Jak „obudzić szkołę”? O nowych trendach w edukacji nie tylko polonistycznej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.20Słowa kluczowe:
edukacja, kształcenie polonistyczne, współczesność, nowe technologieAbstrakt
Analiza licznych badań poświęconych dzisiejszej edukacji wyraźnie pokazuje, iż nie spełnia ona oczekiwań społecznych, wymagań uczniów, rodziców oraz samych nauczycieli. Badacze poszukają dróg zreformowania szkoły tak, by odpowiadała ona współczesności, by przygotowywała uczniów do funkcjonowania w świecie zawodowym i osobistym. W artykule omówiono najciekawsze pomysły, których celem jest modernizacja współczesnej edukacji. Skupiono się na wybranych rozwiązaniach, mających zastosowanie w zarówno w kształceniu ogólnym, jak i polonistycznym.
Pobrania
Bibliografia
Akademia dla przyszłości. Akademia [Khan Akademy] w Polsce, http://www.edu-kacjaprzyszlosci.pl/index.php/projekty/akademia-w-polsce (dostęp 12.08.2017).
Google Scholar
Antonovsky Aaron, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, przekł. Helena Grzegołowska Klarkowska, Fundacja Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 1995.
Google Scholar
Augustynek Andrzej, Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnienie, terapia, Difin, Warszawa 2010.
Google Scholar
Bauman Zygmunt, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, przekł. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.
Google Scholar
Budząca się szkoła. Blogosfera, http://www.budzacasieszkola.pl/blogosfera/ (dostęp 12.07.2017).
Google Scholar
Być nauczycielem - opiekunem – wychowawcą. Między teorią a praktyką, red. Grażyna Durka, Ewa Murawska, Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń 2012.
Google Scholar
Carr Nicholas, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przekł. Katarzyna Rojek, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.
Google Scholar
Delors Jacques, Cztery filary edukacji, w: Edukacja: jest w niej ukryty skarb, http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_Delorsa.pdf (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar
Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej, red. Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska, Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”, Kraków 2013.
Google Scholar
Dylak Stanisław, Architektura wiedzy w szkole, Difin SA, Warszawa 2013.
Google Scholar
Facebook. Budząca się szkoła, https://pl-pl.facebook.com/budzacasieszkola/ (dostęp 12.07.2017).
Google Scholar
Feibel Thomas, Zabójca w dziecinnym pokoju – przemoc i gry komputerowe, przekł. Anna Malinow, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006.
Google Scholar
Gardner Howard, Pięć umysłów przyszłości, przekł. Dariusz Bakalarz, Wydawnictwo Laurum, Warszawa 2009.
Google Scholar
Goban-Klas Tomasz, Edukacja wobec pokolenia SMS-u, w: Media i edukacja w dobie integracji, red. Wacław Strykowski, Wojciech Skrzydlewski, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2002.
Google Scholar
Hankała Andrzej, Psychologiczne i społeczne zagrożenia związane z zastosowaniem mediów i technologii informatycznej w edukacji, w: Pedagogika @ środki informatyczne i media, red. Maciej Tanaś, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Google Scholar
Istota uczenia się. Wykorzystywanie wyników badań w praktyce, red. Hanna Dumont, David Istance, Francisco Benavides, wstęp Andrzej Janowski, przekł. Zofia Janowska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013.
Google Scholar
Jaka będzie Polska za 10 lat, 2015, http://mttp.pl/pobieranie/REWIZJE_2015.pdf (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar
Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła? Propozycje ekspertów, red. Lechosław Hojnacki, Marcin Polak, THINK GLOBAL sp. z o.o., Warszawa 2013.
Google Scholar
Khan Academy, https://pl.khanacademy.org/about (dostęp 12.08.2017).
Google Scholar
Kołodziejczyk Witold, Społeczeństwo informacyjne czy społeczeństwo wiedzy?, http://edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/2008/05/szkoa-jutra-gos-w-dyskusji.html (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar
Konieczniak Marek, Budzące się szkoły jutra, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/3048-budzace-sie-szkoly-jutra (dostęp 12.07.2017).
Google Scholar
Kozak Stanisław, Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa 2011.
Google Scholar
Kulig-Kozłowska Agnieszka, Facebook w szkolnej ławce. Media społecznościowe a edukacja polonistyczna, Universitas, Kraków 2017.
Google Scholar
Latoch-Zielińska Małgorzata, Uczeń i nauczyciel w cyfrowym świecie. Możliwości, szanse, ograniczenia, w: Edukacja a nowe media, red. Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska, Małgorzata Potent-Ambroziewicz, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015.
Google Scholar
Mapa kompetencji społecznych, http://www.edunews.pl/images/pdf/umiejetno-scixxi_pl.pdf (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar
Mapa umiejętności XXI wieku, Nauki społeczne, http://www.edunews.pl/images/pdf/umiejetnoscixxi_pl.pdf (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar
Misja Budzącej się szkoły, http://www.budzacasieszkola.pl/misja-budzacej-sie--szkoly/ (dostęp 12.07.2017).
Google Scholar
Morbitzer Janusz, Szkoła w epoce płynnej rzeczywistości, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/1767-szkola-w-epoce-plynnej-nowoczesnosci-2 (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar
Murzyn Andrzej, Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
Google Scholar
Musiał Emilia, Nowe technologie a przyjazne środowisko uczenia, http://www.edu-news.pl/system-edukacji/szkoly/2908-nowe-technologie-a-przyjazne-srodowi-sko-uczenia-sie (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar
Pezda Aleksandra, Koniec epoki kredy [YouTube, Facebook, blogi, Wiki w klasie], Agora, Warszawa 2011.
Google Scholar
Polak Marcin, Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu, http://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2736-model-samr-czyli-o-technologii-w-nauczaniu (dostęp 12.08.2017).
Google Scholar
Rasfeld Margret, Breidenbach Stephan, Budząca się szkoła, przekł. Emilia Skowrońska, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2015.
Google Scholar
Robinson Ken, Aronica Lou, Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, przeł. Aleksander Baj, Wydawnictwo Element, Kraków 2015
Google Scholar
Small Gary W., Vorgan Gigi, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, tłum. Sy Borg, Wydawnictwo Vesper, Poznań 2011.
Google Scholar
Spitzer Manfred, Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, przekł. Małgorzata Guzowska, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2016.
Google Scholar
Spitzer Manfred, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, przekł. Andrzej Lipiński, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013.
Google Scholar
Strategia kształcenia wyprzedzającego, red. Stanisław Dylak, Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej, Poznań 2013.
Google Scholar
Taboł Sebastian, Niebezpieczny komputer i Internet, w: Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole, red. Małgorzata Suświłło, Wydawnictwo UWM , Olsztyn 2006.
Google Scholar
Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, red. Piotr Czekierda, Mariusz Budzyński, Jarosław Traczyński, Zbigniew Zalewski, Agnieszka Zambrzuska, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009.
Google Scholar
Uczyć (się) z pasją, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2017.
Google Scholar
Wieczorek-Tomaszewska Małgorzata, Innowacyjne uczenie dla efektywnego uczenia się, w: Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej, red. Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska, Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”, Kraków 2013.
Google Scholar
Wilkowski Marcin, Cyfrowi tubylcy i ich społeczny potencjał, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1095 (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar
Wrzesień Witold, Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy? Kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży, http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_307_09_Wrzesien.pdf (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar
Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej, red. Piotr Plichta i Jacek Pyżalski, Regionalne Centrum Polityki Społecznej, Łódź 2013.
Google Scholar
Żylińska Marzena, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK , Toruń 2013.
Google Scholar
Żylińska Marzena, Wstęp do wydania polskiego, w: Rasfeld Margret, Breidenbach Stephan, Budząca się szkoła, przeł. Emilia Skowrońska, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2015.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.