Jaki design ma sens? Dwa wymiary praktyki projektowania (komunikacji)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.13Słowa kluczowe:
design, disruption, zrównoważone projektowanie, komunikacja, irytacja systemuAbstrakt
John Thackara podkreśla, że 80% negatywnego wpływu na środowisko naturalne ma podłoże w designie i jego dowolności zastosowań. Z oglądu praktyki projektowej nietrudno nie przyznać mu racji – współcześnie design w rozumieniu praktyki projektowej przyjął służalczą rolę wobec wielkiego biznesu. Konsekwencje takich praktyk możemy obserwować w czasie rzeczywistym: wykluczenie społeczne, brak refleksji projektowej i końcowych użytkowników, porażka brandingu czy polaryzacja całych społeczeństw – to tylko niektóre wymiary aktualnych zastosowań projektowania (również graficznego). W miejsce aktualnych zastosowań potrzebujemy zmiany paradygmatu zarówno w teorii projektowania, jak również w praktycznych zastosowaniach. Design potrzebuje nowego kodeksu zastosowań, który nie tylko będzie dobrze wyglądał w mediach społecznościowych, ale również będzie jasnym punktem odniesienia w praktyce projektowej.
Pobrania
Bibliografia
Dru Jean-Marie, Disruption: Overturning conventions and shaking up the marketplace, Vol. 1, Wiley 1996.
Google Scholar
Fleischer Michael, Communication design, czyli Projektowanie komunikacji (lub odwrotnie), Primum Verbum, Łódź 2010.
Google Scholar
http://www.tbwa.com/disruption [accessed on: 19.09.2014].
Google Scholar
Lenk Krzysztof, Krótkie teksty o sztuce projektowania, Wydawnictwo Słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2011.
Google Scholar
Lois George, Damn Good Advice, Phaidon Press, London 2012, p. 136.
Google Scholar
Siemes Anette, Normalność w komunikacjach – jej negocjowanie i badanie: na materiale komentarzy dotyczących architektury domów mieszkalnych, Primum Verbum, Łódź 2013.
Google Scholar
Wszołek Mariusz, Reklama – operacjonalizacja pojęcia, Wydawnictwo Libron, Krakow 2015.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.