Polonistyka szkolna w świetle uczniowskich wypowiedzi ankietowych

Autor

  • Jolanta Fiszbak Dr hab., prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, ul. Pomorska 171/173, 91-404 Łódź https://orcid.org/0000-0002-7852-650X

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.19

Słowa kluczowe:

polonistyka szkolna, uczeń, zainteresowania uczniów, dydaktyka

Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badań, które zostały przeprowadzone w 2017 r. Ich celem było określenie pozycji języka polskiego jako przedmiotu wśród uczniów szkół podstawowych i średnich. Wyniki badań nie zaskakują, ale też budzą duży niepokój brakiem zainteresowania uczniów językiem i literaturą ojczystą. Uczniowie nie uznają języka polskiego za przedmiot ważny i rozwijający ich osobowość. Niska świadomość treści przedmiotowych każe zastanowić się, czy rzeczywiście uznają potrzebę ich poznawania i przywiązują do nich wagę. Może to dziwić tym bardziej, że język polski jest przedmiotem maturalnym. Możliwości pozytywnych zmian przeciwdziałających istniejącej sytuacji autorka upatruje w szeroko zakrojonych i kompleksowych badaniach uczniów, ich rozwoju, potrzeb i zainteresowań. Wyniki tych badań powinny stanowić podstawę wszelkich zmian i reform.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Jolanta Fiszbak - Dr hab., prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, ul. Pomorska 171/173, 91-404 Łódź

Jolanta Fiszbak, dr hab., pracuje w Zakładzie Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. W 2013 r. uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego na podstawie publikacji Mityziemi obiecanej w regionalnej literaturze Łodzi. Między grą wyobraźni, fikcją literacką a historią. Główną sferę jej zainteresowań stanowi szkolna dydaktyka polonistyczna. Opublikowała wiele artykułów z zakresu kształcenia językowego, literackiego i kulturowego. Jest współautorką oraz redaktorem publikacji Łódź i okolice. Konspekty i scenariusze lekcji edukacji regionalnej. Napisała także cykl podręczników do zintegrowanego nauczania języka polskiego, historii i geografii dla szkół polonijnych Trylogia polonijna.

Bibliografia

Baley Stefan, Psychologia wychowawcza w zarysie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1958.
Google Scholar

Dawid Jan Władysław, O duszy nauczycielstwa, wyd. 3., Nasza Księgarnia, Warszawa 1932,
Google Scholar

Gajda Stanisław, Wychowanie językowe wobec ponowoczesności, w: Wychowanie językowe, red. Jolanta. Nocoń, Wydawnictwo UO, Opole 2015, s. 17–25.
Google Scholar

Kompetencje współczesnego polonisty, red. Chrząstowska Bożena, WSiP, Warszawa 1997.
Google Scholar

Kowalikowa Jadwiga, Składniki polonistycznej kompetencji nauczycielskiej, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace Historycznoliterackie”, z. 44, Warszawa–Kraków 1982, s. 11–17.
Google Scholar

Kuźma Józef, Nauczyciele przyszłej szkoły, Wydawnictwo UP, Kraków 2001.
Google Scholar

Kwaśnica Robert, Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II , red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2003.
Google Scholar

Mysłakowski Zygmunt, Pisma wybrane, PZW S, Warszawa 1971.
Google Scholar

Plewka Czesław, Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, IBE , Warszawa 2009.
Google Scholar

Profesjonalny coach, czyli kto?, http://www.competitiveskills.pl/aktualnosci/profesjonalny-coach-czyli-kto-226.html (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar

Schulz Roman, Nauczyciel jako innowator, WSiP, Warszawa 1989.
Google Scholar

Szuman Stefan, Takt pedagogiczny, Wydawnictwo Instytutu Pedagogicznego, Katowice 1974.
Google Scholar

Tutoring – poznaj innowacyjną metodę, http://tutoring.edu.pl/tutoring_definicja_innowacyjna_metoda,page,46 (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar

Urbaniak Kamila, Kim jest coach i co może dla Ciebie zrobić – wywiad z Adamem Gieniuszem, http://kreatorniazmian.pl/kim-jest-coach-co-to-jest-coaching/#sthash.uQrsU6oi.dpuf (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar

W kręgu danych i współczesnych teorii wychowania. Uczeń – szkoła – nauczyciel, red. Katarzyna Dormus, Ryszard Ślęczka, Wydawnictwo UP, Kraków 2012.
Google Scholar

Zadroga Aneta, Coach, czyli kto?, wyborcza.pl 25.10.2010, http://wyborcza.pl/1,76842,8563661,Coach_czyli_kto_.html (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-03-31

Jak cytować

Fiszbak, J. (2020). Polonistyka szkolna w świetle uczniowskich wypowiedzi ankietowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 56(1), 377–397. https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.19