Znaczenie praktyki dla badacza kultury cyfrowej

Autor

  • Anna Paprzycka Mgr, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa, Instytut Teatru i Sztuki Mediów, Zakład Performansu i Sztuki Mediów, ul. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań https://orcid.org/0000-0003-1340-6088

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.60.05

Słowa kluczowe:

humanistyka, nauki ścisłe, trzecia kultura, medialab

Abstrakt

Celem artykułu jest określenie kształtującego się nowego wizerunku humanisty badającego kulturę cyfrową. W artykule omówione zostało znaczenie praktyki dla prowadzenia badań nad cyfrową kulturą. Postawiono w nim pytania o to, czy chcąc opisywać współczesny świat należy posiadać techniczne kompetencje w sferze kultury cyfrowej i jakie korzyści mogą one przynieść humanistom. Ta problematyka zestawiona została z teorią trzeciej kultury Charlesa Percy’ego Snowa. Zaprezentowano tu również sylwetki badaczy reprezentujących różne strategie łączenia praktyki z teorią, takich jak: Lev Manovich, Alexander R. Galloway, Jan Stasieńko czy Mirosław Filiciak. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, czy praktyczne kompetencje w sferze kultury cyfrowej mogą być remedium na postępujący kryzys humanistyki.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anna Paprzycka - Mgr, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa, Instytut Teatru i Sztuki Mediów, Zakład Performansu i Sztuki Mediów, ul. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań

Anna Paprzycka, mgr, Doktorantka w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów na Wydziale Antropologii i Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członkini Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanities/Art/Technology Research Center. Interesuje się społecznymi aspektami oprogramowania. Przygotowuje pracę doktorską pod tytułem Software jako narzędzie kontroli i oporu. Prowadzi warsztaty z kreatywnego programowania i podstaw elektroniki. Autorka instalacji interaktywnych Ping Sensors, EMMET, Well-Tempered.

Bibliografia

Braidotti Rosi, Po człowieku, przeł. Joanna Bednarek, Aleksander Kowalczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2014.
Google Scholar

Drenda Olga, Kuratorzy są bezradni wobec C++ (wywiad z Pawłem Janickim), http://www.dwutygodnik.com/artykul/5909-kuratorzy-sa-bezradni-wobec-c.html [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Drygalska Ewa, Marjanowska Anna, Software studies – co to takiego? (wywiad z Janem Argasińskim), http://www.miesiecznik.znak.com.pl/software-studies-co-to-takiego/ [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Filiciak Mirosław, Zajrzeć pod powierzchnię ekranu, „Kultura Popularna” 2008, nr 4 (22), s. 15–18.
Google Scholar

Filiciak Mirosław, Tarkowski Alek, Medialab – instrukcja obsługi, w: Medialab. Instrukcja obsługi, red. Mirosław Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska, Fundacja Ortus, Chrzcielice 2011.
Google Scholar

Fuller Matthew, How to be a Geek, Polity Press, Cambridge, Mass. 2017.
Google Scholar

Halawa Mateusz, Ręce ubrudzone kodem (wywiad z Alexandrem R. Gallowayem), „Kultura popularna” 2008, nr 4 (22), s. 19–22.
Google Scholar

Internet, media, kulturoznawstwo, pasja (wywiad z Mirosławem Filiciakiem), https://www.swps.pl/miroslaw-filiciak [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Kittler Friedrich, Technologies of Writing/Rewriting Technology, „New Literary History” 1996, nr 27 (4), s. 731–742.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/nlh.1996.0049

LEM w Collegium Maius, http://zycie.amu.edu.pl/nauka/lem-w-collegium-maius [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Manovich Lev, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2001.
Google Scholar

Manovich Lev, Software Takes Command, Bloomsbury, New York 2013.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5040/9781472544988

Medialab Chrzcielice – obóz Kultury 2.0, https://www.dwutygodnik.com/artykul/1465-medialab-chrzelice--oboz-kultury-20.html [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Nacher Anna, Cyfrowa humanistyka. Na styku sztuki, nauki i technologii, „Czas Kultury” 2015, nr 2, s. 20–26.
Google Scholar

Robot Sophia otrzymuje obywatelstwo Arabii Saudyjskiej, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/robot-sophia-otrzymuje-obywatelstwo-arabii-saudyjskiej [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Składanek Marcin, Meta-design. Strategie, narzędzia i wspólnoty kreatywne na przykładzie Processing, w: Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, red. Anna Maj, Michał Derda-Nowakowski, Wydawnictwo Naukowe ExMachina, Katowice 2009, s. 251–264.
Google Scholar

Składanek Marcin, Sztuka generatywna – obrazy kodu. Kilka przybliżeń, w: Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, red. Ryszard Waldemar Kluszczyński, Dagmara Rode, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 55–68.
Google Scholar

Słodownik Agnieszka, Medialab w Lublinie, https://www.dwutygodnik.com/artykul/2699-medialab-w-lublinie.html [dostęp: 19.09.2018].
Google Scholar

Snow Charles Percy, Dwie kultury, przeł. Tadeusz Baszniak, Pruszyński i S-ka, Warszawa 1999.
Google Scholar

Software Studies. A lexicon, red. Matthew Fuller, MIT Press, Cambridge, Mass. 2008.
Google Scholar

Szczeklik Andrzej, Dwie kultury, „PAUza Akademicka” 2009, nr 55, s. 1.
Google Scholar

Szota Michał, Magiczna sztuka programowania komputerów, „Kultura Popularna” 2008, nr 4 (22), s. 37–40.
Google Scholar

W stronę trzeciej kultury. Koegzystencja sztuki, nauki i technologii, red. Ryszard Waldemar Kluszczyński, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 2016.
Google Scholar

Whitmore Paul, Soft skills. Definition, behavioral model analysis, training procedures, National Technical Information Service, Springfield 1974.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-03-30

Jak cytować

Paprzycka, A. (2021). Znaczenie praktyki dla badacza kultury cyfrowej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 60(1), 79–91. https://doi.org/10.18778/1505-9057.60.05