Jaki design ma sens? Dwa wymiary praktyki projektowania (komunikacji)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.13

Słowa kluczowe:

design, disruption, zrównoważone projektowanie, komunikacja, irytacja systemu

Abstrakt

John Thackara podkreśla, że 80% negatywnego wpływu na środowisko naturalne ma podłoże w designie i jego dowolności zastosowań. Z oglądu praktyki projektowej nietrudno nie przyznać mu racji – współcześnie design w rozumieniu praktyki projektowej przyjął służalczą rolę wobec wielkiego biznesu. Konsekwencje takich praktyk możemy obserwować w czasie rzeczywistym: wykluczenie społeczne, brak refleksji projektowej i końcowych użytkowników, porażka brandingu czy polaryzacja całych społeczeństw – to tylko niektóre wymiary aktualnych zastosowań projektowania (również graficznego). W miejsce aktualnych zastosowań potrzebujemy zmiany paradygmatu zarówno w teorii projektowania, jak również w praktycznych zastosowaniach. Design potrzebuje nowego kodeksu zastosowań, który nie tylko będzie dobrze wyglądał w mediach społecznościowych, ale również będzie jasnym punktem odniesienia w praktyce projektowej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Mariusz Wszołek - Ph.D., SWPS University of Social Sciences and Humanities, Chair of Graphic Design

Mariusz Wszołek – Ph.D., SWPS University of Social Sciences and Humanities, Chair of Graphic Design. Communication researcher. He focusses on the algorithmicisation of design processes, with particular consideration of communication design and design thinking. He is an editor of the Communication Design series, and the author of books and articles in advertising, design work, and sustainable design. His academic interests mainly include notions of sustainable design (transformation design), packaging design, and communication design. He recently expanded to focus on the issues of legal design.

Bibliografia

Dru Jean-Marie, Disruption: Overturning conventions and shaking up the marketplace, Vol. 1, Wiley 1996.
Google Scholar

Fleischer Michael, Communication design, czyli Projektowanie komunikacji (lub odwrotnie), Primum Verbum, Łódź 2010.
Google Scholar

http://www.tbwa.com/disruption [accessed on: 19.09.2014].
Google Scholar

Lenk Krzysztof, Krótkie teksty o sztuce projektowania, Wydawnictwo Słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2011.
Google Scholar

Lois George, Damn Good Advice, Phaidon Press, London 2012, p. 136.
Google Scholar

Siemes Anette, Normalność w komunikacjach – jej negocjowanie i badanie: na materiale komentarzy dotyczących architektury domów mieszkalnych, Primum Verbum, Łódź 2013.
Google Scholar

Wszołek Mariusz, Reklama – operacjonalizacja pojęcia, Wydawnictwo Libron, Krakow 2015.
Google Scholar

Opublikowane

2020-09-30

Jak cytować

Wszołek, M. (2020). Jaki design ma sens? Dwa wymiary praktyki projektowania (komunikacji). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 58(3), 237–248. https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.13