Milczący sens horyzontu poznawczo-performatywnego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.14

Słowa kluczowe:

sens działania, sens życia, nieświadomy umysł, milcząca wiedza, horyzont poznawczo-performatywny

Abstrakt

Przedstawione w artykule rozważania wychodzą od opalizacji semantycznej sensu i znaczenia w polskim uzusie językowym, poczynając od podstawowych ujęć słownikowych i korpusowych, w których wskazana jest podmiotowa (subiektywna) dominanta sensu i przedmiotowa (obiektywna) dominanta znaczenia. Następnie przywołane są elementy dyskursu filozoficznego (J. Bocheński, J. Hartman, T. Komendziński), w których wyartykułowane są dodatkowe warunki sensu jako „sensu życia” i „sensu działania”, podkreślające podmiotowy i performatywny charakter sensu, szczególnie związany z frazą „sens życia”. Filozoficzny kontekst rozważań wspierają ustalenia nauk poznawczych odnoszące się do udziału nieświadomości i jej potencjału poznawczo-performatywnego, wprowadzonego za pomocą kategorii „umysłu nieświadomego” (L. Mlodinow) i „milczącej wiedzy” (M. Polanyi). W dalszej części rozważań poświęconych przede wszystkim koncepcji „horyzontu poznawczo-performatywnego” podkreślony jest dominujący udział nieuświadamianego wymiaru podmiotowej wiedzy o byciu i działaniu w świecie w sensotwórczej aktywności poznawczej i performatywnej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Mariusz Bartosiak - Ph.D. hab.; University of Lodz, Faculty of Philology, Chair of Journalism and Social Communication

Mariusz Bartosiak – Ph.D. hab., lecturer of the Chair of Journalism and Social Communication (University of Lodz, Faculty of Philology, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173). Academic interests: cultural, social and communicational functions of art, art within public space, theatre and performing arts in modern culture and in past cultures (Mediterranean and Far Eastern cultures), performance of cultural models and patterns (identity-based, artistic, and aesthetic), the relationships between art, culture and science. Original monographs: Autopoetyka dramatu (2013), Za pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatru (2013). Co-editor of multi-author monographs: Kulturowe konteksty dramatu współczesnego, eds. M. Bartosiak, M. Leyko (2008), Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy, eds. T. Ciesielski, M. Bartosiak (2017), Nauka (płynąca ze) sztuki – sztuka (uprawiania) nauki, eds. G. Habrajska, M. Bartosiak (2019).

Bibliografia

Bocheński Józef I.M. OP, “O sensie życia”, Kultura 1990, issue 1–2 (388–389), pp. 3–16.
Google Scholar

Chugh Ritesh, “Do Australian Universities Encourage Tacit Knowledge Transfer?”, [in:] Proceedings of the 7th International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management, 2015, Vol. 1: KMIS, pp. 128–135, https://doi.org/10.5220/0005585901280135
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5220/0005585901280135

Gallese Vittorio, “Ucieleśniona symulacja: od neuronów po doświadczenie fenomenologiczne”, trans. M. Trzcińska, [in:] Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywne, Vol. 2, ed. A. Klawiter, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2009, pp. 172–200.
Google Scholar

Mlodinow Leonard, Nieświadomy mózg. Jak to, co dzieje się za progiem świadomości, wpływa na nasze życie, trans. J. Szajkowska, Prószyński i S-ka, Poznań 2012 [English version: Mlodinov L., Subliminal, Vintage Books, New York 2012].
Google Scholar

Polanyi Michael, Personal Knowledge. Towards a Post-Critical Philosophy, Enlarged Edition with a New Foreword by Mary Jo Nye, The University of Chicago Press, Chicago and London 2009.
Google Scholar

Polanyi Michael, The Tacit Dimension, The University of Chicago Press, Chicago and London 2009.
Google Scholar

Słownik filozofii, ed. J. Hartman, KRN, Krakow 2009, p. 23.
Google Scholar

Wielki słownik języka polskiego PWN, t. 1–5, ed. S. Dubisz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2018.
Google Scholar

Korpus Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/korpus/szukaj/poczucie;1.html [accessed on: 12.03.2019].
Google Scholar

Korpus Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/korpus/szukaj/poczucie;2.html [accessed on: 12.03.2019].
Google Scholar

Korpus Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/korpus/szukaj/poczucie;6.html [accessed on: 12.03.2019].
Google Scholar

Opublikowane

2020-09-30

Jak cytować

Bartosiak, M. (2020). Milczący sens horyzontu poznawczo-performatywnego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 58(3), 249–259. https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.14