Jak „obudzić szkołę”? O nowych trendach w edukacji nie tylko polonistycznej

Autor

  • Małgorzata Latoch-Zielińska Dr hab., prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Lublin, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Edukacji Polonistycznej, pl. M. Curie-Skłodowskiej 4, 20-031 Lublin https://orcid.org/0000-0002-2481-6683

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.20

Słowa kluczowe:

edukacja, kształcenie polonistyczne, współczesność, nowe technologie

Abstrakt

Analiza licznych badań poświęconych dzisiejszej edukacji wyraźnie pokazuje, iż nie spełnia ona oczekiwań społecznych, wymagań uczniów, rodziców oraz samych nauczycieli. Badacze poszukają dróg zreformowania szkoły tak, by odpowiadała ona współczesności, by przygotowywała uczniów do funkcjonowania w świecie zawodowym i osobistym. W artykule omówiono najciekawsze pomysły, których celem jest modernizacja współczesnej edukacji. Skupiono się na wybranych rozwiązaniach, mających zastosowanie w zarówno w kształceniu ogólnym, jak i polonistycznym.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Małgorzata Latoch-Zielińska - Dr hab., prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Lublin, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Edukacji Polonistycznej, pl. M. Curie-Skłodowskiej 4, 20-031 Lublin

Małgorzata Latoch-Zielińska, dr hab., prof. UMCS, autorka ponad 90 publikacji w tomach zbiorowych i czasopismach z dziedziny dydaktyki języka polskiego i edukacji kulturalnej, ewaluacji i diagnostyki szkolnych osiągnięć uczniów, e-learningu, wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia. Współautorka monografii: Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. Szkice i studia z edukacji polonistycznej. O roli kulturowego doświadczenia przestrzenności oraz Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. Metodyczny wielogłos o różnych przestrzeniach. Redaktor monografii Nowoczesna edukacja kulturalna, współredaktor siedmiu monografii, w tym czterech z serii „Nowoczesność i tradycja w edukacji polonistycznej”. Stały członek zespołu recenzentów „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticum Litterarum Polonarum et Linguae Polonae” oraz „Polonistyka. Innowacje”.

Bibliografia

Akademia dla przyszłości. Akademia [Khan Akademy] w Polsce, http://www.edu-kacjaprzyszlosci.pl/index.php/projekty/akademia-w-polsce (dostęp 12.08.2017).
Google Scholar

Antonovsky Aaron, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, przekł. Helena Grzegołowska Klarkowska, Fundacja Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 1995.
Google Scholar

Augustynek Andrzej, Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnienie, terapia, Difin, Warszawa 2010.
Google Scholar

Bauman Zygmunt, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, przekł. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.
Google Scholar

Budząca się szkoła. Blogosfera, http://www.budzacasieszkola.pl/blogosfera/ (dostęp 12.07.2017).
Google Scholar

Być nauczycielem - opiekunem – wychowawcą. Między teorią a praktyką, red. Grażyna Durka, Ewa Murawska, Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń 2012.
Google Scholar

Carr Nicholas, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przekł. Katarzyna Rojek, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.
Google Scholar

Delors Jacques, Cztery filary edukacji, w: Edukacja: jest w niej ukryty skarb, http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_Delorsa.pdf (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar

Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej, red. Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska, Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”, Kraków 2013.
Google Scholar

Dylak Stanisław, Architektura wiedzy w szkole, Difin SA, Warszawa 2013.
Google Scholar

Facebook. Budząca się szkoła, https://pl-pl.facebook.com/budzacasieszkola/ (dostęp 12.07.2017).
Google Scholar

Feibel Thomas, Zabójca w dziecinnym pokoju – przemoc i gry komputerowe, przekł. Anna Malinow, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006.
Google Scholar

Gardner Howard, Pięć umysłów przyszłości, przekł. Dariusz Bakalarz, Wydawnictwo Laurum, Warszawa 2009.
Google Scholar

Goban-Klas Tomasz, Edukacja wobec pokolenia SMS-u, w: Media i edukacja w dobie integracji, red. Wacław Strykowski, Wojciech Skrzydlewski, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2002.
Google Scholar

Hankała Andrzej, Psychologiczne i społeczne zagrożenia związane z zastosowaniem mediów i technologii informatycznej w edukacji, w: Pedagogika @ środki informatyczne i media, red. Maciej Tanaś, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Google Scholar

Istota uczenia się. Wykorzystywanie wyników badań w praktyce, red. Hanna Dumont, David Istance, Francisco Benavides, wstęp Andrzej Janowski, przekł. Zofia Janowska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013.
Google Scholar

Jaka będzie Polska za 10 lat, 2015, http://mttp.pl/pobieranie/REWIZJE_2015.pdf (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar

Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła? Propozycje ekspertów, red. Lechosław Hojnacki, Marcin Polak, THINK GLOBAL sp. z o.o., Warszawa 2013.
Google Scholar

Khan Academy, https://pl.khanacademy.org/about (dostęp 12.08.2017).
Google Scholar

Kołodziejczyk Witold, Społeczeństwo informacyjne czy społeczeństwo wiedzy?, http://edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/2008/05/szkoa-jutra-gos-w-dyskusji.html (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar

Konieczniak Marek, Budzące się szkoły jutra, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/3048-budzace-sie-szkoly-jutra (dostęp 12.07.2017).
Google Scholar

Kozak Stanisław, Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa 2011.
Google Scholar

Kulig-Kozłowska Agnieszka, Facebook w szkolnej ławce. Media społecznościowe a edukacja polonistyczna, Universitas, Kraków 2017.
Google Scholar

Latoch-Zielińska Małgorzata, Uczeń i nauczyciel w cyfrowym świecie. Możliwości, szanse, ograniczenia, w: Edukacja a nowe media, red. Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska, Małgorzata Potent-Ambroziewicz, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015.
Google Scholar

Mapa kompetencji społecznych, http://www.edunews.pl/images/pdf/umiejetno-scixxi_pl.pdf (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar

Mapa umiejętności XXI wieku, Nauki społeczne, http://www.edunews.pl/images/pdf/umiejetnoscixxi_pl.pdf (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar

Misja Budzącej się szkoły, http://www.budzacasieszkola.pl/misja-budzacej-sie--szkoly/ (dostęp 12.07.2017).
Google Scholar

Morbitzer Janusz, Szkoła w epoce płynnej rzeczywistości, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/1767-szkola-w-epoce-plynnej-nowoczesnosci-2 (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar

Murzyn Andrzej, Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
Google Scholar

Musiał Emilia, Nowe technologie a przyjazne środowisko uczenia, http://www.edu-news.pl/system-edukacji/szkoly/2908-nowe-technologie-a-przyjazne-srodowi-sko-uczenia-sie (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar

Pezda Aleksandra, Koniec epoki kredy [YouTube, Facebook, blogi, Wiki w klasie], Agora, Warszawa 2011.
Google Scholar

Polak Marcin, Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu, http://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2736-model-samr-czyli-o-technologii-w-nauczaniu (dostęp 12.08.2017).
Google Scholar

Rasfeld Margret, Breidenbach Stephan, Budząca się szkoła, przekł. Emilia Skowrońska, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2015.
Google Scholar

Robinson Ken, Aronica Lou, Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, przeł. Aleksander Baj, Wydawnictwo Element, Kraków 2015
Google Scholar

Small Gary W., Vorgan Gigi, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, tłum. Sy Borg, Wydawnictwo Vesper, Poznań 2011.
Google Scholar

Spitzer Manfred, Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, przekł. Małgorzata Guzowska, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2016.
Google Scholar

Spitzer Manfred, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, przekł. Andrzej Lipiński, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013.
Google Scholar

Strategia kształcenia wyprzedzającego, red. Stanisław Dylak, Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej, Poznań 2013.
Google Scholar

Taboł Sebastian, Niebezpieczny komputer i Internet, w: Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole, red. Małgorzata Suświłło, Wydawnictwo UWM , Olsztyn 2006.
Google Scholar

Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, red. Piotr Czekierda, Mariusz Budzyński, Jarosław Traczyński, Zbigniew Zalewski, Agnieszka Zambrzuska, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009.
Google Scholar

Uczyć (się) z pasją, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2017.
Google Scholar

Wieczorek-Tomaszewska Małgorzata, Innowacyjne uczenie dla efektywnego uczenia się, w: Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej, red. Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska, Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”, Kraków 2013.
Google Scholar

Wilkowski Marcin, Cyfrowi tubylcy i ich społeczny potencjał, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1095 (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar

Wrzesień Witold, Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy? Kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży, http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_307_09_Wrzesien.pdf (dostęp 18.06.2017).
Google Scholar

Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej, red. Piotr Plichta i Jacek Pyżalski, Regionalne Centrum Polityki Społecznej, Łódź 2013.
Google Scholar

Żylińska Marzena, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK , Toruń 2013.
Google Scholar

Żylińska Marzena, Wstęp do wydania polskiego, w: Rasfeld Margret, Breidenbach Stephan, Budząca się szkoła, przeł. Emilia Skowrońska, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2015.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-03-31

Jak cytować

Latoch-Zielińska, M. (2020). Jak „obudzić szkołę”? O nowych trendach w edukacji nie tylko polonistycznej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 56(1), 399–419. https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.20