Sens aktywności w Okolicach Sztuki – działo się na Strychu

Autor

  • Włodzimierz Adamiak Ph.D. in art, interior architecture, Lodz University of Technology, Institute of Architecture and Urban Planning

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.15

Słowa kluczowe:

Okolice Sztuki, Kultura Zrzuty, Strych

Abstrakt

Tekst jest komentarzem do zjawisk w polskiej sztuce współczesnej końca dwudziestego wieku. Stanowi relację „z pierwszej ręki” współuczestnika wydarzeń i gospodarza miejsca. Miejscem tym była prywatna pracowania autora, na strychu łódzkiej kamienicy w centrum miasta, w kręgu artystów tworzących sytuacje, spotkania, wydarzenia i obiekty, które ustanowiły Kulturę Zrzuty – zjawiska opisującego działalność artystów niezależnych od struktur państwa i oficjalnych mecenatów w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku. Analiza zdarzeń z obszaru „Okolic Sztuki” niezależnej stała się inspiracją do przemyśleń autora na temat kondycji artystów tworzących na Strychu w niezmiennym konflikcie między fizyczną i społeczną egzystencją, a wolnością w sztuce.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Włodzimierz Adamiak - Ph.D. in art, interior architecture, Lodz University of Technology, Institute of Architecture and Urban Planning

Włodzimierz Adamiak – Ph.D. in technical sciences in Architecture and Urban Planning. In 2014 received at the Faculty of Industrial Forms, Jan Matejko Academy of Fine Arts in Krakow, the title of Ph.D. Habilitated of art in the discipline of design arts. Appraiser of modern art. He studied at the Jan Matejko Academy of Fine Arts in Krakow and in 1982–1982 at University of Applied Art in Helsinki. He has been professionally associated with Łódź since 1972. Lecturer at the Institute of Architecture and Urban Planning, Lodz University of Technology, and at the Chair of Journalism and Social Communication, Faculty of Philology, University of Lodz. At the end of the 1970s, he made his own workshop available for cultural events (which later, during the Martial Law period, became the Strych gallery). He is the co-originator of Fundacja Ulicy Piotrkowskiej (1989). For many years, he was the Foundation’s board member, deputy president, and president in 2011–2015. Currently, he is the president of the Foundation’s Council. He is the co-originator, member of the Chapter and a juror of the Najlepsze Wnętrzne Roku [Best Interior of the Year] competition, which has been held for the last 25 years, and since 2007 he has been the juror of all editions of the Potęga Łodzi – Power of Łódź photo competition. He received awards (together with the urząd®miasta group) at national and international competitions. The most important ones include: 2nd International Architecture Biennale in Krakow in 1987 – 1st prize in the Exhibition and Grand Prix of the Biennale; Competition for a project for the modernisation of the Rubinstein alleyway in Łódź – 2nd award; Competition for a project for the modernisation of Piotrkowska St. – a joint 1st prize; National Competition for a Design for Adapting EC1, a CHP plant in Łódź, into the Energopolis Science and Education Centre – 1st award. Co-originator and co-author of the rules and regulations, and the juror of competitions: Ogólnopolski Konkurs Urbanistyczno-Architektoniczny Wielkomiejska Piotrkowska, Ogólnopolski Konkurs Architektoniczno-Plastyczny Piotrkowska Obiecana (for a design for the modernisation and equipping the street), Ogólnopolski Konkurs Architektoniczno-Plastyczny Łazienka dla Piotrkowskiej, Ogólnopolski Konkurs Architektoniczno-Plastyczny Kiosk dla Łodzi. He is the author several dozen articles, papers and presentations devoted to Łódź, mostly concerning the quality of the city’s public space, and selected problems of modern art.

Bibliografia

Ciesielska Jolanta, “Anioł w piekle (rzecz o Strychu)”, [in:] Co słychać: sztuka najnowsza, ed. M. Sitkowska, Warszawa 1989, pp. 203–208.
Google Scholar

Guc Jarek, “Cele są bez sensu! Koniec kultury celów!”, Facetpo40.pl, https://facetpo40.pl/wolne-mysli/cele-sa-bez-sensu-koniec-kultury-celow/ [accessed on: 21.05.2019].
Google Scholar

Kultura Zrzuty, http://www.kulturazrzuty.pl/ [accessed on: 21.05.2019].
Google Scholar

“Łatwiej było działać w grupie. Rozmowa z Zofią Łuczkom”, Dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/6135-latwiej-bylo-dzialac-w-grupie.html [accessed on: 21.05.2019]
Google Scholar

Nowina-Sroczyńska Ewa, Mistrzowie ostentacyjnych transgresji: Łódź Kaliska z antropologiem w tle, Łódź 2018.
Google Scholar

Nowina-Sroczyńska Ewa, “Uczty nomadów. Szkic do antropologicznej opowieści o Łodzi Kaliskiej”, Łódzkie Studia Etnograficzne 2007, vol. 46, pp. 167–179.
Google Scholar

Opublikowane

2020-09-30

Jak cytować

Adamiak, W. (2020). Sens aktywności w Okolicach Sztuki – działo się na Strychu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 58(3), 261–286. https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.15