Polonistyka szkolna w świetle uczniowskich wypowiedzi ankietowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.19Słowa kluczowe:
polonistyka szkolna, uczeń, zainteresowania uczniów, dydaktykaAbstrakt
Artykuł prezentuje wyniki badań, które zostały przeprowadzone w 2017 r. Ich celem było określenie pozycji języka polskiego jako przedmiotu wśród uczniów szkół podstawowych i średnich. Wyniki badań nie zaskakują, ale też budzą duży niepokój brakiem zainteresowania uczniów językiem i literaturą ojczystą. Uczniowie nie uznają języka polskiego za przedmiot ważny i rozwijający ich osobowość. Niska świadomość treści przedmiotowych każe zastanowić się, czy rzeczywiście uznają potrzebę ich poznawania i przywiązują do nich wagę. Może to dziwić tym bardziej, że język polski jest przedmiotem maturalnym. Możliwości pozytywnych zmian przeciwdziałających istniejącej sytuacji autorka upatruje w szeroko zakrojonych i kompleksowych badaniach uczniów, ich rozwoju, potrzeb i zainteresowań. Wyniki tych badań powinny stanowić podstawę wszelkich zmian i reform.
Pobrania
Bibliografia
Baley Stefan, Psychologia wychowawcza w zarysie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1958.
Google Scholar
Dawid Jan Władysław, O duszy nauczycielstwa, wyd. 3., Nasza Księgarnia, Warszawa 1932,
Google Scholar
Gajda Stanisław, Wychowanie językowe wobec ponowoczesności, w: Wychowanie językowe, red. Jolanta. Nocoń, Wydawnictwo UO, Opole 2015, s. 17–25.
Google Scholar
Kompetencje współczesnego polonisty, red. Chrząstowska Bożena, WSiP, Warszawa 1997.
Google Scholar
Kowalikowa Jadwiga, Składniki polonistycznej kompetencji nauczycielskiej, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace Historycznoliterackie”, z. 44, Warszawa–Kraków 1982, s. 11–17.
Google Scholar
Kuźma Józef, Nauczyciele przyszłej szkoły, Wydawnictwo UP, Kraków 2001.
Google Scholar
Kwaśnica Robert, Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II , red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2003.
Google Scholar
Mysłakowski Zygmunt, Pisma wybrane, PZW S, Warszawa 1971.
Google Scholar
Plewka Czesław, Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, IBE , Warszawa 2009.
Google Scholar
Profesjonalny coach, czyli kto?, http://www.competitiveskills.pl/aktualnosci/profesjonalny-coach-czyli-kto-226.html (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar
Schulz Roman, Nauczyciel jako innowator, WSiP, Warszawa 1989.
Google Scholar
Szuman Stefan, Takt pedagogiczny, Wydawnictwo Instytutu Pedagogicznego, Katowice 1974.
Google Scholar
Tutoring – poznaj innowacyjną metodę, http://tutoring.edu.pl/tutoring_definicja_innowacyjna_metoda,page,46 (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar
Urbaniak Kamila, Kim jest coach i co może dla Ciebie zrobić – wywiad z Adamem Gieniuszem, http://kreatorniazmian.pl/kim-jest-coach-co-to-jest-coaching/#sthash.uQrsU6oi.dpuf (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar
W kręgu danych i współczesnych teorii wychowania. Uczeń – szkoła – nauczyciel, red. Katarzyna Dormus, Ryszard Ślęczka, Wydawnictwo UP, Kraków 2012.
Google Scholar
Zadroga Aneta, Coach, czyli kto?, wyborcza.pl 25.10.2010, http://wyborcza.pl/1,76842,8563661,Coach_czyli_kto_.html (dostęp 22.09.2016).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.