmiobarwna tęcza, przeł. S. Wilkowski, Pax, Warszawa 1966.
Google Scholar
Gutowski Wojciech, Chrystus Stanisława Brzozowskiego, w: Stanisław Brzozowski. Powroty, red. D. Trześniowski, „Radomskie Monografie Filologiczne” 2013, nr 1 (2), s. 7–35.
Google Scholar
Gutowski Wojciech, Gnostyczne światy Młodej Polski, w: Gnoza, gnostycyzm, literatura, red. B. Sienkiewicz, M. Dobkowski, A. Jocz, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2012, s. 72–96.
Google Scholar
Gutowski Wojciech, Granice: „mocne”, „ostre” czy zanikające? Młoda Polska – w splątanej tkaninie stuleci, w: Literackie zmierzchy dziewiętnastowieczności, red. S. Brzozowska i A. Mazur, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013, s. 11–33.
Google Scholar
Gutowski Wojciech, Między antyidyllą a inicjacją. O „Ziemi dziewiczej” Leopolda Staffa, w: tenże, Między inicjacją a nicością. Studia i szkice o literaturze modernizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, s. 466–486.
Google Scholar
Gutowski Wojciech, Miłość śmierci i energia rozkładu. O młodopolskiej wyobraźni nekrofilskiej, w: W. Gutowski, Konstelacja Przybyszewskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 200–250.
Google Scholar
Gutowski Wojciech, Młodopolskiej poezji kłopoty z nieskończonością (Kazimierz Tetmajer, Leopold Staff, Tadeusz Miciński), w: Przekleństwo i harmonia nieskończonego. Z zagadnień literatury Młodej Polski i epok późniejszych, red. K. Badowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 13–67.
Google Scholar
Gutowski Wojciech, Wprowadzenie do Xięgi Tajemnej, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002.
Google Scholar
Gutowski Wojciech, Z próżni nieba ku religii życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001.
Google Scholar
Hadot Pierre, Apofatyzm i teologia negatywna, w: tenże, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, przeł. P. Domański, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003, s. 239–252.
Google Scholar
Heidegger Martin, Przyczynki do filozofii (Z wydarzania), przeł. B. Baran i J. Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1996.
Google Scholar
Jedlicz Jerzy, Utwory wybrane, oprac. A. Czabanowska-Wróbel, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1997.
Google Scholar
Hulewicz Jerzy, Aruna. Dramatu zjawy trzy, „Zdrój”, Poznań 1922.
Google Scholar
Hulewicz Jerzy, Chór Chórów, „Zdrój” 1919 (listopad), t. IX, z. 3.
Google Scholar
Hulewicz Jerzy, Do Świętego Buntownika, „Zdrój” 1918 (kwiecień), t. III, z. 1.
Google Scholar
Hulewicz Jerzy, Duch wieczny rewolucjonista, „Zdrój” 1919 (luty), t. VI, z. 3–4, s. 58–59.
Google Scholar
Hulewicz Jerzy, Ego eimi. O Ewangeljey Jezu Chrysta według spisania Janowego rzecz w Duchu uyźrzana, „Zdrój”, Kościanki 1921.
Google Scholar
Hulewicz Jerzy, Joachim Achim. Dramat w trzech zjawach, [s.n.], Kościanki 1922.
Google Scholar
Hulewicz Jerzy, Kain, „Zdrój”, Poznań 1920.
Google Scholar
Hulewicz Jerzy, Na marginesie „Zdroju” „Zdrój” 1919 (kwiecień), t. VI, z. 6, s. 2–3.
Google Scholar
Jocz Artur, Przypadek „osy rozbójniczej”. Rozważania o gnostycyzmie i neognozie w literaturze polskiej przełomu XIX i XX wieku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2009.
Google Scholar
Kalinowska Maria, Mowa i milczenie. Romantyczne antynomie samotności, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1989.
Google Scholar
Kasprowicz Jan, Dies irae, w: tenże, Pisma zebrane. Utwory literackie, t. 4, oprac. R. Loth, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984.
Google Scholar
Kaźmierczak Zbigniew, Paradoks i zbawienie. Antropologia mistyczna Mistrza Eckharta i Jana od Krzyża, Trans Humana, Białystok 2009.
Google Scholar
Kołakowski Leszek, Damazjos i dwa rodzaje nicości, w: tenże, Horror metaphysicus, Res Publica, Warszawa 1999, s. 55–62.
Google Scholar
Komornicka Maria, Utwory poetyckie, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996.
Google Scholar
Korab-Brzozowski Wincenty, Utwory zebrane, oprac. M. Stala, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980.
Google Scholar
Kralkowska-Gątkowska Krystyna, „Requiem aeternam” Stanisława Przybyszewskiego jako kontrpalingeneza, w: Między krytyką a prozą artystyczną pozytywizmu i modernizmu, red. H. Bursztyńska, Uniwersytet Śląski, Katowice 1988, s. 102–119.
Google Scholar
Krzyk i ekstaza. Antologia polskiego ekspresjonizmu, oprac, J. Ratajczak, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1987.
Google Scholar
Kuźma Erazm, O poetyce negatywnej, w: Poetyka bez granic, red. W. Bolecki i W. Tomasik, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1995, s. 41–52.
Google Scholar
Kuźma Erazm, Z problemów świadomości literackiej i artystycznej ekspresjonizmu w Polsce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.
Google Scholar
Leeuw Gerardus van der, Fenomenologia religii, przeł. J. Prokopiuk, Książka i Wiedza, Warszawa 1978.
Google Scholar
Leszczyński Edward, Wybór poezji, oprac. H. Filipkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1988.
Google Scholar
Leśmian Bolesław, Poezje zebrane, oprac. J. Trznadel, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2010.
Google Scholar
Leśmian Bolesław, Szkice literackie, oprac J. Trznadel, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2011.
Google Scholar
Literatura wobec niewyrażalnego, red. W. Bolecki i E. Kuźma, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 1998.
Google Scholar
Ławski Jarosław, Wyobraźnia lucyferyczna. Szkice o poemacie Tadeusza Micińskiego „Niedokonany. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni”, Instytut Filologii Polskiej Filii Uniwersytetu Warszawskiego, Białystok 1995.
Google Scholar
Łosski Vladimir, Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego, przeł. M. Sczaniecka, Pax, Warszawa 1989.
Google Scholar
Maeterlinck Maurycy, Milczenie, w: tenże, Skarb ubogich, przeł. F. Mirandola, Wydawnictwo Polskie, Lwów–Poznań 1926 [pierwodruk franc. 1896].
Google Scholar
Manikowski Maciej, Pierwsza Zasada, świat stworzony i drogi poznania. Psudo-Dionizy Areopagita – jego filozofia i teologia, Wydawnictwo Aureus, Kraków 2006.
Google Scholar
Marchal Bertrand, Problem Boga. Konteksty twórczości Stéphane’a Mallarmégo, przeł. P. Śniedziewski, „Pamiętnik Literacki” 2007, z. 4, s. 73–84.
Google Scholar
Marion Jean-Luc, Bóg bez bycia, przeł. M. Frankiewicz, Znak, Kraków 1996.
Google Scholar
Matuszek Gabriela, Przybyszewski i demony wczesnej nowoczesności, w: taż, Maski i demony wczesnego modernizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014, s. 277–295.
Google Scholar
McGinn Bernard, McGinn Patricia Ferris, Wiedza w niewiedzy. Pseudo-Dionizy Areopagita, w: ciż, Mistycy wczesnochrześcijańscy. Wizje Boga u mistrzów duchowych, przeł. E.E. Nowakowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 131–144.
Google Scholar
Miciński Tadeusz, Fundamenty Nowej Polski, w: tenże, Do źródeł duszy polskiej, Księgarnia H. Altenberga, Lwów 1906, s. 131–180.
Google Scholar
Miciński Tadeusz, Mené-Mené-Thekel-Upharisim. Quasi una phantasia, Dom Książki Polskiej, Warszawa 1931.
Google Scholar
Miciński Tadeusz, Niedokonany. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni, w: tenże, Poematy prozą, oprac. W. Gutowski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1985, s. 71–130.
Google Scholar
Miciński Tadeusz, Nietota. Księga tajemna Tatr, Dom Wydawniczy tCHu, Warszawa 2004.
Google Scholar
Miciński Tadeusz, Walka o Chrystusa, wstęp, opracowanie tekstu i przypisy M. Bajko, Stowarzyszenie Trans-Humana, Białystok 2011.
Google Scholar
Miciński Tadeusz, Wybór poezji, oprac. W. Gutowski, Universitas, Kraków 1999.
Google Scholar
Miciński Tadeusz, Xiądz Faust, oprac. W. Gutowski, Universitas, Kraków 2008.
Google Scholar
Mikołaj z Kuzy, O oświeconej niewiedzy, przeł. I. Kania, Znak, Kraków 1997.
Google Scholar
Miłosz Czesław, Od początku tamtego stulecia, „Rzeczpospolita” 23–24 marca 2002, nr 71.
Google Scholar
Miłosz Czesław, Wiersze wszystkie, Znak, Kraków 2011.
Google Scholar
Muck Otto, Metafizyka transcendentalna i racjonalność światopoglądu, przeł. D. Oko, „Logos i Ethos” 2011, nr 1, s. 7–24.
Google Scholar
Nietzsche Fryderyk, Wiedza radosna, przeł. L. Staff, nakł. J. Mortkowicza, Warszawa 1910–1911.
Google Scholar
Novalis, Kwietny pył, w: tenże, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty, przeł. J. Prokopiuk, Czytelnik, Warszawa 1984, s. 90–121.
Google Scholar
Nycz Ryszard, „Wyrażanie niewyrażalnego” w literaturze nowoczesnej, w: tenże, Literatura jako trop rzeczywistości, Universitas, Kraków 2001, s. 17–49.
Google Scholar
Obłok niewiedzy, przeł. W. Unolt, W Drodze, Poznań 1986.
Google Scholar
Ostrowska Bronisława, Poezje wybrane, oprac. A. Wydrycka, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1999.
Google Scholar
Pilch Urszula, Kto jestem? O podmiocie w poetyckim dwugłosie Słowacki – Miciński, Księgarnia Akademicka, Kraków 2010.
Google Scholar
Piórczyński Józef, Absolut – Człowiek – Świat. Studium myśli Jakuba Böhmego i jej źródeł, PWN, Warszawa 1991.
Google Scholar
Piórczyński Józef, Mistrz Eckhart. Mistyka jako filozofia, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław 1997.
Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska Maria, Kazimierz Tetmajer – metafizyk, w: Poezja Kazimierza Tetmajera. Interpretacje, red. A. Czabanowska-Wróbel, P. Próchniak, M. Stala, Księgarnia Akademicka, Kraków 2003, s. 7–18.
Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska Maria, Pustka – otchłań – pełnia. Ze studiów nad młodopolską symboliką inercji i odrodzenia, w: taż, Somnambulicy – dekadenci – herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1985, s. 29–78.
Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska Maria, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975.
Google Scholar
Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2000.
Google Scholar
Prokop Jerzy, Konkwistador na morzach mroku, [wstęp do:] T. Miciński, Poezje, oprac. J. Prokop, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980, s. 5–33.
Google Scholar
Prokopiuk Jerzy, Trzy drogi gnozy, w: Oblicza gnozy, red. E. Przybył, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2000, s. 35–54.
Google Scholar
Próchniak Paweł, „Christus verus Luciferus”. Fundamenty apofatycznej wyobraźni, w: tenże, Pęknięty płomień. O pisarstwie Tadeusza Micińskiego, Wydawnictwo KUL, Lublin 2006, s. 47–391.
Google Scholar
Przesmycki Zenon (Miriam), Maurycy Maeterlinck. Stanowisko jego w literaturze belgijskiej i powszechnej, (pierw. 1891) w: tenże, Wybór pism krytycznych, oprac. E. Korzeniewska, t. 1, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1967, s. 247–376.
Google Scholar
Przesmycki Zenon (Miriam), Wybór poezji, oprac. T. Walas, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1982.
Google Scholar
Przybyszewski Stanisław, Na drogach duszy. Gustav Vigeland, w: tenże, Synagoga szatana i inne eseje, przeł. i oprac. G. Matuszek, Oficyna Literacka, Kraków 1995, s. 126–157.
Google Scholar
Przybyszewski Stanisław, O „nową” sztukę, w: tenże, Wybór pism, oprac. R. Taborski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1966, s. 149–159.
Google Scholar
Przybyszewski Stanisław, Requiem aeternam, w: tenże, Wybór pism, oprac. R. Taborski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1966, s. 37–84.
Google Scholar
Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne. Imiona Boskie. Teologia mistyczna. Listy, przeł. M. Dzielska, Znak, Kraków 1997.
Google Scholar
Ratajczak Jerzy, Jerzego Hulewicza: „Kain” ekspresjonistów, w: tenże, Zagasły „brzask epoki”. Szkice z dziejów czasopisma „Zdrój” 1917–1922, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1980, s. 244–283.
Google Scholar
Robinson John, Spór o uczciwość wobec Boga. Wybór tekstów, przeł. A. Morawska, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 1966.
Google Scholar
Rudzińska Kamila, Artysta wobec kultury. Dwa typy autorefleksji literackiej; ekspresjoniści „Zdroju” i Witkacy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1973.
Google Scholar
Sandauer Artur, Poezja twórczych potęg natury, w: Studia o Leśmianie, red. M. Głowiński, J. Sławiński, Warszawa 1971, s. 7–14.
Google Scholar
Sandauer Artur, Samobójstwo Mitrydatesa, w: tenże, Liryka i logika, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971.
Google Scholar
Schopenhauer Arthur, Świat jako wola i przedstawienie, przeł. J. Garewicz, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar
Schuback Maria Sá Cavalcante, Pochwała nicości. Eseje o hermeneutyce filozoficznej, przeł. L. Neuger, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
Google Scholar
Skarga Barbara, Teologia negatywna a człowiek, „Kwartalnik Filozoficzny” 1998, z. 4, s. 5–20.
Google Scholar
Słowacki Juliusz, Krąg pism mistycznych, oprac. A. Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Kraków 1982.
Google Scholar
Stachewicz Krzysztof, Milczenie wobec dobra i zła. W stronę etyki sygetycznej i apofatycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny, Poznań 2012.
Google Scholar
Staff Leopold, Poezje zebrane, t. 1, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1967.
Google Scholar
Stala Marian, Jam jest miejsce spotkania. Duch, dusza i ciało w poetyckiej antropologii Leśmiana, w: tenże, Trzy nieskończoności: o poezji Adama Mickiewicza, Bolesława Leśmiana i Czesława Miłosza, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001, s. 85–109.
Google Scholar
Stala Marian, Człowiek z właściwościami. (W kręgu antropologicznej problematyki Młodej Polski), w: Stulecie Młodej Polski, studia pod red. M. Podrazy-Kwiatkowskiej, Universitas, Kraków 1995, 135–152.
Google Scholar
Stelmaszczyk Barbara, Istnieć w dwoistym świecie… Model człowieka i obrazy Boga w poezji Bolesława Leśmiana, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
Google Scholar
Taylor Charles, Epifanie modernizmu, w: tenże, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. przekł. zbior., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 837–909.
Google Scholar
Tetmajer Kazimierz Przerwa, Poezje, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1980.
Google Scholar
Walas Teresa, Dynamika wewnętrzna światopoglądu Młodej Polski, w: Porównania. Studia o kulturze modernizmu, red. R. Zimand, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983, s. 9–31.
Google Scholar
Walas Teresa, Kryzys wartości: nicość jako wartość, w: taż, Ku otchłani (dekadentyzm w literaturze polskiej 1890–1905), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986, s. 170–195.
Google Scholar
Walicki Andrzej, W kręgu konserwatywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianofilstwa, PWN, Warszawa 1964
Google Scholar
Welte Bernhard, Filozofia religii, przeł. G. Sowiński, Znak, Kraków 1996.
Google Scholar
Werner Mateusz, Wobec nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy, Sic!, Warszawa 2009.
Google Scholar
Włodarczyk Jarosław, Tetmajerowskie credo – o wierszu „Ta trawa, której nikt nie kosi…”, w: Poezja Kazimierza Tetmajera. Interpretacje, red. A. Czabanowska-Wróbel, P. Próchniak, M. Stala, Księgarnia Akademicka, Kraków 2003, s. 91–101.
Google Scholar
Wokół nihilizmu, red. G. Sowiński, Wydawnictwo „A”, Warszawa 2001.
Google Scholar
Woźniak-Łabieniec Marzena, Leśmianowska „ontologia” nicości, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 1998, z. 1, s. 55–81.
Google Scholar
Woźniak-Łabieniec Marzena, Lot ku nicości. „Eliasz”, w: Poezje Bolesława Leśmiana. Interpretacje, pod red. B. Stelmaszczyk i T. Cieślaka, Universitas, Kraków 2000, s. 89–105.
Google Scholar
Woźniak-Łabieniec Marzena, Niebytu wycieruch; o leśmianowskim poecie nicości, „Prace Polonistyczne” 1996, z. 51, s. 113–128.
Google Scholar
Wyka Kazimierz, Modernizm polski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1959.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.